Tak jak firma organizująca pokazy znana jest naszym Czytelnikom:
- Wyrokiem sądu firma Medical Factory musi oddać seniorowi pieniądze za zakupiony sprzęt. Należność ściągnie komornik
- Kupił sprzęt, którego nie mógł zwrócić, choć miał do tego prawo. Firma Medical Factory musi oddać pieniądze seniorowi
- Sprzedaż na pokazach. Jest pozew przeciwko firmie Medical Factory z Wysogotowa
- Firma Medical Factory oszukuje klientów? Mieszkaniec Lubonia kupił odkurzacz na pokazie i nie może go zwrócić
...to tylko kilka wybranych artykułów. Jakiś czas temu firma ta zorganizowała swój kolejny pokaz w Koninie.
– Zadzwonili do niedowidzącego męża z zaproszeniem na badanie wzroku
– opowiada pani Henryka.
– Po kilku godzinach mąż wraca z materacem za 15 900 złotych, jakimś szybkowarem, odkurzaczem i robotem kuchennym. I umową kredytową na 5 lat, z której wynikało, że zapłaci w sumie za wszystko 25 000 złotych…
Jak mówi, na miejscu żadnego badania wzroku – na które został de facto zaproszony – nie było.
– Stał sobie stolik, na którym leżały okulary za 7 złotych. Mężowi dali chyba trzy pary gratis… Gdy tylko wszedł na salę, okazało się, że coś wygrał. Był tak podekscytowany tym wszystkim, że ostatecznie podpisał umowę kredytową i dał sobie wcisnąć ten cudowny materac i te inne rzeczy…
Zbulwersowana pani Henryka kazała małżonkowi natychmiast odwieźć wszystko na miejsce pokazu.
– Nie chcieli przyjąć towaru. Pani z Medical Factory powiedziała nam tylko, że mąż był świadom tego, co podpisuje. Policjant, z którym się skontaktowaliśmy stwierdził, że takimi sprawami się nie zajmuje. Została nam rzecznik konsumentów w Koninie, która pokierowała nas w odpowiednią stronę.
Starsze małżeństwo pofatygowało się osobiście do siedziby firmy, ale – jak opowiada pani Henryka – w Wysogotowie nikogo „ani widu, ani słychu”.
– Pani rzecznik poleciła nam spakować towar i wysłać pod wskazany adres, a wcześniej odstąpić od umowy kredytowej. Na szczęście, o czym nas poinformował nas kurier, przesyłka została odebrana
– kończy.
Wspomniana pani rzecznik to Tatiana Przychodzka, miejski rzecznik praw konsumentów w Koninie.
– Na szczęście towar został odebrany i na tym tak naprawdę sprawa się kończy
– mówi.
– Namawiałam tych państwa na wysyłkę towaru, na przechowanie dowodu nadania. Byłoby to istotne, gdybyśmy później ewentualnie weszli z tą firmą w spór sądowy. Dobrze, że pan Wojciech nie wpłacił tam na miejscu żadnej kwoty pieniężnej
– dodaje Tatiana Przychodzka.
Jak podkreśla nasza rozmówczyni, po zakupie towaru często zdarza się, że późniejszy kontakt ze sprzedawcą jest niemożliwy bądź nadmiernie utrudniony, a prawo konsumenta do odstąpienia od umowy bądź reklamacji zakupionego towaru nie jest respektowane.
– Zatem dokładnie przemyślmy, czy towar, którym jesteśmy zainteresowani jest wart swojej ceny oraz czy jest on nam rzeczywiście potrzebny. Jeżeli natomiast chcemy zakupić towar medyczny, który ma służyć „rzekomej” poprawie naszego stanu zdrowia bądź kondycji, skonsultujmy to najpierw z lekarzem. Na koniec przyjrzyjmy się dokładnie tym towarom, które są nam przedstawiane jako „promocyjne” bądź „po wyjątkowo okazyjnej cenie”
– ostrzega, przypominając, iż od 1 stycznia weszły w życie nowe, istotne dla konsumentów przepisy. Można się z nimi zapoznać poniżej.
Przepisy w zakresie ochrony praw konsumentów, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.:
- W przypadku pokazów, jak i umówionych wizyt przedsiębiorcy w domu konsumenta obowiązuje 14-dniowy termin na odstąpienie od umowy.
- Od tego roku natomiast konsument ma 30 dni na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki.
- Ustawodawca wprowadził zakaz zawierania umów finansowych podczas pokazu lub wycieczki.
- W odniesieniu do umów zawieranych podczas wycieczki, nieumówionej wizyty przedsiębiorcy u konsumenta lub pokazu obowiązuje zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy, chyba że pokaz został zorganizowany w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta na jego wyraźne zaproszenie.
– Nowe prawo ma ukrócić wiele nieuczciwych praktyk, do których dochodziło podczas pokazów. Firmy nie mogą już przyjmować płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Dzięki temu seniorzy nie będą musieli walczyć o odzyskanie wpłaconych pieniędzy w sytuacji, gdy przemyślą zakup i z niego zrezygnują odstępując od umowy w ustawowym terminie
– komentuje Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Do firmy organizującej pokaz zwróciliśmy się pisemnie z prośbą o komentarz i ustosunkowanie się do stawianych przez panią Henrykę zarzutów. Odpowiedź jak dotąd nie nadeszła.
Masz problem z nieuczciwym sprzedawcą? Bezpłatną pomoc konsumencką znajdziesz tutaj:
tel. 801 440 220
tel. 22 290 89 16
e-mail: [email protected]
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Obserwuj nas także na Google News
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?