EURO: Na dwóch dworcach - lotniczym i kolejowym - trwają rozbudowy

Bartosz Trzebiatowski Robert DomżałZaktualizowano 
Już rozpoczęto prace przy budowie nowego terminala w Porcie Lotniczym na Ławicy Paweł Miecznik
Rozbudowa dwóch najważniejszych poznańskich dworców: lotniczego i kolejowego, może skończyć się tuż przed Euro

Zobacz jaki mamy stadion w Poznaniu...
...i jak inwestuje miasto

Zapowiadało się źle. Jeszcze na początku roku zarówno modernizacja Portu Lotniczego Poznań-Ławica, jak i Dworca Głównego PKP stały pod dużym znakiem zapytania.
Zarząd Ławicy od ponad roku zmagał się z uzyskaniem warunkującej konieczne inwestycje decyzji środowiskowej, a kolejarze już szykowali wariant zastępczy, czyli odświeżenie obecnego gmachu dworca.

Na szczęście wiosenne przesilenie dało szansę, że oba przedsięwzięcia będą (częściowo) gotowe przed mistrzostwami. W lutym Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska dała Ławicy zielone światło na budowę, a węgierska firma Trigranit już rozpoczęła budowę nowoczesnego dworca.

Wiosną po nowemu
Na Ławicy już trwa budowa nowego terminala pasażerskiego. Zakończeniem pierwszego etapu prac prowadzonych przez firmę Hochtief Polska będzie nowy obiekt połączony z obecnym terminalem za pomocą łącznika. W łączniku znajdzie się hala odpraw bagażowo-biletowych (check-in), natomiast w nowym budynku - strefa przylotów, sortownia bagażu oraz pomieszczenia techniczno-biurowe.

Strefa przylotów zostanie oddana do użytkowania w kwietniu 2012 roku. W II etapie zostaną wykonane prace wykończeniowe powierzchni biurowej w nowej części, natomiast III etap obejmie m.in. przebudowę obecnej części terminala oraz budowę nowej centralnej strefy kontroli bezpieczeństwa.

W efekcie, istniejący budynek zostanie przekształcony w terminal odlotowy wraz z częścią komercyjną. II i III etap będą jednak realizowane już po Euro 2012.
Przed mistrzostwami konieczna jest także rozbudowa płaszczyzn lotniskowych: budowa drogi kołowania (równoległej do pasa startowego) wraz z tzw. ścieżkami szybkiego zejścia oraz rozbudowa płyt postojowych samolotów (musi powstać 6 nowych miejsc postojowych dla dużych maszyn). Te prace mają się rozpocząć w tym miesiącu, a ich zakończenie planowane jest także na kwiecień przyszłego roku.

Ponadto obok lotniska trwa gruntowna przebudowa układu komunikacyjnego - do sierpnia będzie gotowy parking po wschodniej stronie, przy wjeździe z ulicy Bukowskiej.
Dzięki rozbudowie zwiększy się przepustowość poznańskiego lotniska. W godzinę będzie można odprawić 1900 pasażerów oraz przyjąć 1 100 osób. Jednocześnie na Ławicy będzie można obsłużyć 10 samolotów.

Zobacz w jakich luksusach będą mieszkać pasażerowie przylatujący na Ławicę

Sprawdź, jak postępowały prace na dworcu kolejowym

Kasy na Dworcu Letnim
W tym tygodniu zaczęła się budowa nowego Dworca Głównego PKP w Poznaniu. Łyżki koparek i wiertła palownic zagłębią się na cztery metry pod ziemię, by przygotować wykopy pod fundamenty. W nocy, w sieci trakcyjnej nad peronami (po wschodniej stronie starego dworca) będzie wyłączane napięcie. Później sieć trakcyjna będzie zdejmowana.

Przedstawiciele węgierskiej spółki Trigranit twierdzą, że w dalszym ciągu jest szansa, żeby nowy dworzec, nazywany Zintegrowanym Centrum Komunikacji został zbudowany przed Euro 2012. Jak twierdzi Tomasz Lisiecki, dyrektor odpowiedzialny za budowę poznańskiego obiektu ze strony Trigranit, dworzec powstanie z gotowych prefabrykatów (co znacznie skraca czas budowy).

Budynek ZCK, oprócz funkcji dworca kolejowego ma spełniać też zadanie dworca autobusowego. W jego sąsiedztwie ma powstać parking na kilkaset pojazdów, a z mostu Dworcowego poprowadzona zostanie specjalna kładka, by można dojechać do nowego obiektu. Takie są plany, budowa już trwa.

Do końca sierpnia zakończy się przebudowa II peronu na poznańskim Dworcu Głównym PKP. Jak na razie przygotowany został szyb windy. Trwają też prace w samym tunelu łączącym perony z Dworcem Zachodnim.

- Na peronie drugim, od strony mostu Dworcowego można zauważyć pierwsze prace przy układaniu krawędzi peronowych - mówi Zbigniew Wolny z Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Zakład w Poznaniu. Nowe perony będą podniesione na tyle, by ułatwić pasażerom wsiadanie i wysiadanie do szynobusów. Do końca tego roku, jak mówi Zbigniew Wolny przebudowany ma być też peron pierwszy.

Euro 2012 przyspieszyło też decyzję o renowacji budynku Dworca Letniego. Zakończyć się ma ona w lipcu. - W tym budynku będą między innymi kasy biletowe - mówi Roman Biniszkiewicz, dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP SA.

STRONA GŁÓWNA GŁOSU WIELKOPOLSKIEGO

polecane: 60 Sekund Biznesu: W internecie jest wygodniej i większy wybór.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

S
Spod Mostu Dworcowego

Jak przed EURO 2012 powstanie nowy dworzec, nowy port lotniczy i linia Pestki dotrze na Głogowską, to obiecuję, że prez. Grobelnego nie nazwę już nigdy SZCZOTĄ DO WC. Słowo honoru!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3