Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Firma Asmanta Call Center otrzymała karę od UOKiK. Oferowała fotowoltaikę i wprowadzała w błąd

OPRAC.:
Damian Kelman
Damian Kelman
Wideo
od 16 lat
Jedna z firm telemarketingowych została ukarana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Kara związana jest z połączeniami bez zgody na kontakt, a także wprowadzaniem w błąd konsumentów. UOKiK wyznaczył karę na poziomie około 1,5 mln zl.

Spis treści

UOKiK ukarał firmę call center.
UOKiK ukarał firmę call center. pexels.com

Kara dla firmy call center

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w środowym komunikacie poinformował, że za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na Asmanta Call Center kary w wysokości 1 mln 210 tys. 208 zł.

Finansowe sankcje nałożono też na osoby zarządzające Asmanta Call Center: Roberta Personę w wysokości 150 tys. zł i Marcina Sperkę w wysokości 100 tys. zł w związku z umyślnym dopuszczaniem do naruszenia przez spółkę zbiorowych interesów konsumentów przez telemarketerów.

"Decyzja Prezesa UOKiK nie jest prawomocna, spółce i osobom nią zarządzającym przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów" - podał Urząd.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

Dzwonili bez pozwolenia

W komunikacie zwrócono uwagę, że Asmanta Call Center zajmuje się telemarketingiem zleconym przez swoich kontrahentów. Połączenia wykonywane są przez konsultantów lub za pośrednictwem udziału oprogramowania do automatyzacji rozmów. Telemarketerzy oraz automatyczne „boty” dzwonią do konsumentów m.in. z ofertą wykonania instalacji fotowoltaicznych oraz zapraszają na spotkania handlowe. Przedsiębiorca zajmuje się również zbieraniem podczas tych rozmów telefonicznych danych potencjalnych klientów.

Urząd wskazał, że dzwonienie z informacją handlową do osób, które nie wyraziły na to zgody, jest niedozwolone prawnie, o zgodę nie można również pytać na początku rozmowy.

"Taką nieuczciwą praktykę stosowała Asmanta, która nie posiadała pozwolenia właścicieli numerów telefonicznych na marketing bezpośredni. Do UOKiK wpłynęły skargi od konsumentów, którzy zgłaszali, że otrzymywali liczne niechciane połączenia. Niektórzy twierdzili wręcz, że miały one nękający charakter i utrudniały im życie" - zaznaczył Urząd.

Jako przykład przytoczył skargę jednej z konsumentek: "Chciałabym złożyć skargę na uprzykrzanie życia ciągłym nękaniem telefonicznym". Inna osoba - jak podano - wyraziła swoje niezadowolenie słowami: "Nie jestem zainteresowana ani fotowoltaiką, ani darmowym laptopem, ani niczym innym. Nie jestem zainteresowana żadną komunikacją marketingową od jakiekolwiek podmiotu, a zwłaszcza nie życzę sobie nękania przez roboty".

Telemarketerzy wprowadzali w błąd

Podczas rozmów telemarketerzy przekazywali też nieprawdziwą informację, że konsument może liczyć na 20,5 tys. zł dotacji przy wykonaniu mikroinstalacji fotowoltaicznej w ramach rządowego „Programu Priorytetowego Mój Prąd Część 1) Program Mój Prąd na lata 2021-2023”.

W rzeczywistości kwota takiej dotacji na fotowoltaikę mogłaby wynieść maksymalnie 5 tys. zł - zwrócił uwagę Urząd. I dodał, że gdy konsumenci zgłaszali wątpliwości co do wysokości dotacji, byli zapewniani o możliwości uzyskania wysokiej korzyści.

Aby zachęcić odbiorców do zainstalowania fotowoltaiki, w scenariuszach rozmów zawarte było także straszenie ryzykiem tzw. blackoutu, czyli wyłączenia prądu, lub kilkukrotnym wzrostem cen energii.

Firma naruszała zbiorowe interesy konsumentów

Zdaniem prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasza Chróstnego, firma Asmanta Call Center naruszała zbiorowe interesy konsumentów.

"Wykonywała za pośrednictwem konsultantów oraz zautomatyzowanego oprogramowania połączenia telefoniczne, nie mając uprzedniej zgody konsumentów na kontakt. Intensywność niechcianych kontaktów i utrudnianie usunięcia swojego telefonu z bazy danych to najczęstsze powody skarg konsumenckich" - wskazał prezes Chróstny, cytowany w środowym komunikacie UOKiK.

Dodał, że podczas rozmów konsumenci byli celowo wprowadzani w błąd poprzez znaczne zawyżanie kwoty możliwych dotacji.

"Za nieuczciwe praktyki rynkowe nałożyłem kary finansowe na firmę i osoby nią zarządzające. Nakazałem też natychmiastowe zaniechanie tych praktyk" - zaznaczył szef UOKiK.

Urząd poinformował, że ukarani menedżerowie zarządzający spółką Asmanta byli wcześniej powiązani z niedziałającą już w Polsce firmą Euro Callcenter, której aktywności UOKiK przyglądał się w ramach postępowania wyjaśniającego. Wątpliwości wobec Euro Callcenter dotyczyły uciążliwego i nierzetelnego telemarketingu.

Pracując dla dwóch spółek, prowadzących taką samą działalność oraz znając wcześniejsze zastrzeżenia Urzędu, zarządzający działali umyślnie i są osobiście odpowiedzialni za nieuczciwe działania spółki Asmanta.

"Z uwagi na możliwość popełnienia przestępstwa w związku z działalnością Euro Callcenter, Prezes Urzędu złożył zawiadomienie do Prokuratury Krajowej. UOKiK współpracuje z organami ścigania informując o wszczęciu i przebiegu postępowania w sprawie praktyk stosowanych przez spółkę Asmanta" - podał UOKiK.

mm

Źródło:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Firma Asmanta Call Center otrzymała karę od UOKiK. Oferowała fotowoltaikę i wprowadzała w błąd - Portal i.pl

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski