Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dwie możliwości reklamacji towaru - którą metodę wybrać

Milena Kochanowska
Wadę rzeczy musimy zgłosić w ciągu 2 miesięcy od jej zauważenia
Wadę rzeczy musimy zgłosić w ciągu 2 miesięcy od jej zauważenia Tomasz Hołod
Jak dochodzić swoich praw w razie, gdy kupiona rzecz zepsuje się lub kupując przez internet, dostaniemy nie taki produkt, jaki zamawialiśmy?

Czy skorzystać z gwarancji, czy reklamować niezgodność towaru z umową? Wielu z nas na co dzień ma kłopot z podjęciem tej decyzji i rozróżnieniem tych dwóch możliwości.

- Jeśli kupiliśmy przez internet telefon komórkowy, a kurier dostarczy nam inny jego model, mamy prawo reklamować towar u sprzedawcy w oparciu o jego niezgodność z umową - wyjaśnia Elżbieta Seredyńska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego. - Gdy telefon dostaliśmy w zamówionej wersji, ale przestał działać po miesiącu, to przysługuje nam zarówno prawo do reklamacji niezgodności towaru z umową u sprzedawcy, jak i możliwość skorzystania z gwarancji - w autoryzowanym serwisie. Wówczas termin ustala gwarant, którym może być producent, importer lub sprzedawca.

Musimy zgłosić wadę produktu w ciągu dwóch miesięcy od momentu jej zauważenia. Jeśli niezgodność towaru z umową ujawni się w ciągu sześciu miesięcy od jego zakupu uważa się, że istniała ona od początku. Po upływie tego okresu możemy być poproszeni o wykazanie wadliwości produktu poprzez załączenie do reklamacji dokumentacji zdjęciowej lub opinii rzeczoznawcy.
Jeżeli sprzedający nie zdoła naprawić rzeczy, możemy żądać wymiany produktu na nowy, obniżki ceny lub zwrotu gotówki (gdy wady są istotne). To, czego możemy się domagać od gwaranta (producent lub importer), zależy od treści dokumentu gwarancyjnego. Mamy prawo do bezpłatnej naprawy lub wymiany produktu. Gdzie będziemy mogli to zrobić, zależy od przedsiębiorcy, zawsze więc warto sprawdzić, czy w Polsce jest autoryzowany serwis danej marki.

A wobec tego, który sposób reklamacji wybierać? Na niezgodność towaru z umową powinniśmy decydować się, gdy: prawa przyznane przez producenta w karcie gwarancyjnej są ograniczone, np. możemy żądać wymiany telefonu dopiero, gdy pięć razy zepsuje się w nim ta sama część; chcemy uzyskać zwrot pieniędzy (w przypadku gwarancji możemy oczekiwać jedynie naprawy lub wymiany towaru na nowy); termin gwarancji jest krótszy niż dwa lata; sprzedawca jest dla nas łatwo dostępny i nie zapłacimy za wysyłkę. Z gwarancji warto zaś skorzystać, gdy: kupiliśmy towar za granicą, a w kraju możemy naprawić go w autoryzowanym serwisie; okres gwarancji jest dłuższy niż dwa lata, produkt jest bardzo zaawansowany technicznie i wymaga obsługi wyspecjalizowanego serwisu wskazanego przez gwaranta.

Reklamację wysyłamy listem poleconym za potwierdzeniem odbioru lub składamy u sprzedawcy. Jeśli rzecz kupiliśmy za granicą, wysyłamy reklamację pocztą elektroniczną w języku przedsiębiorcy lub w języku angielskim za potwierdzeniem przeczytania. Więcej informacji na www.konsument.gov.pl.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski