Wizyta z dzieckiem u pediatry - jak możemy pomóc?

Materiał informacyjny - Wielkopolskie Centrum Fizjoterapii Mateusz Romanowski
Wizyta z dzieckiem u lekarza może być stresująca nie tylko dla dziecka, ale również dla rodziców. Nierzadko jest powiązana z chorobą dziecka, która może dodatkowo powodować zaniepokojenie rodziców. Każdy rodzic martwi się o zdrowie swojego dziecka, szukając pomocy u specjalistów. Pierwsze kroki, które wykonuje rodzic w obliczu choroby dziecka, to wizyta u lekarza pierwszego kontaktu- lekarza medycyny rodzinnej lub pediatry.

Czy można przygotować się na taką wizytę, żeby zminimalizować stres, usprawnić badanie, sprawić, że wizyta przebiegnie sprawnie i efektywnie? Czego możemy oczekiwać od placówki medycznej? Co jako przychodnia podstawowej opieki zdrowotnej, możemy zrobić, żeby wyjść z pomocą dla rodziców i dzieci, zwiększając standard i komfort procesu leczenia?

Warto zawczasu przygotować dziecko do wizyty lekarskiej, opowiedzieć co będzie się działo. Zapewnianie dziecka, że „nie będzie bolało”, „pani nic ci nie zrobi” nie przyniesie oczekiwanego efektu. Oszukiwanie, marginalizowanie, odwracanie uwagi nie sprawi, że dziecko wykaże większe zaufanie do instytucji lekarza i rodzica.

Bez względu na to czy wizyta u lekarza jest wizytą patronażową czy szczepieniem, warto wcześniej wyjaśnić i wytłumaczyć dziecku co będzie się działo w gabinecie lekarskim. Można opowiedzieć, że pani doktor posłucha jak pracuje serce, spojrzy w gardło. Przed szczepieniem wyjaśniamy dziecku, że będzie ukłucie, nie mówimy, że dziecko niczego nie poczuje.

Pomocne mogą być zabawy w lekarza, z wykorzystaniem ulubionych zabawek dziecka, lub czytanie książeczek nawiązujących do tematyki zdrowia.

A co jeśli dziecko boi się wizyty, płacze?

Nie marginalizujemy jego uczuć. Nie warto mówić słowa typu: „taka duża dziewczynka a płacze”, „jeśli natychmiast nie przestaniesz płakać to…”, „jeśli pozwolisz zajrzeć pani doktor do uszka, to dostaniesz lizaka”.

Pozwólmy dziecku wyrazić swoje emocje, odczuwać dyskomfort. Wizyta u lekarza nie jest codziennym wydarzeniem, jest związana z wyjściem ze swojej strefy bezpieczeństwa. Dopuszczamy do siebie osoby obce. Zamiast negatywnych emocji, warto się uspokoić, przytulić dziecko, wziąć na kolana. Słowa zrozumienia i wsparcia mogą być bardzo pomocne: „Rozumiem, że się boisz. Będzie bolało, ale tylko przez chwilę”

W przestrzeni publicznej bardzo często porusza się temat godnego traktowania pacjenta i stosunku personelu medycznego do chorego. Jest to niezwykle istotne, gdyż wzajemna empatia i zrozumienie może przynieść zdecydowanie lepszy efekt przeprowadzanego procesu leczenia.

A co możemy zrobić jako placówka medyczna?

W Wielkopolskim Centrum Medycyny Rodzinnej, ze względu na ogólny profil działań firmy, która zajmuje się kompleksowo działaniami leczniczymi oraz edukacyjno- terapeutycznymi, przyjmujemy również dzieci ze spektrum autyzmu. I tutaj po stronie placówki, spoczywa ogromna odpowiedzialność.

Czynimy szereg działań, które stały się dla nas standardem postępowania w opiece nad małymi pacjentami:

  • dzieci szczególnie wrażliwe sensorycznie zapisujemy do lekarza na końcu kolejki w danym dniu, aby zminimalizować mnogość niekorzystnych bodźców,
  • unikamy oczekiwania w kolejce,
  • przed wizytą wietrzymy gabinet (minimalizujemy intensywne zapachy),
  • wyłączamy: muzykę, urządzenia emitujące dźwięki,
  • w Wielkopolskim Centrum Medycyny Rodzinnej dysponujemy miejscem wyciszenia sensorycznego, w którym dziecko może spokojnie przygotować się do wizyty,
  • przed pierwszą wizytą dziecka pytamy rodzica na co szczególnie zwrócić uwagę i jak może przebiegać wizyta, co powinniśmy jako placówka wiedzieć,
  • mówimy do dziecka nawet gdy nie mówi, nawet gdy nie patrzy,
  • dziecko ma do dyspozycji drobne zabawki sensoryczne,
  • nie komentujemy zachowań trudnych / niepożądanych (typu "Nie wolno tak krzyczeć!”) chwalimy za to co za co można pochwalić ("Super czekałeś! Brawo! piąteczka!", albo "Jestem z Ciebie dumna że tak świetnie sobie poradziłeś na wizycie!").

Jako personel medyczny musimy być gotowi na wszystko - może być niespodziewane uderzenie, ugryzienie itp. Nie możemy za nie winić rodzica/ opiekuna.

Rozumiemy co to jest komunikacja niewerbalna - dziecko może mówić do nas bez słów.

W Wielkopolskim Centrum Medycyny Rodzinnej wypracowaliśmy szereg standardów i procedur w ramach leczenia i terapii dzieci. Posiadamy certyfikat „Miejsca przyjaznego sensorycznie”. Uważamy, że nakierowanie na dobro pacjenta, jest najwyższą wartością. Obserwując nasze sukcesy w terapii i leczeniu, widząc zadowolenie i zaufanie rodziców zgłaszających się do naszej placówki, liczymy na to, że coraz więcej przychodni lekarskich będzie postępowało w myśl tej zasady.

Wielkopolskie Centrum Medycyny Rodzinnej znajduje się na os. Bohaterów II Wojny Światowej 33 w Poznaniu. Informacje i zapisy pod numerem telefonu: 573004242, www.wcf.com.pl/poz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski