Węzeł transportowy Grunwaldzka: Odbyły się konsultacje

Mikołaj Woźniak
Mikołaj Woźniak
Zaktualizowano 
Węzeł transportowy Grunwaldzka: Odbyły się konsultacje Łukasz Gdak
Do 2022 roku, a może nawet wcześniej kierowcy nie będą stać na przejeździe kolejowym na granicy Poznania i Plewisk. To jednak nie koniec zmian.

Przedłużenie linii tramwajowej, wyprowadzenie drogi do Dopiewa, montaż ekranów dźwiękochłonnych czy wyburzenia domów. To te kwestie najczęściej pojawiały się podczas środowych konsultacji społecznych w szkole przy ul. Żonkilowej. Pokaźna liczba urzędników pytała o zdanie mieszkańców bardzo zainteresowanych powstaniem węzła przesiadkowego na granicy Poznania i gminy Komorniki.

Uczestnicy konsultacji pracowali w grupach z miejskimi ekspertami. To oni mieli im wyjaśnić wszelkie wątpliwości.- Pracujemy nad projektem od roku. Nasi poprzednicy myśleli o dwóch wiaduktach za ponad 200 mln zł. To był plan nierealny. Mamy nadzieję, że projekt zostanie jak najszybciej wdrożony według koncepcji, zakładającej powstanie m. in. tunelu dla samochodów - tłumaczył Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.

Jednym z najczęstszych pytań mieszkańców były te o ruch na ul. Wołczyńskiej, która „wyparowała” z wizualizacji. Jak ustaliliśmy zostanie ona po prostu włączona w inwestycję.

Tunel - to przesądzone
Węzeł transportowy na Grunwaldzkiej ma rozwiązać komunikacyjne problemy mieszkańców, przede wszystkim kierowców, którzy dziś na granicy Poznania i gminy Komorniki stoją w korku nawet kilkadziesiąt minut. Z danych Zarządu Dróg Miejskich wynika, że dziennie przez przejazd przejeżdża ponad 130 pociągów, a szlaban jest zamykany średnio co kwadrans.
W ramach zintegrowanego węzła transportowego ma powstać tunel dla samochodów, wiadukt kolejowy i centrum przesiadkowe dla pasażerów autobusów i pociągów. Powstaną też ścieżki rowerowe, chodniki dla pieszych i parkingi park & ride oraz park & bike. Pierwotnie zastanawiano się pomiędzy powstaniem wiaduktu a tunelu dla samochodów. Ostatecznie wybrano tę drugą opcję.

Zobacz też: Święty Marcin - kierowcy mają problemy

- Dziś rozmawiamy tylko i wyłącznie o tunelu drogowym. Jego koszt szacujemy na maksymalnie 80 mln zł - tłumaczy Paweł Śledziejowski, prezes PIM. Przeciwności dla powstania wiaduktu było kilka.

(Zobacz wizualizacje i zdjęcia w galerii)

- Byłby droższy, oszacowaliśmy go na około 120 mln zł. Zająłby więcej miejsca, więc potrzebne by były większe wyburzenia. Budowa uniemożliwiłaby też utrzymanie ciągłości ruchu kolejowego - wymienia Śledziejowski.

Unia da pieniądze
Przez wiadukt trudniej byłoby też zintegrować transport, a to oznaczałoby brak unijnej dotacji. Przy budowie tunelu może ona pokryć nawet połowę kosztów. Budowę węzła transportowego finansuje Poznań, gmina Komorniki i starostwo powiatowe. Jeśli w czasie konsultacji nie zostaną wprowadzone drastyczne zmiany, dokumentacja projektu powinna być gotowa do końca 2018 roku.

Przeczytaj komentarz: Tunel jest ważny dla aglomeracji

- Szacujemy, że węzeł będzie otwarty do końca 2022 roku - mówi prezes PIM. I podkreśla, że przez cały czas trwania prac nie powinno być większych problemów z ruchem pojazdów. - Nie musimy całkowicie zamykać ul. Grunwaldzkiej. Tunel ma być wykonywany równolegle do ul. Grunwaldzkiej tj. po jej północno-zachodniej stronie - uspokaja prezes PIM.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

u
u

nie

u
u

i przez te rekalmy strona działa jak slimak

u
u

w gminie dopiero powstało wielkie osiedle "sypialnia" zabudowy wielorodzinnej,
i cały czas osiedle jest rozbudowywane - niech dopiewo dołozy kase na inwestycje skoro zezwala aby budowano u nich wielkie osiedla w zabudowie wielorodzinnej
przez co z poznania wyprowadza sie coraz wiecej ludzi a potem do miasta musi dojechac

m
mieszkaniec

może jakas mapka jak ma wyglądać proponowane rozwiązanie

a
andrzejewski

Droga Redakcjo,
proszę coś zrobić z tymi reklamami pojawiąjącymi się w trakcie czytania Waszych informacji.
To już przesada. Reklamy sa natarczywe i po usunięciu jednej zaraz pojawia sie następna. Jak tak dalej będzie rezygnuję z zaglądania na Waszą stronę.

B
Bimba

No więc co z tym tramwajem? Będzie dojeżdżał do stacji Poznań Junikowo?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3