W ubiegłym roku, w porównaniu z 2019 rokiem liczba wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych z udziałem kierowców zmniejszyła się o 23. Niebezpieczne zdarzenia na przejazdach w 99 proc. wynikają z niezachowania ostrożności przez kierowców, brawury i łamania przepisów.
W 2020 r. było 140 zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych. To o 14 proc. mniej niż rok wcześniej, gdy odnotowano 163 zdarzenia.
W 2019 r. zginęło 37 osób, a w 2020 mniej, bo 32 osoby. Zmniejszenie liczby zdarzeń, to nie tylko mniej tragedii, ale także mniejsze zaangażowanie służb ratunkowych i mniej przerw w ruchu pociągów.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie zwiększają poziom bezpieczeństwa na kolei. Przybywa zabezpieczeń oraz bezkolizyjnych skrzyżowań
-mówi Marek Olkiewicz, wiceprezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
I dodaje: - Największymi wrogami bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych są pośpiech, ignorancja i brawura. Dlatego kolejny rok prowadziliśmy kampanię społeczną Bezpieczny Przejazd – „Szlaban na ryzyko”, która przypomina o rozsądnym zachowaniu.
Do najczęstszych przyczyn wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych dochodzi z powodu:
- ignorowania znaku stop i włączonych czerwonych świateł,
- wjeżdżania pod opadające rogatki,
- omijania slalomem zamkniętych półrogatek,
- wjeżdżania na tory w momencie, gdy nie ma miejsca na zjazd z przejazdu.
Przedstawiciele PKP PLK przypominają, że bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych zwiększają żółte naklejki, na których zapisane są trzy ważne numery.
- Pierwszy to indywidualny numer przejazdu kolejowo-drogowego. Drugi to numer alarmowy 112, który należy wybrać w przypadku zagrożenia życia. Operator 112 po podaniu numeru skrzyżowania będzie w stanie precyzyjnie określić gdzie należy wysłać pomoc. Ma także możliwość szybkiego łącza z kolejarzami, którzy mogą wstrzymać ruch pociągów na linii. Trzeci numer to numer awaryjny, na który można zgłaszać usterki nie zagrażające bezpośrednio życiu
- wyjaśniają przedstawiciele PKP PLK.
Naklejki znajdują się na każdym przejeździe kolejowo-drogowym i umieszczone są od wewnętrznej strony krzyży św. Andrzeja lub przy słupkach, do których umocowane jest ramię rogatki.
Sprawdź też:
- Tak wyglądał Poznań w 2002 roku. Jak zmieniło się miasto? Zobacz zdjęcia!
- To miejsce pod Poznaniem ma tragiczną historię. Nadal przyciąga osoby żądne wrażeń
- 30 zdjęć przedwojennego Poznania. Tak pięknie wyglądał!
- Tak wyglądają najgroźniejsi przestępcy w Polsce. Zobacz zdjęcia poszukiwanych
- Przestępcy z Wielkopolski poszukiwani przez policję. Widziałeś któregoś z nich?
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?