Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Abonament czy subskrypcja. Przez koronawirusa dużo wydajemy na zakup filmów, muzyki i prasy w sieci. Co wypada najkorzystniej: 22.06.2020 r.

Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Gdy kina zamknięte, jedni wybierają projekcje na  świeżym powietrzu, inni kupują nowości w sieci i oglądają w zaciszu domowym.
Gdy kina zamknięte, jedni wybierają projekcje na świeżym powietrzu, inni kupują nowości w sieci i oglądają w zaciszu domowym. Przemysław Świderski / Polska Press
Przymusowy pobyt w domach spowodowany przez pandemię koronawirusa przekonał nas, że warto płacić za treści dostępne w Internecie. Oczywiście głównie za filmy i seriale, ale chętniej kupujemy też np. e-prasę.

Już 56 proc. Polek i Polaków korzysta z internetowych usług subskrypcyjnych - wynika z badania Blue Media „Finanse w czasie epidemii”. Platformy oferujące dostęp do filmów i seriali wyraźnie deklasują inne serwisy działającą w modelu płatności abonamentowych. Doceniamy usługi subskrypcyjne za wygodę i łatwość korzystania oraz lepszą ofertę cenową niż w przypadku zakupu pojedynczej usługi lub produktu.

Polaków nie trzeba specjalnie przekonywać do internetowych usług subskrypcyjnych. W ciągu ostatnich trzech lat odsetek osób deklarujących, że nie korzysta z żadnej tego typu usługi spadł o 18 punktów procentowych. Badanie Blue Media było realizowane na początku maja, czyli w czasie, gdy izolacja społeczna i związane z nią obostrzenia wciąż obowiązywały, co bez wątpienia miało wpływ na deklaracje respondentów.

Kto czyta, nie błądzi - kliknij!

Film kupię lub zainwestuję w seriale

Największą popularnością cieszą się bezapelacyjnie serwisy streamingowe z filmami i serialami. Korzysta z nich już jedna trzecia Polek i Polaków (wzrost o 11 punktów proc. w ciągu ostatniego roku). Ciągłym wzrostem zainteresowania, choć już nie tak spektakularnym, mogą pochwalić się również serwisy i aplikacje oferujące dostęp do muzyki (wzrost z 13 do 15 proc.), prasy online (z 10 do 14 proc.) oraz e-booków i audiobooków (z 8 do 10 proc.).

Popularność nieinternetowych usług działających w modelu abonamentowym utrzymuje się na niemal identycznym poziomie od trzech lat. Dwie trzecie badanych deklaruje, że nie korzysta z żadnej takiej usługi.

Spadek zainteresowania prasą tradycyjną kompensuje zwiększona liczba subskrypcji tych samych tytułów online. Abonamenty do klubów fitness nie straciły na zainteresowaniu, prawdopodobnie dzięki szybkiej reakcji wielu placówek, które realizowały w czasie zamknięcia zajęcia sportowe online.

Warto wiedzieć, kliknij!

W ostatnim czasie większość z nas martwiła się o zdrowie swoje i swoich najbliższych, ale nie wzrosło znacząco - w porównaniu do lat ubiegłych - zainteresowanie pakietami opieki medycznej. Popularność tzw. boxów (z dietą, kosmetykami, książkami) również utrzymuje się na stałym 3-5 proc. poziomie.

Spadek zainteresowania prasą tradycyjną kompensuje zwiększona liczba subskrypcji tych samych tytułów online.

- Polacy są skłonni do płacenia cyklicznego za usługi, gdy mają poczucie, że poszerzają one ich możliwości wyboru. Dużo chętniej płacimy za dostęp do rozrywki: filmów, muzyki, książek, gdy mamy przekonanie graniczące z pewnością, że wśród całej palety tytułów i rodzajów treści znajdziemy te odpowiadające naszym gustom, nastrojom i potrzebom. Ten sam powód może stać za ciągle niewielką popularnością pudełek z książkami, ubraniami i kosmetykami, na których zawartość zwykle nie mamy wpływu. Polacy nie lubią niespodzianek, zwłaszcza kiedy muszą za nie płacić. Inna sprawa, że w sytuacji, gdy nie jesteśmy już tak pewni stabilności zatrudnienia, dużo ostrożniej podchodzimy do stałych zobowiązań finansowych - zauważa Sylwia Frydel, dyrektor rozwoju biznesu w Blue Media.

Liczy się cena, ale także wygoda

Dla użytkowników niezmiennie najważniejszym czynnikiem decydującym o subskrypcji jest wygoda. Docenia ją prawie połowa wszystkich użytkowników deklarujących korzystanie z subskrypcji. Kluczowe znaczenia ma także łatwość korzystania z usług i atrakcyjna cena.

- Efekt nowości czy polecenia od znajomych tracą na znaczeniu. To dowód na to, że przyzwyczailiśmy się do oferty rynkowej i nasze wybory są bardziej świadome i częściej oparte na racjonalnych argumentach niż podyktowane zwykłą ciekawością - dodaje Sylwia Frydel..

Mimo, że w ciągu ostatnich trzech lat samodzielne realizowane przelewy za subskrypcje mocno straciły na znaczeniu, to ta metoda płatności jest wciąż najczęściej wybieraną przez respondentów. Co czwarta osoba opłaca subskrypcje kartą kredytową. Co piąta osoba deklaruje, że korzysta z szybkich przelewów elektronicznych realizowanych przez operatorów płatności, BLIK-a lub PayPal.
Chcesz być dobrze poinformowany w tematach budżetu domowego, prowadzenia biznesu i ważnych zmian w prawie? Kliknij w ten tekst i polub nas na Facebooku! Naprawdę warto!

Kto czyta, nie błądzi - kliknij!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Abonament czy subskrypcja. Przez koronawirusa dużo wydajemy na zakup filmów, muzyki i prasy w sieci. Co wypada najkorzystniej: 22.06.2020 r. - Strefa Biznesu

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski