Gigantyczne wieżowce na lotnisku pod Poznaniem. Wyspa wież w Kobylnicy: około stu wieżowców i osiem tysięcy mieszkańców [27.09.2019]

Mikołaj Woźniak
Mikołaj Woźniak
Przez lata lotnisko w Kobylnicy użytkował Aeroklub Poznański. Niedawno pojawiła się koncepcja zabudowania terenu Wyspą Wież. Mieszkańcy są pełni obaw, mówią o możliwym paraliżu drogowym.
Przez lata lotnisko w Kobylnicy użytkował Aeroklub Poznański. Niedawno pojawiła się koncepcja zabudowania terenu Wyspą Wież. Mieszkańcy są pełni obaw, mówią o możliwym paraliżu drogowym. Paweł Miecznik
Gigantyczne wieżowce staną na lotnisku w Kobylnicy pod Poznaniem? To nie żadne wymysł, tylko realny projekt, który może dojść do skutku. Inwestycja na lotnisku w Kobylnicy to Wyspa wież - czyli 98 wieżowców mieszkalnych na osiem tysięcy lokatorów. Tyle miałaby liczyć gotowa inwestycja Wyspy Wież na terenie dzisiejszego lotniska w Kobylnicy pod Poznaniem. Obecnie miejscowość liczy około 1,5 tys. mieszkańców i wielu z nich taka wizja przeraża. Boją się drogowego paraliżu. Jakie są szczegóły projektu Wyspy wież i kiedy miałby powstać? Kiedy najwyższy wieżowiec - 160 metrowy stanie na lotnisku pod Poznaniem?

Projekt Wyspy Wież przedstawiony został swarzędzkim radnym 10 września na wspólnym posiedzeniu wszystkich komisji. Osiedle mogłoby powstać w położonej w gminie Swarzędz Kobylnicy, na obecnych terenach lotniska. Od dłuższego czasu nie jest tajemnicą, że Aeroklub Poznański wyprowadza się z tego miejsca, a znalazł się inwestor gotowy wyłożyć na nie pieniądze. Latami trwa jednak dyskusja, co mogłoby się znaleźć w tym miejscu.

Czytaj też: Poznań: Nowy Dom Pomocy Społecznej powstanie na Strzeszynie. "To nowoczesny budynek na miarę XXI wieku". Co będzie oferował DPS?

160 metrowy wieżowiec na lotnisku: kto projektował Wyspę wież i gigantyczne wieżowce?

Projekt Wyspy Wież na zlecenie gminy stworzyli architekci – prof. Sławomir Rosolski z Politechniki Poznańskiej i prof. Robert Barełkowski. Prace nad nim trwały dwa lata. Architekci porównali m. in. wady i zalety zabudowy niskiej jednorodzinnej oraz wielokondygnacyjnej i wielorodzinnej, czyli właśnie Wyspy Wież. Wszelkie argumenty miały przemawiać za tą drugą koncepcją. M. in. to, że niska zabudowa zajmie o wiele więcej przestrzeni, którą można przeznaczyć na tereny zielone.

Sprawdź też:

W ramach Wyspy Wież powstałyby łącznie 133 budynki na 10 ha gruntu (teren lotniska to ponad 100 ha). 98 z nich to budynki mieszkalne – 36 o 15 kondygnacjach i wysokości 53 metrów; 17 o wysokości 75 metrów; 41 stumetrowych wież, trzy 130-metrowe i jedna o wysokości 160 metrów i 47 kondygnacjach. Dodatkowo kilka niskich budynków mieszkaniowych, usługowe, oświatowe, zakłady produkcyjne, kościół i stacja kolejowa. Na Wyspie Wież mieszkałoby 8 tysięcy osób. Dziś Kobylnica liczy 1,5 tys. mieszkańców.

Wielu z nich boi się projektu. Szczególnie tego, że teren jest otoczony liniami kolejowymi, a problemy z korkami są już dziś. Nie wyobrażają sobie powstania kolosa.

Czytaj: Poznań - Budżet 2020: Cięcia wydatków sięgną 134 mln zł. Mniej pieniędzy na drogi, zabytki, kulturę, sport i dla seniorów

Gigantyczne wieżowce na lotnisku pod Poznaniem - czy ludzie chcą Wyspy wież?

- Mam ograniczone zaufanie do powstania Wyspy Wież. To zadanie wymaga ogromnych pieniędzy, powstania dróg i wielu innych inwestycji. Ludzie są negatywnie nastawieni, nikt nie chce się pozbywać terenów zielonych. Nie widzę powodów, by radni mieli się na to godzić. Inwestor wiedział co kupuje - mówi nam osoba zaznajomiona z koncepcją Wyspy Wież. Słyszymy też, że na razie to bardziej ciekawostka, niż realny projekt.

Z przeprowadzonej wśród mieszkańców ankiety wynikało, że chcieliby pozostania lotniska, ewentualnie zabudowy jednorodzinnej. Upadła możliwość wytyczenia strefy gospodarczej.

Sprawdź też:

Kiedy funkcjonowało lotnisko, były protesty związane z hałasem. Było jasne, że Aeroklub Poznański się wyprowadzi, więc gmina szukała przez trzy kadencje możliwości na co przeznaczyć ten teren. Aktywizacja przemysłowa nie odpowiadała mieszkańcom. Dziś najchętniej chcieliby pozostania lotniska, ale żeby nie latały samoloty.

mówi Barbara Czachura, przewodnicząca swarzędzkiej rady miasta.

160 metrowy wieżowiec na lotnisku: kiedy powstanie Wyspa wież?

Projekt opracowany przez naukowców miał nie obciążać gminy i środowiska, a jednocześnie odpowiadać inwestorowi.

– Stwierdzili, że to najlepszy moment, by skupić nowinki z całego świata w jednym miejscu. Powstał niezwykle odważny projekt. Nie XXI a XXII wieku – podkreśla Czachura. Obiekcjom mieszkańców jednak się nie dziwi, bo radni przez pięć godzin słuchali i oceniali projekt. Mieszkańcy jeszcze nie mieli takiej możliwości, ale kolejne spotkania mają się odbyć. Samo powstanie Wyspy Wież ma nie być kwestią kilku, a możliwe, że 20-30 lat. Najpierw trzeba formalnie zmienić przeznaczenie gruntu i samo to może zająć kilka lat. Według planów teren ma być zabudowywany kwartałami i dobrze skomunikowany. Rozważane jest kilka rozwiązań, w tym budowa obwodnicy.

Sprawdź: Volkswagen Poznań zapłaci podwykonawcom za wykonane prace. Ale czy wszystkim? Rozmowa z Jensem Ocksenem, prezesem VW Poznań

Grzegorz Taterka, zastępca burmistrza Swarzędza, w odpowiedzi na nasze pytania podkreśla, że na razie rozwiązania planistyczne są bardzo wstępne. Prace nad nimi mają trwać na bieżąco. Obecnie urząd czeka na opinie radnych. Jako czas do uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania, Taterka wskazuje 2,5 roku.

- Przewaga zabudowy wielorodzinnej polega na realizacji całej infrastruktury drogowej, wodociągowej, kanalizacyjnej etc. przez prywatnego inwestora. Dodatkowo procent zabudowy jest niższy, niż w przypadku zabudowy jednorodzinnej. Termin rozpoczęcia budowy osiedla może przedstawić jedynie inwestor - zaznacza Taterka.

Na drogowe obawy mieszkańców odpowiada, że Wyspę Wież ma obsługiwać nowy węzeł komunikacyjny i kolej metropolitalna.

ZOBACZ TEŻ:

Nowy Dom Pomocy Społecznej na Strzeszynie - wizualizacja projektu.

Poznań: Nowy Dom Pomocy Społecznej powstanie na Strzeszynie....

Sprawdź też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Strefa Biznesu - Kara dla Raiffeisen International

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

N
Nie leżeć

Nie da rady. Za duzo fermenciarzy dym zrobi i inwestor pojdzie do Czech. (tak jak zwykle)

G
Gość

https://youtu.be/laFWskOqMUs

G
Gość
24 września, 10:05, Gość:

leżę i kwiczę.

i zastanawiam się co za kolesiostwo ma takie fantazje. który deweloper. a może rodzina radnych ze swarzędza?

zastanawiająca jest tu funkcja profesorów architektów. nie wstyd im podpisywać się pod czymś takim?

a tak serio ten artykuł to chyba jakiś przedruk z prima aprilis?

