Egzamin na prawo jazdy: Pogrom zbliża się do Wielkopolski?

Katarzyna Fertsch
W tym tygodniu odbywają się w Wielkopolsce tylko egzaminy praktyczne
W tym tygodniu odbywają się w Wielkopolsce tylko egzaminy praktyczne archiwum
Aż takiego pogromu nie spodziewał się nikt! W Koszalinie z 40 osób zdały zaledwie trzy. Osiem osób przystąpiło do egzaminu w Opolu. Wszyscy oblali. W Krakowie na pierwszy ogień poszło 36 osób. Zdało zaledwie cztery (drugiego dnia na 29 osób zdały... dwie!). Mowa o nowym egzaminie teoretycznym na prawo jazdy. W Wielkopolsce pierwsze osoby przystąpią do nowego egzaminu dopiero w poniedziałek. I wszystko wskazuje na to, że pogrom u nas będzie podobny.

I wcale nie dlatego, że nowy egzamin jest trudniejszy.

EGZAMIN NA PRAWO JAZDY - PRZYKŁADOWE PYTANIA

Poradnik: Tak zdobędziesz prawo jazdy według nowych zasad [WZORY WNIOSKÓW]

- Każdy kierowca powinien go zdać, wchodząc z ulicy - uważa Zbigniew Przeworek, dyrektor WORD w Pile. Spróbował swoich i sił i bez problemu zdobył wymaganą liczbę punktów. - Egzamin jest prosty. Jak się ma wymaganą wiedzę - zastrzega dyrektor Przeworak.

Prawo jazdy kategorii B1: Zaniżano wagę smartów, by nastolatkowie mieli czym jeździć. Trwa śledztwo

Skąd więc ten pogrom? Zdaniem egzaminatorów, to efekt złego przeprowadzania szkolenia. Dotychczas kursanci wkuwali pytania na pamięć.

- Bywało tak, że osoba zdająca nawet nie czytała pytania. Widziała obrazek i od razu zaznaczała odpowiedź - opowiada Piotr Korytkowski, dyrektor ośrodka egzaminującego w Koninie.

Janusza Jokiel z ośrodka egzaminacyjnego w Krakowie uważa, że to jest główny powód tak złych wyników. Przyznaje jednak, że aż takiej zapaści się nie spodziewali.

NASZ PORADNIK:
JAK ZDOBYĆ PRAWKO? POBIERZ WNIOSKI

- Liczyliśmy, że zdawalność będzie na poziomie 60 proc. A spadła nam nawet do 8 proc. - przyznaje Janusza Jokiel.
Podobnego zdania jest Paweł Guzik zastępca dyrektora poznańskiego WORD. Zapytany o przyczyny niepowodzenia nie ma wątpliwość.

- Jeśli w jakimś liceum wszyscy uczniowie oblaliby maturę, to byłaby to wina nowych pytań czy szkoły? - pyta Paweł Guzik. - Jeśli ktoś przygotowywał się do egzaminu na starych zasadach, ma naprawdę małe szanse zdać nowy.

Teraz w puli jest ponad tysiąc pytań. Osoby zdające siadają przy komputerach, a automat losuje każdemu z nich 32 pytania (20 ogólnych, gdzie wybiera się spośród dwóch odpowiedzi: "tak" lub "nie" oraz 12 specjalistycznych, gdzie do wyboru jest "a", "b" lub "c").

- Nie ma pytań podchwytliwych, zawsze jest tylko jedna poprawna odpowiedź. Jeśli ktoś zna przepisy ruchu drogowego, nie powinien mieć żadnego problemu ze zdaniem egzaminu - dodaje Paweł Guzik.

O to właśnie chodziło w zmianie zasad. Kursant dobrze znający przepisy nie powinien mieć problemu z częścią praktyczną. Poza tym nie będzie już stwarzał zagrożenia na drogach.

