Jak zmieniła się szkoła w czasie pandemii COVID-19? Firma VULCAN we współpracy z naukowcami UAM przygotowała specjalny raport

ICH
Mimo tego, że dzieci i młodzież w coraz większym stopniu lubią zdalny tryb edukacji, zmalało przekonanie o tym, że szkoły w dalekiej przyszłości będą zdalne lub częściowo zdalne.
Mimo tego, że dzieci i młodzież w coraz większym stopniu lubią zdalny tryb edukacji, zmalało przekonanie o tym, że szkoły w dalekiej przyszłości będą zdalne lub częściowo zdalne. Grzegorz Dembiński
Jak pandemia koronawirusa wpłynęła na edukację oraz samopoczucie uczniów? Tym zagadnieniem zajęli się pracownicy firmy VULCAN oraz naukowcy z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jak wynika z opublikowanego właśnie raportu, wzrósł odsetek uczniów i uczennic, którzy wolą edukację zdalną, niż stacjonarną. Najważniejsze zmiany odnotowane przez uczniów w szkolnym życiu w trakcie pandemii są raczej negatywne niż pozytywne, szczególnie w obszarze relacji z rówieśnikami. W odczuciu 30 proc. uległy one pogorszeniu.

Zmieniające się dynamicznie obostrzenia, a także sytuacja zdrowotna w konkretnych szkolnych społecznościach przekładały się na konieczność balansowania między chwilowymi powrotami do nauki stacjonarnej i ponownymi okresami edukacji online. Pracownicy firmy VULCAN oraz naukowcy z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu sprawdzili, jak pandemia koronawirusa wpłynęła na edukację oraz samopoczucie uczniów.

Matura 2023: Duże zmiany

Uczniowie wolą naukę zdalną?

Jest to drugie badanie przeprowadzone przez VULCAN wraz z naukowcami z UAM w Poznaniu. Zeszłoroczna odsłona dotyczyła wizji edukacji przyszłości oczami uczniów. Warto przypomnieć, że najważniejszymi wnioskami wówczas były chęć chodzenia do szkoły na klasyczne zajęcia, ale większy udział technologii w prowadzonych zajęciach.

- Wzrósł odsetek uczniów i uczennic, którzy wolą edukację zdalną, niż stacjonarną. Zestawiając ten wyniki z innymi można zakładać, że ten sposób realizowania obowiązku szkolnego jest wygodniejszy

- mówi prof. UAM dr hab. Sylwia Jaskulska, kierowniczka zespołu z UAM.

Mimo tego, że dzieci i młodzież w coraz większym stopniu lubią zdalny tryb edukacji, zmalało przekonanie o tym, że szkoły w dalekiej przyszłości będą zdalne lub częściowo zdalne. Zdecydowanie mniejszy odsetek osób chciałby też (porównując do zeszłego roku) wprowadzić w przyszłości w szkołach tryb hybrydowy, gdyby to od nich zależało.

Uczniowie polubili zdalną szkołę, wielu z nich woli taki sposób nauki od trybu stacjonarnego. I jest to zmiana w stosunku do danych z poprzedniego badania VULCAN i UAM, gdzie w czerwcu 2020 ponad 60 proc. uczniów określiło, że wolałoby wrócić do szkoły, niż dalej uczyć się zdalnie. Blisko rok później niecałe 50 proc. woli uczyć się zdalnie niż chodzić do szkoły. Natomiast 45 proc. uczniów chciałoby, żeby po pandemii szkoła pracowała w trybie hybrydowym.

Wynagrodzenia nauczycieli są uzależnione przede wszystkim od stopnia awansu zawodowego i wykształcenia, ale na wysokość pensji mają również wpływ różnego rodzaju dodatki.Ile wyniosą średnie zarobki nauczycieli w 2021 roku na poszczególnych stopniach awansu zawodowego?ZOBACZ NA KOLEJNYCH SLAJDACH >>>

Tyle zarabiają nauczyciele w 2021 roku. Zobacz, ile średnio ...

Relacje z rówieśnikami są gorsze

Zmiany, które zauważają uczniowie w szkolnym życiu w trakcie pandemii w porównaniu z czasem przed nią, są raczej negatywne, niż pozytywne. Dotyczy to szczególnie relacji z rówieśnikami – te pogorszyły się w odczuciu 30 proc. osób. Znacznej grupie, bo aż 45 proc., pogorszyło się samopoczucie fizyczne.

- Wiele wskazuje na to, że uczniowie będą musieli na nowo „uczyć się, jak się uczyć” w murach szkoły i w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem i kolegami – podkreśla Jan Koziarski z VULCAN.

To, że tak wiele osób deklaruje wysoką sympatię dla zdalnej formy nauczania, może być interpretowane pozytywnie – kształcenie to przebiegało dobrze. Coraz częściej mówi się jednak – i na to też może wskazywać uzyskany w badaniu wynik 20-35 proc. odpowiedzi negatywnych na pytania związane z chęcią powrotu do stacjonarnej szkoły – że z różnych powodów uczniowie boją się powrotu, albo nie chcą podejmować związanego z nim wysiłku.

Powstaje zatem pytanie - jak na nowo zachęcić uczniów i uczennice do angażowania się w naukę w trybie stacjonarnym?

- Jednym ze sposobów może być wykorzystanie narzędzi, aplikacji, komunikatorów internetowych w murach szkoły, a także organizowanie części zajęć pozalekcyjnych w formie online (np. konwersatoria językowe)

– podkreśla prof. UAM dr hab. Sylwia Jaskulska

- Jak wskazują wyniki badania, uczniowie byliby zainteresowani formą hybrydową nauki i świetnie radzą sobie z obsługą sprzętów i narzędzi potrzebnych w edukacji zdalnej. Także nauczycielki i nauczyciele nabyli w tym zakresie różnorodne kompetencje. Są to zasoby, na których należy budować nową, popandemiczną rzeczywistość szkoły. Nie zapominając oczywiście o innych potrzebach uczniów i szkoły, szczególnie tych związanych z relacjami i zdrowiem psycho-fizycznym - dodaje.

Poznanie i wykorzystanie w szkolnej rzeczywistości strategii związanych z technologią, które wypracowali uczniowie ucząc się zdalnie, to jedno z zadań, przed którym stoi szkoła. Warto podkreślić najważniejsze potrzeby, które zostały zdiagnozowane w przeprowadzonym badaniu takie jak:

  • wzmacnianie i budowanie na nowo relacji rówieśniczych poprzez wzmożone działania integracyjne,
  • wzmacnianie roli psychologów i pedagogów szkolnych (21 proc. uczniów nie wie, czy w ich szkole jest psycholog),
  • tworzenie w szkołach warunków dbania o kondycję fizyczną,
  • dowartościowanie roli wychowawcy klasy, bo to wychowawcy okazali się dla wielu uczniów i uczennic istotnym źródłom wsparcia (68 proc. uczniów czuło, że może liczyć na pomoc wychowawcy w czasie pandemii COVID-19).

Zobacz też:

Na uczelniach wyższych trwa rekrutacja na rok akademicki 2020/2021. Wybierasz się na studia w Poznaniu i nie wiesz, jaki kierunek wybrać? Przejdź do galerii i sprawdź, jakie kierunki studiów na poznańskich uczelniach wyższych są najczęściej wybierane przez studentów.Przejdź do kolejnego zdjęcia --->

TOP 10 najpopularniejszych kierunków studiów w Poznaniu! Te ...

Wkrótce poznamy Młodzieżowe Słowo Roku 2020. na razie na stronie wydawnictwa PWN, które organizuje coroczny plebiscyt można zobaczyć zgłoszone nominacje. Część z nich jest obecna w polszczyźnie już od lat, ale nie brakuje takich, które pojawiły się w języku młodych ludzi dopiero niedawno. W galerii prezentujemy zaledwie część nominowanych słów, naszym zdaniem najciekawszych. Młodzieżowe Słowo Roku 2020 zostanie ogłoszone przed końcem grudnia. Zobacz przykłady słów, które mogą zostać Młodzieżowym Słowem 2020 roku ---->

Młodzieżowe Słowo Roku 2020 - język nastolatków stale się zm...

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie