Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa: Parowóz wróci na szlak!

ZSN
Parowóz Gnieźnieńskiej Kolei Wąskotorowej z pociągiem specjalnym przejeżdża przez boisko we wsi Miroszka
Parowóz Gnieźnieńskiej Kolei Wąskotorowej z pociągiem specjalnym przejeżdża przez boisko we wsi Miroszka Zbyszek Snusz
Wszystko wskazuje na to, że w 2016 roku w Gnieźnie znowu będzie można zobaczyć czynny parowóz wąskotorowy.

Przypomnijmy, że parowóz Px48-1919 po raz ostatni wyjechał na tory w 2014 roku. Jego kursowanie zawieszono z końcem kwietnia, kiedy to lokomotywę ostatecznie wygaszono i odstawiono. Miłośnicy kolei od tego momentu zadawali sobie pytanie, czy parowóz doczeka się jeszcze naprawy głównej i dalej będzie służył podróżnym.

Po ponad roku pojawiło się światełko w tunelu. Jak się dowiedział portal gniezno24.com, wkrótce podpisana zostanie umowa na remont lokomotywy. W jej ramach wykonana zostanie naprawa główna kotła parowozu (jest to konieczne co 6 lat) wraz z tenderem, a także rewizja wewnętrzna kotła.

- Remont rozpocznie się jak tylko wszystko już będzie ustalone. Szacujemy, że prace mogą potrwać do marca – kwietnia 2016 roku, także na przyszły sezon kolejka będzie mogła zabrać wszystkich w drogę - przyznaje w rozmowie z portalem gniezno24.com Dariusz Michałowski z Biura Gnieźnieńskiej Kolei Wąskotorowej.

Na remont parowozu potrzeba około 300 tys. zł. Prawie połowę tej kwoty udało się pozyskać dzięki sprzedaży drugiego gnieźnieńskiego parowozu - Px48-1785 (do września tego roku ma stanąć we Wrześni jako pomnik upamiętniający Wrzesińską Kolej Wąskotorową). Pozostała część zostanie pokryta z budżetu miasta.

Parowozy Px48 powstawały w chrzanowskim Fabloku w latach 1948-1955. Były przeznaczone do pracy na liniach wąskotorowych. Dla potrzeb PKP wyprodukowano 101 takich lokomotyw.

POLECAMY TEŻ:
Porzucił Anglię, bo zakochał się w polskich parowozach. Teraz daje im drugie życie

Howard Jones o parowozach wie wszystko. Koleją interesował się od dziecka. Zbierał pamiątki i rozczytywał się w rozkładach jazdy. W końcu angielski miłośnik kolei trafił do Wolsztyna. Zakochany w polski parowozach porzucił rodzinną Anglię. W Polsce założył fundację, która opiekuje się starymi lokomotywami i promuje Wolsztyn.

Źródło: TVN Turbo/x-news

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski