Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Więcej ograniczeń dla kierowców w Poznaniu

Marcin Idczak
Więcej ograniczeń dla kierowców w Poznaniu
Więcej ograniczeń dla kierowców w Poznaniu Andrzej Szozda
Szykuje się rewolucja komunikacyjna w centrum. Drogowcy chcą postawić na pieszych i rowerzystów. Protestują właściciele nieruchomości.

Mniej samochodów, a więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Do końca tego tygodnia w Zarządzie Dróg Miejskich przyjmowane są koncepcje przeprojektowania układu komunikacyjnego w centrum miasta, od alei Marcinkowskiego, poprzez plac Wolności i Okrąglak. Założeniem jest takie, że nie będzie można samochodami skręcać z pl. Wolności w ul. 3 maja i w Ratajczaka. Ma to zapewnić bezpieczeństwo rowerzystom.

W kolejce czeka także Święty Marcin na którym władze Poznania proponują przeprowadzenie podobnych modyfikacji. - Chcemy je wprowadzić w tym samym czasie, czyli na wiosnę - mówi Tadeusz Nawalaniec, zastępca dyrektora ZDM.

Święty Marcin ma zostać zwężony do jednego pasa ruchu. Na drugim powstaną miejsca postojowe. Będzie dodatkowe przejście w rejonie skrzyżowania z ul. Gwarną.

W całym rejonie prędkość zostanie ograniczona do 30 km/h

- Proponowane przez miasto zmiany nie spowodują, że centrum odżyje, że nagle pojawią się tutaj setki osób, które będą chciały robić zakupy, jeść w restauracjach, że Święty Marcin będzie oblegany przez spacerowiczów - tłumaczy część z właścicieli nieruchomości przy tej ulicy i ulicy 27 grudnia.

Jest ich około 650. Są to posiadacze całych kamienic, czy też działek, firmy. Jest także ogromna rzesza osób, posiadaczy niewielkich procentów udziałów w danej nieruchomości. Jednak ci najwięksi bardzo sceptycznie podchodzą do propozycji lokalnych samorządowców.

- Niektórzy kupili kamienice lub działki, inni są właścicielami z dziada, pradziada - mówi Katarzyna Jujeczka, która posiada kilka nieruchomości w centrum. - Jednak wszyscy obserwowaliśmy zmiany jakie zachodziły w tym rejonie przez ostatnie kilkadziesiąt lat - dodaje.

Proponowane rozwiązania komunikacyjne budzą niepokój wśród posiadaczy nieruchomości. - To dla mnie jakieś nieporozumienie - mówi Władysław Reichelt, jeden z właścicieli nieruchomości. - Do centrum muszą wjeżdżać kierowcy i to w sumie jak najwięcej - stwierdza. On i wiele innych osób zainteresowanych rozwojem handlu twierdzi, że klientem potencjalnych sklepów są zmotoryzowani.

- A nie osoby, które jeżdżą rowerami - dodaje.

Dlatego też zwraca uwagę na konieczność stworzenia dodatkowych parkingów w rejonie centrum miasta. - Nasze władze wciąż powołują się na to co zrobiono w dużych miastach na Zachodzie Europy, jednak nie wspominają, że są tam ogromne parkingi wielopoziomowe - zauważa Władysław Reichelt.

Wyjaśnia, że u nas parkingów jest jak na lekarstwo. Dodatkowo obowiązujące w strefie opłaty odstraszają wielu kierowców od przyjazdu do centrum. - Dlatego wolą jechać do centrów handlowych, gdzie mogą zaparkować za darmo - stwierdza. Dodatkowo w miejskich propozycjach jest wprowadzenia zakazu wjazdu ze Świętego Marcina w al. Marcinkowskiego.

- To znacznie utrudni dojazd do parkingu pod placem Wolności - stwierdza Katarzyna Juje-czka. Czarny scenariusz zakłada, że kolejne placówki będą upadać. - Zostaną tylko punkty, gdzie można dostać w miarę tani alkohol - prorokuje Katarzyna Jujeczka.

Tadeusz Nawalaniec wyjaśnia, że nic jeszcze nie jest przesądzone, gdyż wciąż nie ma przygotowanych szczegółowych projektów, a w przypadku zmian na ul. 27 grudnia nie przeprowadzono nawet konsultacji społecznych.

Zakazy wjazdu
W wielu miastach na Zachodzie obowiązują zakazy wjazdu, ale tylko dla starszych samochodów do centrów miast.

O krok dalej postanowiło pójść Oslo (stolica Norwegii). W tym tygodniu tamtejsze władze stwierdziły, że w ciągu najbliższych czterech lat wprowadzony zostanie zakaz poruszania się samochodami w ścisłym centrum. Jednak mieszka tam na stałe... tysiąc osób. Natomiast 90 tysięcy pracuje w biurach. To właśnie one są głównymi budynkami tego fragmentu Oslo. Wprowadzenie ograniczenia komunikacyjnego ma zachęcić pracowników do korzystania z rowerów i komunikacji miejskiej. Ale i tak mają zostać tam wybudowane dodatkowe parkingi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski