Chcą znacznie podnieść ceny za parkowanie w miastach

Marcin Idczak
Zgodnie z propozycją samorządowcy będą mogli ustalić stawkę na 5 zł za pierwszą godzinę. Nie będzie problemów z przegłosowaniem nowych rozwiązań przygotowanych przez PiS.

Opłaty w strefach płatnego parkowania mogą wzrosnąć. Rząd przygotował projekt zmian w ustawach, dzięki którym samorządy będą mogły podnieść ceny za parowanie nawet o około 75 procent.

Obecnie górna granica, którą można narzucić to 3 złote za pierwszą godzinę. I taka obowiązuje w większości dużych miast w Polsce. Jednak takie stawki wprowadzono przed 13 laty. Od tego czasu nie można było ich podwyższać. - Były co prawda propozycje za Donalda Tuska, ale ostatecznie wówczas rządzący przestraszyli się opinii społecznej i zrezygnowali z tego pomysłu - stwierdza Michał Beim, specjalista od komunikacji w Instytucie Sobieskiego.

Zgodnie z propozycjami miasto będzie mogło maksymalnie podnieść opłaty za pierwszą godzinę do 5 złotych. Kolejne dwie będą mogły być droższe o 20 procent. Z naszych informacji wynika, że władze polskich miast mających więcej niż 500 tysięcy mieszkańców i tak by chciały zupełnego uwolnienia cen.

- Według mnie są miejsca, gdzie postój powinien kosztować 10 złotych, ale i takie w których powinna być złotówka - mówi Tadeusz Nawalaniec, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu. Jak wyjaśnia Szymon Szynkowski vel Sęk, poseł PiS, głównym celem nie jest zwiększenie dochodów samorządów, ale wysokość opłat w strefie parkowania powinna dać gminom narzędzie do kształtowania polityki komunikacyjnej w miastach.

- Strefy zostały wprowadzone po to, by zapewnić rotację samochodów w centrum, by nie parkować tam przez 8 godzin, ale krótko i następnie zwolnić miejsce kolejnemu kierowcy. Przy obecnych cenach jest to niemal niemożliwe - dodaje. T. Nawalaniec. Czyli najwyższe opłaty by miały obowiązywać tam, gdzie samorządy chcą ograniczyć liczbę przyjeżdżających samochodów. W Poznaniu w rejonie pl. Kolegiackiego, czy też ul. 23 Lutego lub Młyńskiej napełnienie strefy w niektórych miejscach jest na poziomie ponad 300 procent. Oznacza to, że na jednym wyznaczonym miejscu kierowcy zostawiają 3 lub więcej samochodów.

Podwyżka opłat, by mogła niektórych z nich zmusić do rezygnacji z wjeżdżania do ścisłego centrum. - Strefy już od lat nie spełniają swojej roli, właśnie przez to, że rządzący bali się dać możliwość podnoszenia opłat - wyjaśnia Michał Beim.

Nowe regulacje to nie tylko wyższe ceny maksymalne. Proponuje się dać kolejne instrumenty do ożywienia śródmieść miast. Będzie to możliwość wprowadzenia pierwszej godziny bezpłatnej - dla przykładu w rejonach gdzie są sklepy lub ważne urzędy. - Trzeba też pamiętać o takim rozwiązaniu jak pobieranie opłat w weekendy lub nocami - stwierdza Michał Beim. Tak by mogło być przy Starym Rynku w Poznaniu, gdzie ruch samochodowy jest całą dobę, a zwiększa się znacznie w soboty i niedziele.

Wyższe ceny to także większa zachęta do inwestorów do wybudowania parkingów wielopoziomowych. Dzięki nim znacznie mniej aut zostawianych jest na jezdniach, chodnikach przez co znacznie poprawia się estetyka miast.

Jakie są szanse na wprowadzenie nowych rozwiązań? Projekt znajduje się w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Jako, ze obecnie rządzi jedna partia mającą większość w parlamencie to przepisy raczej szybko przejdą przez głosowania. Dlatego możliwe, że zaczną obowiązywać od nowego roku.

Jak dodaje Michał Beim jednak dodatkowym ważnym aspektem będzie to, że gminy będą mogły ''załatać'' dziury w swoich budżetach, które mogą zostać uszczuplone po podwyższeniu kwoty wolnej od podatku oraz wprowadzeniu wypłat po 500 złotych na dziecko.

