Estakada katowicka, czyli diabeł malowany straszy

Włodzimierz Nowak, działacz społeczny
Włodzimierz Nowak
Włodzimierz Nowak archiwum prywatne
Dyskusja o celowości budowy estakady katowickiej wreszcie rozgorzała. Znamienne jest długie milczenie Urzędu Miasta w tej kwestii. Skoro nigdy nie myślano, że można inaczej, to dlaczego mieszkańców trzymano w niepewności do ostatniej chwili? Dlaczego nie było dyskusji od 2011, gdy zaproponowałem zaniechanie budowy radnym, a Michał Beim opisał rzecz w "Gazecie Wyborczej"? Teraz pojawili się obrońcy mieszkańców Rataj, którzy ich niepokój sami wzbudzili. Kampania wyborcza niedługo też zupełnie przypadkiem...

W listopadzie zebrałem na łamach "Głosu Wielkopolskiego" argumenty przeciw estakadzie:

1. Ruch drogowy
a) w skali miasta - estakada służy dzisiaj ruchowi międzydzielnicowemu, a tylko w części ruchowi do i z centrum. Ruch międzydzielnicowy trzeba prowadzić obrzeżem na II ramę (Szwedzka-Baraniaka i Hetmańska).

b) w skali Rataj - estakada to kumulowanie korków przed rondem Rataje, zamiast ich rozpraszanie przed Ratajami.

2. Hałas - wyżej wyniesione źródło hałasu roznosi go dalej, a szybsza jazda to większy hałas.

3. Spaliny - korki przed rondem Rataje zamiast na Franowie, to trucie serca Rataj.

4. Finanse - skoro korzyść żadna, to po co koszty? W odpowiedzi red. Michał Kopiński pisał, że walczę z samochodami. Bynajmniej. Walczę o komfort mieszkańców, nie aut. Czy szybki ruch przez środek dzielnicy i korek na estakadzie to dla nich zysk?

Każda zmiana rodzi obawy:

- Paraliż miasta. Kumulowanie ruchu międzydzielnicowego na estakadzie to kłopot. Wymusi to dalsze inwestycje zwiększające ruch na Królowej Jadwigi (o czym niżej). Teraz estakada została zwężona i ruch odpływa poza śródmieście. Nie ma dramatu! Można jeszcze poprawić skrzyżowanie Jana Pawła II i Baraniaka, zbudować zjazd Krzywoustego/Szwedzka, łącznik Szwedzka - Hetmańska. To ulży Ratajom dużo bardziej niż estakada.

- Paraliż Rataj? Po zwężeniu estakady zwiększył się ruch na Hetmańskiej (ruch wschód-zachód przez centrum zmalał) oraz na Wyszyńskiego i Hlonda (podobny efekt w ruchu północ - wschód). I właśnie to trzeba wesprzeć. Po to jest II rama, po to budowaliśmy Hlonda za setki mln. Na Ratajach nie ma horroru.

- Większe zanieczyszczenia i hałas? Ruch samochodowy to główne źródło zanieczyszczeń powietrza w Poznaniu. W czwartek normy zapylenia PM10 zostały przekroczone o 500 proc.! Czy chcemy zatrzymywać korek przy oknach os. Oświecenia i na Łacinie? Czy nie lepiej rozdzielić ruch samochodowy i spaliny w okolicy Szwedzkiej? Wówczas po Krzywoustego samochody jechałyby płynnie przez kolejne światła, a przed rondem nie byłoby korka.

Dzisiaj, w tydzień po zamknięciu estakady już jest ciszej. A przecież samochody wciąż są na estakadzie. A gdyby źródło hałasu było niżej, tłumione przez grunt i osłonięte drzewami?

- Przerwanie ciągłości terenów zielonych? Wkrótce na Łacinie na północ od estakady nie będzie źdźbła trawy. Będą bloki, biurowce i parkingi. Nadto, przecież ciągłość terenów zielonych do Malty przerywana jest już dzisiaj przez ulice Pawią, Piłsudskiego i Baraniaka.

- Niewielkie oszczędności na zaniechaniu budowy? Czy 100 mln to mało? A estakada to niejedyny koszt. Bez estakady znacznie tańsze będzie rondo Rataje. Nie będzie potrzebna aż tak szeroka podziemna konstrukcja. Nie będzie potrzebne planowane przejście podziemne na Królowej Jadwigi przy Półwiejskiej za 70 mln! Można za to zbudować 7-10 km torów tramwajowych!

Nie mam złudzeń, że urzędników i polityków stać na rzetelną dyskusję. Potrzebne jest referendum i decyzja mieszkańców. Czy taka ulica jak Hlonda to byłoby piekło dla Rataj? (zob. zdjęcie) Strachy na Lachy proszę Państwa!

Wideo

Komentarze 21

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

C
Człowiek z Sołacza
Nie bardzo to się odnosi do tematu. Hetmańska jest zatłoczona. Fakt, ale czy Ty uważasz, że jeśli powstanie nowa estakada na Ratajach to ruch na Hetmańskiej maleje ? Mamy niepowtarzalna okazję ulepszenia sytemu komunikacyjnego w mieście poprzez zmniejszenie natężenia ruchu na Krzywoustego. Chodzi przecież o to aby pojazdy dostawały się na II ramę innymi drogami również , a nie głównie via rondo Rataje. W art pana Nowaka widzę jedna główną tezę, która brzmi: zmniejszyć napór pojazdów na centrum, w tym wypadku Rondo Rataje, których celem nie jest centrum. bo zwiększanie tam ruchu powoduje jego pauperyzację. Jest to udowodnione wielokrotnie na przykładach miast europejskich. Natomiast co złośliwości wobec Włodka N., że mówi jak ksiądz o wychowaniu dzieci. Mogę tym wszystkim znawcom od ruchu drogowego zripostować, że jeśli ktoś wszędzie i ciągle jeździ samochodem i myśli , że dlatego jest zorientowany w temacie, to niestety , ale jest jak praczka w pralni, która myśli, że bielizna całego świata jest brudna, bo innej nie widziała.
a
anonim
wykrętna odpowiedź ale czego sie spodziewać. gadanie że ".... gdzieś dramat na ulicach..." on jest permanentny i mieszkańcy się na niego uodpornili i niedobrze a tranzyt się z nas śmieje.Proponuję wybrać sie na wycieczkę do niedalekiej Bydgoszczy i popatrzeć na estakady w srodku miasta gdzie nikt nie mówi "e tam" niech droga idzie w poziomie ziemi będzie lepiej.nie wspomnę o nielubianej stolicy i stosowanych tam rozwiązaniach. Własnie myślenie Pańskimi kategoriami doprowadziło system transportowy do poziomu gruntu. Dziękuję i pozdrawiam z codziennych korków
W
Włodzimierz Nowak
które przypisuje ruchowi samochodowemu nadrzędność względem emisji tych groźnych zanieczyszczeń. Dopiero w dalszej kolejności znajdziemy tzw. niską emisję z pieców.
W
Włodzimierz Nowak
Służbowo często jeżdżę samochodem. Jesienią bardzo często z Grunwaldu jeździłem do Tulec i Gądek. Najkrótszą drogą była oczywiście Hetmańska. Jednak świadomie objeżdżałem do najbliższego zjazdu na autostradę i nadrabiałem parę kilometrów oszczędzając nawet kilkanaście minut. Gdyby tylko w ten sposób postępowało kilka tysięcy mieszkańców Rataj wybierając co rano A-2 w drodze do Tarnowa Podgórnego albo Wysogotowa zamiast przejeżdżać pod naszymi grunwaldzkimi oknami po Grochowskiej, to miasto byłoby dużo czystsze i inni mieszkańcy Poznania mogliby korzystać z Hetmańskiej zamiast jechać przez śródmieście po Królowej Jadwigi. Proszę o tym nie zapominać. Zasady cofania się do najbliższej obwodnicy zamiast wybierania najkrótszej drogi nauczyłem się we Frankfurcie nad Menem mając 13 lat. Było to rok po Stanie Wojennym. Proszę zobaczyć jak daleko w tyle jest nasza filozofia życia w mieście.
W
Włodzimierz Nowak
Oni są tam gdzie dzisiaj, po zamknięciu częściowym Estakady. Widzisz Anonimie gdzieś dramat na ulicach miasta, czy może jednak niezbyt przyjemny, ale jednak dzień jak co dzień?
W
Włodzimierz Nowak
w Jana Pawła II, 3 pasy na tym odcinku Jana Pawła II, sygnalizacja promująca ruch okrężny po II ramie, a nie tak jak dzisiaj ruch promienisty, a potem prosto Hlonda, Most Lecha, Serbska i wygodnie na Piątkowo dając mieszkańcom Śródmieścia i centrum odetchnąć od spalin. Ruch przez centrum do innych dzielnic to jest zmora miasta.

A poza tym polecam też tramwaj na Piątkowo. To najlepsza opcja ;-)
W
Włodzimierz Nowak
- nie stać nas na Stadion, Kaponierę-Roosevelta, ani Estakadę. To wyjdzie dopiero w praniu w najbliższych 10 latach.
Niestety.
- po drugiej stronie estakady od Oświecenia NIE BĘDZIE zieleni. Tam przecież będzie wszystko zabudowane centrum handlowym. Niestety tego już nie odkręcimy. To pierwsze centrum handlowe wpuszczone do miasta przez prezydenta Grobelnego, który zniósł odpowiedni zakaz nałożony przez prezydenta Kaczmarka. Upadek handlu będący skutkiem i korki do centrów handlowych widzimy doskonale.
- Dlaczego nie ma podwójnego skrętu z Baraniaka w Jana Pawła? Zabiegam o to od 2 lat w ramach pakietu usprawnień transportowych.
W
Włodzimierz Nowak
a to może sugerować Pański wpis:
" Jakim prawem jeden czlowiek probuje przemodelowac miasto na swoja modłe i podporzadkowac pozostalych jego mieszkancow? PYTAM DLACZEGO PAN TO ROBI"

:-)

Dlatego w tak brzemiennej kwestii jak obdudowa Estakady Katowickiej mieszkańcom Poznania potrzebne jest referendum, wpierw poprzedzone dyskusjami i debatami, w tym szczególnie na Ratajach, by mieszkańcy Poznania podejmując decyzję znali opinię mieszkańców obszaru, którego decyzja dotyczy.
W
Włodzimierz Nowak
Celowo prosiłem o załączenie dla ilustracji zdjęcia ul. Hlonda. Tak wyobrażam sobie ulicę Krzywoustego, tylko 2 pasmową, bez buspasów, za to buspasy na Piłsudskiego (tam się przydadzą bardzo) i tamtędy ruch autobusowy. Czy ulica Hlonda to jest coś dla 'lobbystów pedałowania'?

Nie ma czegoś takiego jak ruch samochodów w mieście. Jest ruch mieszkańców w mieście. I w tym kontekście trzeba dyskutować o tym jak miasto ma funkcjonować. Wiele złego w Poznaniu bierze się właśnie z tego, że drogowcy zarządzają całym miastem, także urbanistami. A drogi to ostatni element układu przestrzennego d zakomponowania. Miasto jest do mieszkania, a potem do poruszania się. Nie ma jednego bez drugiego, ale jednak trzeba rozumieć hierarchię. Nie rozumiejąc jej skłaniamy mieszkańców do ucieczki POZA miasto, które staje się nieznośne do życia.

PS. Jestem pasjonatem motoryzacji od 42 lat, a mimo to po mieście nie uznaję konieczności używania samochodu. Dla wielu ludzi jest on niezbędny. Ale przez wielu ludzi jest on nadużywany albo nie mają dobrej alternatywy. Nie mniej pierwsze zdanie jest "kulą w płot".
C
Cav
To się robi żenujące.
Kiedy wreszcie wszyscy pseudoznawcy od ruchu drogowego, który znają tylko z perspektywy dwóch kółek i ślepej nienawiści do samochodów, przestaną być wpuszczani na łamy rzekomo solidnych dzienników?
Może tak dla przeciwwagi jakieś artykuły prawdziwych ekspertów, tych znających się na ruchu samochodów, a nie li tylko rowerów i pieszych?
k
kdf
Zblizaja sie wybory, Pan Wlodzimierz stara sie zaistniec w mediach. Pisalem juz wielokrotnie, ze jest to specjalista od wszystkiego, wszystko najlepiej wie! Doskonale zna potrzeby mieszkancow Rataj, bo mieszka na Grunwaldzie i stad najlepiej wszystko widzi! Prosze nie krytykowac Pana Wlodzimierza, bo to jest mysliciel wyprzedajacy epoke! On studiowal i analizowal przypadki Kopenhagi, Malmo, Berlina i innych zachodnioeuropejskich miast! Jego pomysly sa doskonale, zywcem przejete jako sprawnie funkcjonujace modele okraszone doskonala wiedza tematu, wielkiego mysliciela dr Beima! Uprasza sie o przyjecie propozycji Pana Wlodzimierza jako jedynej slusznej i objawionej prawdy, jaka nas zbawi! KTO MA INTERES W PROPAGOWANIU PRYWATNYCH POGLADOW TEGO CZLOWIEKA??? Jakim prawem jeden czlowiek probuje przemodelowac miasto na swoja modłe i podporzadkowac pozostalych jego mieszkancow? PYTAM DLACZEGO PAN TO ROBI?
M
Mortin
Autor chyba nie widzial nigdy ruchu samochodow na Hetmanskiej i Srodka. Polecam mu prawoskret z Baraniaka w al JP II. Spacery po skrawku zieleni na Oswiecenia tez stana sie traumatyczne. Jesli stac nas na stadion i kaponiere to na estakade tez.
A
Anonim
w tym pięknym wywodzie o niepotrzebnym rozmachu przy remoncie trasy katowickiej zabrakło mi jednej informacji :gdzie się podział ruch który generują i długo będą generowali mieszkańcy pod poznańskich miejscowości leżących przy S11 nagle przestaną to robić? a gdzie ruch z obwodnicy a2? Wszystkie te pojazdy stały się niewidzialne? a może zaczęli jeździć pkp lub pks. Według tego wywodu trasa katowicka jest tylko potrzebna mieszkańcom poznania?
M
Makos
Panie Włodzimierzu,

Od kiedy ul. Hetmanska jest obrzezami? czy na Ratajach nie ma dramatu? Polecam przejechac z Górnego tarasu w kierunku Piątkowa.
Y
Yatoo
Prezydent, burmistrz czy np. wójt to stanowiska, a nie zawód. Ustawodawca przeoczył ten fakt i skutek jest taki, że co niektóre osoby sprawują to stanowisko przez kilka kadencji. Do czego to podobne, by jedna i ta sama osoba zajmowała stanowisko przez ponad 20 lat?!
Dodaj ogłoszenie