- Moim zdaniem poziom bezpieczeństwa na drogach wzrośnie - przyznaje dyrektor Piotr Korytkowski.

Jedno jest pewne: długie oczekiwanie na część teoretyczną na razie nam nie grozi. W Pile na nowy egzamin zapisało się około 350 osób. To niewiele. Ostatnie dni przed zmianą zasad były rekordowe. WORD przeprowadzał egzaminy od 7 do 23. Ciągiem, co 45 minut.

Zdecydowanie mniejsze zainteresowanie jest też w Kaliszu. Tam w poniedziałek do egzaminu chce przystąpić zaledwie 20 osób. A jeszcze tydzień temu egzaminowano około 350 osób dziennie. W Lesznie zapisanych jest jeszcze mniej, bo zaledwie 17 osób. Ostatniego dnia do starego egzaminu przystąpiło 300 osób. Koniński WORD prowadzi zapisy do marca. Na razie chętnych jest... 40. W Poznaniu na liście jest 1,5 tys. osób. Są to głównie kursanci, którzy przystąpią do egzaminu już po raz kolejny.

- Staraliśmy się wszystkich, którzy przystępują do części teoretycznej po raz pierwszy, przeegzaminować jeszcze na starych zasadach. I udało nam się - wyjaśnia Paweł Guzik.

Ile może potrwać obecna zapaść zdawalności? Zdaniem egzaminatorów, kilka tygodni. Kursanci muszą oswoić się z nowymi zasadami, a instruktorzy...

- Znów zacząć uczyć - mówi Janusz Jokiel. - Ostatnio było tak, że kursant otrzymywał płytkę czy książeczkę z pytaniami i uczył się sam. Teraz musi się to zmienić.

Najgorzej mają osoby, które kurs już skończyły. Co im pozostaje? Kupić kodeks ruchu drogowego i samemu nauczyć się wymaganej na egzaminie części.

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 14

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jacek

Kalif and Chapman to tylko zwykli oszuści potrafia tylko kase wyłudzić

m
meg

O ile wiem to ludzie czy po podstawowce czy po zawodowce umieja czytac, wiec tak zreszta ja i inni psioczacy powinni na d**** usiasc i sobie poczytac ten kodeks ruchu drogowego. A jak nie jestes w stanie czegos takiego sie nauczyc to widac lepiej zebys kierowca nie byl.
Jezdze autem od 20 lat i bez patrzenia w kodeks zadnych problemow z odpowiedziami nie mialam na pytanie publikowane online.

W
WYKAŻCIE SIĘ!

PRZEFORSUJCIE W WORD-zie PRÓBNY EGZAMIN TEORETYCZNY DLA EGZAMINATORÓW, PRZY OBECNOŚCI KAMER ITD. PRZECIEŻ SZANOWNI EGZAMINATORZY MUSZĄ BEZBŁĘDNIE ZDAĆ KAŻDY TAKI TEST, INACZEJ OZNACZAŁOBY, ŻE SĄ BANDĄ INGORANTÓW I CWANIAKÓW!!!
LICZĘ NA WAS, ŻE ZDOŁACIE ZORGANIZOWAC W PEŁNI OBIEKTYWNY TEST NOWYCH TESTÓW!
JESLI WORD SIĘ NIE ZGODZI- OPISZCIE TO, BĘDZIE TO JEDNOZNACZNY SYGNAŁ DLA LUDZI!!
(Oczywiście test musiałby zostać przeprowadzany bez matactw, ustawien pytan etc., ale to wszystko mozna zorganizowac!)
WORD TO BUDZET, BUDZET TO MY OBYWATELE, A WIĘC WALCZCIE!

d
dflkjghdflkjg

"Co mają zrobić ludzie po podstawówce, zawodówce, dla których możliwość wykonywania zawodu kierowcy jest życiową szansą!"
Zrobić MGR!

A
Arbuz

Niech sie wezma za tych cwaniakow co zalatwiaja egipskie prawka bo ten kalif i chapman to chyba maja jakies uklady z tuskiem ze ich nie zamkneli jeszcze

d
driver's licence

wreszcie krok w dobrym kierunku !! cweeele , obojga płci, musza być odcięci od praw jazdy!! prawa jazdy dla myślących, nie dla cweeeeli !!

m
mikobe7

Jestem pełen podziwu dla ludzi, którzy wierzą ze umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytanie "jaki typ prawa jazdy jest niezbędny do jeżdżenia quadem?", wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo na drogach. Nowe prawa jazdy to kolejny sposób na wyciąganie kasy od ludzi. Na szczęście mam to za sobą, ale współczuję tym, którzy muszą uczestniczyć w tym festiwalu obłudy.

m
motorniczy

Nie wierzę w to, że będzie bezpieczniej. Kierowcy łamiący przepisy z reguły robią to świadomie a nie z niewiedzy. Natomiast należy dążyć do tego by kierowcy lepiej znali przepisy, może wtedy przy awarii sygnalizacji nie będą blokowali skrzyżowań, bo nie wiedzą kto ma pierwszeństwo.

a
abc

Nie, nie powinny to być sytuacje, z którymi spotkamy się na pierwszym skrzyżowaniu, tylko takie, z jakimi możemy się spotkać kiedykolwiek. Jeśli kierowcy z prawem jazdy do tej pory świetnie sobie radzili do pierwszego ronda z nieco innym oznakowaniem, pierwszego skrzyżowania dróg równorzędnych, pierwszego "ślimaka", to teraz przygotowując się do egzaminu na prawo jazdy, mogą nareszcie wczytać się w przepisy i dowiedzieć się, jak się w takich sytuacjach poruszać.

B
Basia

W Polsce zawsze musi być naj!!!!??? Najgorsze testy. Proszę sprawdzić jak zdawali lub zdają egzaminy na prawo jazdy Polacy w takich krajach jak: USA, Anglia, Niemcy. Przecież zdający nie zawsze bardzo dobrze znają język angielski lub niemiecki a otrzymują prawo jazdy. Bez prawa jazdy w tych krajach nie ma pracy.

k
kiepol

a potem na drodze jest masa bezmózgich kretynów, bez inteligencji i bez wyobraźni.
do egzaminu na prawko dodałbym jeszcze test na inteligencję.

R
Rysi

A gdzie jest minister Gowin ze swoim fantastycznym programem deregulacji ? W innych zawodach ułatwia się niby dostęp młodych rezygnując z wykształcenia i egzaminów a tutaj ? wręcz odwrotnie. Ile nowych miejsc pracy możnaby stworzyć ułatwiając zdawanie egzaminu i kładąc większy nacisk na praktyczne umiejętniości ? Jednak prawdziwe przyczyny deregulacji są inne. Gowin ma w nosie zwykłego obywatela. Znowu zwyciężyły ukryte interesy lobbystów.

J
Janusz Jotgie

Ten egzamin jest dla ludzi z przedrostkami mgr. Co mają zrobić ludzie po podstawówce, zawodówce, dla których możliwość wykonywania zawodu kierowcy jest życiową szansą! Poza tym w sytuacjach na drodze są przedstawione takie, z wieloma których - mając prawo jazdy 30 lat - nigdy się nie spotkałem! Czyż nie powinny być to sytuacje, które spotkamy na pierwszym spotkanym skrzyżowaniu?!

J
Jotgie

Ten egzamin jest dla ludzi z przedrostkami mgr. Co mają zrobić ludzie po podstawówce, zawodówce, dla których możliwość wykonywania zawodu kierowcy jest życiową szansą! Poza tym w sytuacjach na drodze są przedstawione takie, z wieloma których - mając prawo jazdy 30 lat - nigdy się nie spotkałem! Czyż nie powinny być to sytuacje, które spotkamy na pierwszym spotkanym skrzyżowaniu?!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3