Barbara Czachura ile już prezentów dostała od inwestora że ośmiela się wypowiadać w takim tonie o mieszkańcach? Bełkocze chwytliwe frazesy o lotnisku bez samolotów, a może coś merytorycznego, np. jak się mieszka w domku jednorodzinnym w cieniu 15-piętrowego wieżowca? Jak się wyjeżdża z takiego blokowiska polnymi drogami?

i jeszcze te żałosne zapewnienia o przestrzeni na tereny zielone. jeszcze nie daj boże ktoś się na to nabierze :D

a prawda jest taka, że na pierwszej rozmowie o zmianie planu zagospodarowania przestrzennego najlepiej jest zaszokować opinię publiczną jakimś chorym projektem (chorym mam na myśli nowotwór i psychozę), a za 10 lat jak już temat ucichnie, wybudują tu to co zwykle - ohydne blokowisko, osiedle 4-piętrowych lux wielorodzinnych budynków bez wind, na teren zielony zostanie 20% powierzchni, zamiast kościoła rzecz jasna biedronka. i tylko dojeżdżać do miasta nie będzie jak, bo tramwajów brak, autobus daleko, przystanek pkp daleko, a samochodu nie będzie gdzie trzymać, miejsca parkingowe pewnie tylko na parkingu przed marketem albo w garażu w cenie dobrego samochodu.

Aeroklub Polski powstał w 1919 w POZNANIU nie w Warszawie.

Obchodzimy 100 lecie w tym roku. Niestety jest to koniec aeroklubu poznańskiego. Widać 100 lat wystarczy. Bzdurą jest że będzie działał w Kąkolewie gdzie się przenosi.Kto będzie jeździł do kąkolewa by sobie polatać ? Ideą aeroklubów jest działalność sportowo-turystyczna.Obecne władze aeoroklubu wpadły na pomysł by sprzedać tereny prywatnej spółce zajmującej się handlem gruntami. Spółka ta wykupiła lotnisko w kąkolewie , (za komunę latały tam antki patrolujące tam lasy p-poż) następnie kupując tereny aeroklubu poznańskiego dało w rozliczeniu kąkolewo. Nie jest ujawnione co to za spółka kto jest właścicielem, kto wchodzi w skład spółki, nie jest też jawna umowa tej transakcji.

Teren lotniska jest już podzielony geodezyjnie na działki. Kto jest właścicielem tych działek ? lub w przyszłości kto nimi będzie ?

Jest to temat dla dziennikarzy śledczych.

smród,smród,smród,smród.

Mieszkańcom nie przeszkadza aeroklub tylko latające zliny grupy żelaznego.Grupa akrobacyjna żelazny musi też trenować - robi to za kasę na ligowcu - kasuje dyrektor aeroklubu - komercja. Korzyść podwójna 1 - kasa 2 - zyskanie opini mieszkańców o uciążliwości . Dzień przed wyborami na burmistrza Swarzędza urządził loty w nocy głośnymi zlinami. Perfekcyjnie przemyślane działania by skasować lotnisko Ligowiec - zasadnicze pytanie kto i za co to robi ? jaki udział mają władze gminy ? Z logiki wiadomo kto .

G
Gość
24 września, 11:33, Gość:

Wielce Szanowny Cenzorze, niedzisiejszy krewniaku p.Dulskiej, po ulicach paraduje "dumny [wulgaryzm]". Nazywa się LGBTplus, gdybyś nie zauważył. Miej odwagę, opublikuj te swoje słowniki "Orwellowski Słownik Słów Zakazanych" oraz "Słownik Słów Uwielbienia dla LGBTplus". Może istnieją jeszcze inne słowniki, też je śmiało opublikuj. Przez Ciebie Wielce Szanowny Cenzorze hodowane chamstwo i prostactwo na "nowych lepsiejszych czeławieków" bez tych słowników-katechizmów będzie błądzić. Wielce Szanowny Cenzorze, ta informacja to tylko dla Ciebie. Język polski jest językiem żywym i słowo które wczoraj było "[wulgaryzmem]" następnego dnia już nim nie jest. Często pada z ław Sejmowych z mocą stanowionego prawa. I bardzo dobrze. Sejm to nie ponura stypa nad uchwalanym martwym prawem i konstruktywne emocje muszą być. Język bez ukatrupionych słów dosadnych staje się językiem trupiaszczym nieprzyzwoicie ociekającym literkami "ą" i "ę". Przez Pana Wielce Szanowny Cenzorze celebryci stracą źródło dochodów.

Wszystko ten teges generalnie?

S
Skandal

Po raz kolejny idio i zamiast myśleć najpierw planują. Gdzie się pytam w tej koncepcji komunikacja. Acha rozumiem najpierw zbudujemy a potem będziemy się martwić. Ja proponuję żeby ta wyspę wieżowców wybudować w pobliżu miejsc zamieszkania tych architektów.

ó
ón

Porażka urbanistyczna. Będzie to wyglądało jak popegerowskie bloki w polu. Zresztą co to za wieżowce mają być? Dla 80 osób każdy? Pomysł tak samo śmieszny jak z tym wieżowcem na Starołęce, którego mieli budować jacyś Turcy.

G
Gość

Niczym Singapur ?Na kolej nie ma co liczyć. Chyba, że linową?!

j
ja bolek

re: Gość - leżę i kwiczę

"... zamiast kościoła rzecz jasna biedronka ..."

Biedronka jest bardziej potrzebna od kościoła

G
Gość

Mam nadzieje że szanowni architekci nie zapomnieli o zaplanowaniu budowy szkoły, przedszkola i przychodni ....

G
Gość

W 100 budynkach 2200 pięter x 4 mieszkania x 4mieszkańców =35200 .Drugi Swarzędz na 10 hektarach .Rewelacja.

G
Gość

"Upadła możliwość wytyczenia strefy gospodarczej." Panowie architekci, te 8000 będzie jeść, spać i [wulgaryzm], a w wolnych chwilach dzięki węzłowi komunikacyjnemu i kolei metropolitalnej będzie przyjeżdżać do centrum Poznania - "metropolii nieco większej od wiochy" - do biur i urzędów, by w trudzie i znoju "produkować zepsute powietrze"? Slamsy pokomunistycznych "wieżowców" powoli zasiedla "emigracja wewnętrzna - nachodźcy z wyludniających się wiosek. Nachodżcy poszukują "perpektyw w wielkim mieście", a mniej górnolotnie pracy i chleba, a lądują nad Wartą z butelką piwa w ręce. "Klocki" stawiają budowlańcy. Miasta budują urbaniści z całościowymi wizjami funkcjonowania miast. Przekleństwo z czasów stalinowskich "umiecie kłaść cegły, będziecie architekt" nadal prześladuje nieszczęsne miasto Poznań.

G
Gość

leżę i kwiczę.

i zastanawiam się co za kolesiostwo ma takie fantazje. który deweloper. a może rodzina radnych ze swarzędza?

zastanawiająca jest tu funkcja profesorów architektów. nie wstyd im podpisywać się pod czymś takim?

a tak serio ten artykuł to chyba jakiś przedruk z prima aprilis?

Barbara Czachura ile już prezentów dostała od inwestora że ośmiela się wypowiadać w takim tonie o mieszkańcach? Bełkocze chwytliwe frazesy o lotnisku bez samolotów, a może coś merytorycznego, np. jak się mieszka w domku jednorodzinnym w cieniu 15-piętrowego wieżowca? Jak się wyjeżdża z takiego blokowiska polnymi drogami?

i jeszcze te żałosne zapewnienia o przestrzeni na tereny zielone. jeszcze nie daj boże ktoś się na to nabierze :D

a prawda jest taka, że na pierwszej rozmowie o zmianie planu zagospodarowania przestrzennego najlepiej jest zaszokować opinię publiczną jakimś chorym projektem (chorym mam na myśli nowotwór i psychozę), a za 10 lat jak już temat ucichnie, wybudują tu to co zwykle - ohydne blokowisko, osiedle 4-piętrowych lux wielorodzinnych budynków bez wind, na teren zielony zostanie 20% powierzchni, zamiast kościoła rzecz jasna biedronka. i tylko dojeżdżać do miasta nie będzie jak, bo tramwajów brak, autobus daleko, przystanek pkp daleko, a samochodu nie będzie gdzie trzymać, miejsca parkingowe pewnie tylko na parkingu przed marketem albo w garażu w cenie dobrego samochodu.

G
Gość

Masakra. Czy w tym kraju serio wszystko trzeba zabetonować?!

c
czytacz

Ciekawe? Prawie 100 wieżowców po min. 15 kondygnacji i tylko 8000 osób??? Czyli na jednym pietrze wieżowca będzie mieszkać średnio 5,5 osoby!!!! Ale luksus!!!!! To chyba będą prawdziwe "punktowce", o wymiarach 10 x 10 m!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?????????????????????????

D
Db

Chcą lotniska, ale żeby samoloty nie latały XD

Typowe cwelostwo co jest 10 razy młodsze od lotniska. Wy[wulgaryzm] im tam elektrownie atomową

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie