Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Edukacja finansowa weszła do szkół. To dobrze, bo wcześniejsze pokolenia nie posiadają wystarczającej wiedzy finansowej. Pokazują to badania

OPRAC.:
Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Wideo
od 16 lat
Ponad połowa przedstawicieli pokolenia Z interesuje się finansami, a 75 proc. badanych urodzonych po 1996 r. zauważa, że chciałoby, by w ich szkole średniej były prowadzone zajęcia z zarządzania finansami. Od września młodzież w polskich szkołach ponadpodstawowych ma lekcje z Biznesu i zarządzania, które poruszają także kwestie finansów osobistych. Jak wygląda poziom wiedzy Polaków i jakie są tego skutki?

Spis treści

Jak wygląda świadomość finansowa generacji Z?

W badaniu „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2023”, 38 proc. respondentów przyznało, że ich wiedza w zakresie zarządzania finansami jest mała. Braki w zakresie znajomości podstawowych pojęć czy mechanizmów finansowych są bardzo często podstawą złej kondycji finansowej, a nawet długów.

Okazuje się, że obecnie najbardziej zadłużoną grupą wiekową są rodzice generacji Z, czyli 45-54-latkowie. Nie jest to najlepsza informacja, gdyż głównym źródłem wiedzy na temat finansów w Polsce jest rodzina. Szansą dla pokolenia Z jest fakt, że chętnie sięgają oni po aplikacje, których zadaniem jest szerzenie wiedzy finansowej.

portfel
Dzisiejsi nastolatkowie uczą się od września o przedsiębiorczości i finansach w szkołach ponadpodstawowych. Tej edukacji zabrakło starszym pokoleniom Emil Kalibradov/Unsplash

Niestety też sami przedstawiciele tego pokolenia dostrzegają potrzebę szkolenia z zakresu ekonomii i finansów, ale w czasach, kiedy chodzili do szkół średnich, jedynie 1/3 miała okazję w takich lekcjach uczestniczyć. W tym zakresie weszły pozytywne zmiany, ponieważ obecni licealiści czy uczniowie techników, a także szkół branżowych, uczą sią o finansach na lekcjach biznesu i zarządzania.

– Obecnie osoby w wieku 18-27 lat nie stanowią grupy szczególnej wśród dłużników. Są to bardzo młodzi ludzie, którzy takie wydatki jak m.in. zakup mieszkania, remont, narodziny i wychowanie dziecka czy inwestycje we własną działalność – mają jeszcze przed sobą - zauważa prezes Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, Marcin Czugan.

Ponadto dodaje, że przedstawiciele generacji Z to często osoby, które wciąż mogą liczyć na wsparcie rodziców lub dopiero co zdążyły osiągnąć samodzielność finansową. Wobec tego najbardziej kryzysowe – pod względem finansowym – etapy życia, mogą dla nich dopiero nadejść.

Zetki narażenie na cyfrowe oszustwa

Pokolenie Z, czyli osoby urodzone po 1995 r., to przede wszystkim są dzieci cyfrowego świata. Doskonale operują narzędziami digitalowymi, a często głównym źródłem ich wiedzy są social media. W poszukiwaniu informacji są zdecydowanie najszybsi. Badania pokazują też, że to przede wszystkim pokolenie przedsiębiorcze – nastawione na wysokie zarobki.

Jednocześnie, choć mówi się o nich, że urodzili się ze smartfonem w ręce, to niestety przedstawiciele „Zetek” są też najbardziej narażeni na oszustwa w internecie. Generacja Z jest otwarta na innowacyjną bankowość, cyfrowe narzędzia finansowe, płatności bezgotówkowe, które choć są znacznym ułatwieniem konsumenckim, wymagają większej świadomości finansowej, niż tradycyjne narzędzia.

Dzieci i młodzież a finanse

Dokonywanie zakupów i konieczność wyboru najlepszej spośród ofert wykształca w nastolatkach umiejętność zarządzania pieniędzmi. Należy jednak zaznaczyć, że młodzi w wieku 12-15 lat, o ile dobrze oceniają swoją zręczność w wydawaniu pieniędzy, nie mają wiedzy ogólnej na temat finansów.

Wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie Santander Bank Polska pokazują, że niemal 50 proc. badanych nastolatków w wieku 12-15 lat ocenia poziom swojej wiedzy z zakresu finansów jako niski. Nieco lepiej wygląda sytuacja wśród nastolatków w wieku 16-18 lat. Tutaj 22 proc. ocenia swoją wiedzę z zakresu finansów jako dużą, a za jej źródło najczęściej podają:

  • Tik Toka (48 proc.),
  • YouTube (45 proc.),
  • i Instagram (31 proc.).

– Nastolatkowie spotykają się w przestrzeni internetowej czy medialnej ze skierowaną do nich tematyką inwestycji czy zarządzania finansami. To trafna odpowiedź na ich potrzeby i sposób poznawania świata. Kto tworzy te treści? W dużej mierze właśnie sam GenZ, który stanowi największy odsetek użytkowników Tik Toka. Proces wymiany informacji będzie skuteczny, o ile przyszłe pokolenia wraz z wiedzą o finansach nabywają umiejętność krytycznego myślenia. W edukacji finansowej nastolatków nie zapominajmy o istocie weryfikacji tej wiedzy w szkole, która oferuje zajęcia z zakresu finansów w klasach ponadpodstawowych – zwraca uwagę Marcin Czugan, ZPF.

Finanse osobiste w szkole

Biznes i zarządzanie, jako nowy przedmiot, obejmuje zagadnienia, których młodzi często nie wynoszą z rodzinnego domu. Uczniowie w wieku 15 lat będą mogli pozyskać wiedzę, której często brakowało ich rodzicom.

W podstawie programowej przedmiotu jednym z zagadnień są finanse osobiste. Mają poruszać tematy takie jak: postawy wobec pieniędzy, budżet gospodarstwa domowego, dojrzałość finansowa, spirala zadłużenia, formy oszczędzania i inwestowania, usługi bankowe, bezpieczeństwo bankowości elektronicznej, finansowe zabezpieczenie przyszłości, ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenia majątkowe i na życie, inwestowanie na Giełdzie Papierów Wartościowych.

Źródło: ZPF

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Edukacja finansowa weszła do szkół. To dobrze, bo wcześniejsze pokolenia nie posiadają wystarczającej wiedzy finansowej. Pokazują to badania - Strefa Edukacji

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski