Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła właśnie przetarg na e-myto. W lipcu 2011 roku elektroniczny pobór ma zastąpić winiety dla ciężarówek i autobusów.
Do przetargu stanęły ostatecznie tylko dwa konsorcja: austriacki Kapsch i MyToll ( w jego skład wchodzi między innymi Kulczyk Holding). Kapsch zaoferował system mikrofalowy za 4,9 mld zł. Jego konkurent - technologię satelitarną za 6,5 mld zł.
- System mikrofalowy jest korzystniejszy dla polskiej sieci dróg. Umowę z wykonawcą podpiszemy jeszcze w październiku. Kapsch zobowiązał się, że dotrzyma terminu uruchomienia systemu 1 lipca przyszłego roku - mówi Artur Mrugasiewicz z biura prasowego GDDKiA.
Na elektronicznym poborze za przejazd autostradami, drogami ekspresowymi i niektórymi drogami krajowymi w latach 2011-18 skarb państwa spodziewa się zarobić 19,5 miliarda złotych. System obejmie docelowo około 2000 km autostrad, 5000 km dróg ekspresowych i 600 km dróg krajowych. W poszczególnych latach przychody skarbu państwa będą wynosić od ponad 360 mln do 3,7 mld złotych.
Pobór elektroniczny na początku zostanie wprowadzony między innymi na państwowych odcinkach autostrad A2 (Konin-Stryków), A4 i A1. Oprócz ciężarówek i autobusów będą mogli z niego dobrowolnie korzystać kierowcy aut osobowych. Wszyscy inni będą płacili ręcznie w punktach poboru opłat. Stawek opłat jeszcze nie ustalono.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?