Prezes UOKiK sprawdza usługi świadczone przez sieci handlowe na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych. Jak tłumaczy urząd, polegają one na wykonywaniu na rzecz dostawcy rozmaitych świadczeń mających związek z procesem sprzedaży towarów, a mogą one dotyczyć m.in. marketingu oraz zagadnień logistycznych, a sieć pobiera w zamian za nie różnego rodzaju tzw. opłaty okołosprzedażowe.
Czytaj też:
Auchan i Carrefour wykorzystują przewagę kontraktową?
Zastrzeżenia w tym obszarze wzbudziły praktyki spółek Carrefour i Auchan Polska. Według wyjaśnień UOKiK wynika, że przedsiębiorcy wymagają od dostawców produktów rolno-spożywczych opłat za usługi polegające na transporcie produktów z magazynów centralnych sieci do ich poszczególnych sklepów. "Centralny system dystrybucji towarów jest jednak integralną częścią modelu biznesowego sieci handlowych, a koszty jego organizacji powinny ponosić we własnym zakresie. Z tego względu pobieranie specjalnych opłat logistycznych może stanowić nieuzasadnione obciążenie dla kontrahentów" - podaje urząd.
- Wszcząłem postępowania wyjaśniające, aby dokładnie sprawdzić, czy część opłat pobieranych od dostawców, w tym rolników, nie ma na celu nieuczciwego przerzucenia na nich kosztów działalności sieci handlowych – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny. - Nieprecyzyjne określenie usług, które mają być świadczone przez sieci, może z kolei powodować, że dostawcy na etapie zawierania umowy mogą nie wiedzieć, jakie konkretnie działania powinny być realizowane przez sieci na ich rzecz. To kontynuacja naszych działań dotyczących praktyk sieci handlowych związanych z pobieraniem opłat od dostawców. Kończymy również badanie rynku, z którego opublikujemy raport. Nie wykluczamy nowych postępowań w sprawie praktyk kolejnych spółek.
Jak podkreśla UOKiK, postępowania wyjaśniające toczą się w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcom. Jeśli okazałoby się, że sprawdzane praktyki mogą być" nieuczciwym wykorzystywaniem przewagi kontraktowej", to wtedy prezes UOKiK może postawić zarzuty Carrefour i Auchan Polska.
Sprawdź też:
Właścicielom sieci handlowych groziłaby wówczas kara w wysokości do 3 proc. rocznego obrotu. Za podobne praktyki, jak informuje UOKiK, nałożono w listopadzie 2021 r. karę 76 mln zł na spółkę Eurocash.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?