Wideo

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
mbarr
"pisogłupy! " Ale o co chodzi? Oni w Wawie uwolnią blokadę na ceny, przez co Rada Miasta Poznania i Prezydent Poznania będą mogli - jak chcą - a chcą - podnieść ceny.
Nie wiem, z jakiego nadania jest RM, ale Prezydent Poznania jest z PO.
GołoPOwcy? :)
A
Alis321
Wszystko to ma sens o tyle, o ile dojeżdżający do centrum będą mieli alternatywę. I tak np. w rejonie pętli PST na Sobieskiego literalnie nie ma gdzie postawić auta, żeby dalej jechać tramwajem - no to jedzie się autem... Gdyby nawet ten parking był symbolicznie odpłatny, tez by rozwiązywało sytuację. Ale od lat kończy się na gadaniu!
p
poznaniak
Podniesienie cen jak zwykle nie poprawi jakości miejsc parkingowych.
Nadal będą cwaniaki, którzy będą parkować poza strefą unikając opłat.
Nic to nie da. Wprost przeciwnie - coraz mniej osób będzie chciało jechać do centrum.
A MOŻE JESZCZE TAK ZROBIĆ OPŁATY PRZY MIEJSCACH DO PARKOWANIA ROWERÓW.
Trochę kasy z tej opłaty też by wpadło do miejskiej kasy.
W końcu rowerzyści również zajmują miejska przestrzeń.
Ba - dla nich budowane są ścieżki rowerowe kosztem chodników.
JAK WSZYSCY MAJA BYĆ TRAKTOWANI RÓWNO, TO RÓWNO.
z
zbl
Jest nadpopyt to cena musi urosnąć. I tak parkingi strzeżone w centrum kosztują mniej niż 5PLN/h
z
zbl
Bo oczywiście mila dysponuje statystykami, z których wynika, że najwięcej nielegalnie parkują mieszkańcy danych powiatów, czy opiera się na swojej głębokiej wierze?
c
ciekawy
Menele i łyse kibolstwo i tak będzie miało w doopie te wasze chore pomysły, pisogłupy! Po kieszeni dostaną tylko ludzie uczciwi, którym już zaczyna brakować do pierwszego....
T
Tomek
gratulacje za idiotyczne pomysły i życzenie byście sobie trawkę zasiali i kozę kupili aby wam tą trawkę przystrzygła ekologicznie ,CIEKAWE KIEDY BĘDZIECIE KRZYCZEĆ ŻE CENTRU ŚWIECI PUSTKAMI A NA ULICACH TYLKO ZULE I BUTELKI A W BUDYNKACH MIEJSKICH I KASIE PUSTO .Teraz w poznaniu poza biurami bankami i nielicznymi restauracjami nic ciekawego niema aby przyciągnąć przyjezdnych
A
Asia
mieszkającym i pracującym w centrum. Bo po co tam jeszcze jeździć??
a
atego
i bardzo dobrze ,jeśli ktoś chce sobie pozwolić na luksus to niech płaci ,mnóstwo ludzi korzysta z komunikacji publicznej i jest ok
31wB
Ale co to znaczy nielegalne parkowanie ? 31
m
mila
Bez względu na cenę za parkowanie miejsc do parkowanie nie będzie, natomiast zwiększy się liczba "cwaniaków" szczególnie tych w super brykach i PZ-tów, którzy wyszukają skrawek, na którym zostawią swój pojazd bez uiszczenia opłaty parkingowej. Proponuje nie zwiększać opłat lecz uszczelnić strefę, aby wyeliminować nielegalne parkowanie, oraz zmusić pracowników strefy aby konsekwentnie zwracali uwagę na niewłaściwie zaparkowane auta czasami utrudniające korzystanie z chodnika.
31węzłowy Burke
Ale te samochody są tam z powszechnie znanych powodów . A miejsc brak i więcej ich nie będzie. Moim skromnym zdaniem należy w ogóle centrum uwolnić o samochodów pozostawiając możliwość wjazdu tylko komunikacji miejskiej , policji, pogotowiom, straży pożarnej , dostawcom towarów, taxi, inwalidom itp. Takie uwolnienie musi być rygorystyczne czyli żadnych wyjątków typu urzędy i urzędnicy, biura , banki , knajpy itd. Oczyści się centrum ze smrodu , plam oleju, paliw i będzie można swobodnie poruszać się pieszo. Ale słaby punkt tego pomysłu to zwolnienie wuchty nierobów z tzw. strefy płatnego parkowania oraz zmniejszenie wpływów do beretki Jaśka zwanego prezydentem. A to boli. Idealnego rozwiązania nie ma a kasa miasta jest pusta. Czyli wygląda na to że beretka z Jaśkiem w środku ma otrzymać możliwość podniesienia dochodów po to aby mógł ponieść koszty reform swojego śmiertelnego wroga czyli PiS! Plan iście szatański godny autora dzieła " Książę". Ten kaczor jest straszny...I po co było beretko z Jaśkiem w środku drzeć sznupę że precz z kaczyzmem ? No PO co skoro musisz wykonywać postanowienia kaczora i jego dworu ? 31
m
mieszkaniec
Dodatkowo wiemy dlaczego miasto nie buduje parkingów buforowych.Lepsza kasa płynie z centrum miasta ze strefy i tam trzeba pojazdy naganiać.Parkingi na obrzeżach to propaganda.
w
współczesny głupek
opłaty parkingowe miały umożliwić parkowanie i rotację na miejscach parkingowych.
Żarliwe zapewnienia twórców tego pomysłu mówiły że ta wielka/ niewielka opłata to zapewni.
A kończy sie jak zwykle podnoszeniem permanentnym ceny bez poprawy jakości. Czyli: jak zwykle, środek staje się celem.
S
Snajper
którzy maja parkingi strzeżone.
Dodaj ogłoszenie