Jak pośpiech spartaczył dworzec Poznań Główny. Rezygnacja z konkursu architektonicznego grozi "powtórką z chlebaka"

Paweł Antuchowski
Paweł Antuchowski
Poznański dworzec potrzebuje całościowej koncepcji przebudowy. Tak twierdzą eksperci.
Poznański dworzec potrzebuje całościowej koncepcji przebudowy. Tak twierdzą eksperci. Adam Jastrzębowski
Zapowiedź rezygnacji z konkursu architektonicznego na przebudowę poznańskiego dworca wywołało spore poruszenie wśród zaangażowanych społeczników, polityków i mieszkańców miasta. Sprawa ta została poruszona przez zespół parlamentarny do spraw przebudowy tego węzła przesiadkowego podczas posiedzenia, które zostało zorganizowane 500 metrów od stacji.

Eksperci obecni na posiedzeniu komisji podkreślali konieczność stworzenia całościowej koncepcji przebudowy dworca Poznań Główny. Jest to spowodowane przede wszystkim jego obecną niefunkcjonalnością.

- Dworzec jest pełen połowicznych rozwiązań, tymczasem musimy na to spojrzeć całościowo, dlatego potrzebujemy konkursu architektonicznego - stwierdził Michał Beim, ekspert w dziedzinie transportu zbiorowego, który był członkiem zarządu PKP S.A.

Pośpiech spartaczył dworzec Poznań Główny

Jego zdaniem obecny stan drugiego, największego w Polsce dworca kolejowego, obsługującego 22 mln pasażerów rocznie jest spowodowany pośpiesznym prowadzeniem prac przed Euro 2012. Podczas realizacji projektu postanowiono wykorzystać niedopracowaną koncepcję komercjalizacji terenów należących do kolei, gdzie funkcja dworcowa stanowi jedynie 6-cio proc. dodatek do obiektu handlowego.

- Pośpiech podczas przebudowy dworca aż tak wskazany nie jest. Ewentualna realizacja prac do końca 2023 roku, czyli obecnej perspektywy unijnej, jest nierealne. Nie ma jakiejkolwiek przesłanki żeby nie poświęcić czasu na konkurs architektonicznych - podkreślił Michał Beim.

Rezygnacja z konkursu architektonicznego to "kupowanie kota w worku"

Krytycznie wobec decyzji o rezygnacji z konkursu architektonicznego i zastąpieniem go przetargiem poprzedzonym konsultacjami społecznymi wypowiadają sie także architekci.

- Bez konkursu kupujemy kota w worku. Nie wiemy jak ostatecznie będzie wyglądał dworzec oraz jakie są oczekiwania użytkowników. Regulamin konkursu zawiera szereg wytycznych, także w kwestii ochrony konserwatorskiej - mówił Wojciech Krawczuk ze Stowarzyszenia Architektów Polskich.

Obalił także stwierdzenie argumentujące decyzję władz miasta i PKP S.A., że oprócz oszczędności czasu, rezygnacja z konkursu przyniesie oszczędność pieniędzy. - Sąd konkursowy także zawiera specjalistów, których zadaniem jest optymalizacja kosztów realizacji. Z punktu widzenia inwestycji może to pozwolić na oszczędności - przekonywał Wojciech Krawczuk.

Receptą nowa lokalizacja dworca?

Podczas dyskusji pojawiły sie także postulaty radykalnej zmiany podejścia do lokalizacji poznańskiego dworca. Przypomniano, przewijające się w dyskusji, pomysły na przesuniecie obiektu pomiędzy most Dworcowy, a most Uniwersytecki, włączając w jego system komunikacyjny rondo Kaponiera.

- Wyjścia z takiego dworca prowadziłyby na cztery strony świata, łączyłby się on z dużym węzłem przesiadkowym oraz nadał sens ulicy św. Marcin, która obecnie prowadzi donikąd - stwierdził Jakub Głaz, krytyk architektury.

W jego ocenie próby przebudowy nowego dworca skończyłyby się podobnie jak przebudowa ronda Kaponiera, którego stopień zagmatwania nie pozwala na bycie z niego dumnym. Teren starego dworca miałby być pozostawiony do dyspozycji kolejarzy.

Inną propozycją, którą wygłosił Jeremi Rychlewski z Politechniki Poznańskiej, jest budowa w tym miejscu dworca z peronami do obsługi ruchu aglomeracyjnego - W takim układzie byłoby więcej dostępnych krawędzi peronowych niż na dworcach Warszawa Centralna i Warszawa Śródmieście razem wziętych - podkreślał ekspert.

Zdecydowanie bardziej odważne koncepcje to stworzenie w tym miejscu dwupoziomowego dworca lub budowa tunelu kolejowego pod Starym Rynkiem dla pociągów regionalnych, tworzącego w ten sposób swoiste premetro.

- Nowy dworzec Poznań Główny mógłby być zdecydowanie mniejszy od obecnego, jednak wymagałoby to zmiany w filozofii układania rozkładów jazdy. Pociągi regionalne powinny przez ten dworzec przejeżdżać, a nie kończyć bieg. Dzięki temu komunikacja aglomeracyjna stałaby się bardziej atrakcyjna - mówił Michał Beim.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Chociaż oddany do użytku w maju 2012 r. nowy budynek dworca PKP w Poznaniu jest w ogniu krytyki - za niefunkcjonalność i wygląd, warto przypomnieć, jak wyglądał Poznań Główny, gdy pasażerowie mieli tutaj do dyspozycji tylko stary budynek. Zobacz zdjęcia starego dworca PKP sprzed kilku lat ----->

Tak jeszcze kilka lat temu wyglądał dworzec Poznań Główny. Z...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak unikać informacyjnego przeładowania? Zobacz program 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie