Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. W 2023 zarejestrowano ponad 22 miliony połączeń!

OPRAC.:
Marta Jarmuszczak
Marta Jarmuszczak
Operator na zmianie dziennej odbierał średnio 144 połączenia, natomiast na zmianie nocnej było to 89 połączeń. 11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112.
Operator na zmianie dziennej odbierał średnio 144 połączenia, natomiast na zmianie nocnej było to 89 połączeń. 11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. EsaRiutta / pixabay / zdjęcie ilustracyjne
Prawie 22,4 mln połączeń przychodzących zarejestrowano w Centrach Powiadamiania Ratunkowego w Polsce w 2023 r. To o ponad milion więcej zgłoszeń niż rok wcześniej. Operator na zmianie dziennej odbierał średnio 144 połączenia, natomiast na zmianie nocnej było to 89 połączeń. 11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji podsumowało działalność telefonu alarmowego 112 w 2023 roku

Prawie 22,4 mln zgłoszeń na numery alarmowe

- W ubiegłym roku odnotowano w sumie prawie 22,4 mln połączeń na numery alarmowe. Najwięcej połączeń przychodzących zarejestrowano w CPR w Katowicach (ponad 2,4 mln zgłoszeń), Radomiu (ponad 2 mln zgłoszeń) oraz w Poznaniu (blisko 2 mln zgłoszeń) - informuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Połączenia niezasadne i anulowane

Co ciekawe, prawie 40 proc. wszystkich połączeń zostało zakwalifikowanych jako niezasadne, które nie wymagały interwencji służb. Z kolei niemal 27 proc. zgłoszeń przychodzących zostało anulowanych, co oznacza, że dzwoniący rozłączył się przed nawiązaniem połączenia.

- Absolutnie nie można powiedzieć, że to są tylko i wyłącznie żarty. Często są to zgłoszenia, które są kwalifikowane jako niezasadne, ale generalnie do zgłoszenia do podmiotów ratunkowych, jednak nie w trybie alarmowym. Czyli na przykład osoba taka jest kierowana do najbliższego komisariatu albo jest instruowana o tym, że ma się zgłosić do lekarza rodzinnego lub też rozwiązać sprawę w inny sposób - mówił Jarosław Teśluk, zastępca kierownika Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Poznaniu.

Wśród kategorii zdarzeń alarmowych na pierwszym miejscu znalazły się zdarzenia dotyczące komunikacji drogowej (ponad 725 tys.). Najczęściej zgłaszano też m.in: zakłócenia porządku publicznego (ponad 547 tys.), złe samopoczucie (ponad 539 tys.) czy interwencje domowe (ponad 461 tys.).

Najwięcej połączeń odnotowano od czerwca do sierpnia

Na jednego operatora przypadało średnio 1,3 tys. połączeń miesięcznie. Najwięcej połączeń zarejestrowano w miesiącach letnich - w czerwcu (prawie 2,2 mln zgłoszeń), w lipcu oraz w sierpniu (po ponad 2 mln zgłoszeń w tych miesiącach).

Czas oczekiwania

Średni czas oczekiwania dzwoniącego na odbiór połączenia wynosił 9,4 sekundy. Oznacza to, że operator odbiera połączenia w 3-4 sekundy od momentu wpłynięcia połączenia na stanowisko operatorskie (około 6 sekund trwa zapowiedź, która jest obligatoryjna).

Najwięcej zgłoszeń jest rejestrowanych pomiędzy godziną 10 a 21. Średni czas prowadzenia rozmów w ramach zgłoszeń zasadnych wynosił 139 sekund. Na numery alarmowe najczęściej dzwoniono w piątki i w soboty.

Przekazanie połączeń do służb

Ponad 45 proc. wszystkich zgłoszeń przekazano do Policji, a 40 proc. do Państwowego Ratownictwa Medycznego, natomiast do służb pomocniczych skierowano prawie 9 proc. Pozostałe zgłoszenia przekazano do Państwowej Straży Pożarnej.

Operatorzy numerów alarmowych

Na stanowisku operatora numerów alarmowych zatrudnionych jest blisko 1,2 tys. osób. W porównaniu z 2022 r. stan zatrudnienia w Centrach Powiadamiania Ratunkowego na stanowisku operatora numerów alarmowych zwiększył się o około 30 etatów.

Operator numerów alarmowych musi posługiwać się co najmniej jednym językiem obcym w stopniu komunikatywnym. Najwięcej operatorów posługuje się językiem angielskim, w dalszej kolejności są to język rosyjski i niemiecki.

W związku ze zniesieniem stanu zagrożenia epidemicznego 1 lipca 2023 r., szkolenia operatorów numerów alarmowych zostały przeniesione do MSWiA (zgodnie z ustawą o systemie powiadamiania ratunkowego). W ostatnim kwartale ubiegłego roku przeszkolono 60 operatorów i wydano 52 certyfikaty.

Zgłoszenia eCall i SMS

W 2023 r. zarejestrowano łącznie ponad 32 tys. zgłoszeń eCall (ogólnoeuropejski samochodowy system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych). To o prawie 38 proc. więcej niż w 2022 r. Najwięcej zgłoszeń wpłynęło w listopadzie (ponad 3,5 tys.), październiku i grudniu (po ponad 3 tys. zgłoszeń w obu miesiącach).

Wzrost liczby zgłoszeń eCall wynika z coraz większej liczby samochodów, które posiadają ten system. Najwięcej zgłoszeń eCall wpłynęło do Centrów Powiadamiania Ratunkowego w Radomiu (blisko 6,5 tys.) oraz Poznaniu (ponad 2,8 tys.).

W ubiegłym roku zarejestrowano ponad 1,8 tys. zgłoszeń SMS. Najwięcej zgłoszeń wpłynęło w sierpniu (192), lipcu (181) oraz w czerwcu (179). Do służb przekazano ponad 1,6 tys. zasadnych zgłoszeń. Według danych na 31 grudnia 2023 r. aktywnych było ponad 25 tys. użytkowników aplikacji mobilnej Alarm112.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Podczas zajęć w Urzędzie Wojewódzkim dzieci mogły edukować się w zakresie profilaktyki zagrożeń związanych z pożarami, które mogą wybuchnąć nawet w domach rodzinnych.

Dzień Numeru Alarmowego 112. Jak odpowiedzialnie z niego korzystać?

od 12 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski