Kaponiera otwarta w połowie sierpnia? [ZDJĘCIA, WIDEO]

Marcin Idczak
Kaponiera otwarta w połowie sierpnia? Łukasz Gdak
Kończy się epopeja pod hasłem "Przebudowa Kaponiery". Inwestycja rozpoczęta przez poprzednie władze miasta (przed pięciu laty) jest już na ostatniej prostej. Czy Kaponiera zostanie otwarta w połowie sierpnia?

W kolorze czerwonym
Bardzo możliwe, że już w sobotę będzie można przejechać samochodami przez Kaponierę. - Na początek chcemy ją udostępnić na osi Wschód - Zachód - wyjaśnia Paweł Śledziejowski, prezes Poznańskich Inwestycji Miejskich, które obecnie odpowiadają za modernizację. Oznacza to, że zostanie otwarty przejazd ze Świętego Marcina na Jeżyce. Nadal będzie można jeździć w przeciwnym kierunku.

Już wymalowano tam pasy ruchu. Nowością jest to, że są wyznaczone specjalne pola dla rowerzystów. Widać je z daleka, gdyż są w kolorze czerwonym. Proponowana organizacja ruchu była w ostatnich miesiącach zmieniana. Okazało się, że przygotowana przed laty powodowałaby znaczne spowolnienie przejazdów, a co za tym idzie większe zatory na okolicznych ulicach.

Najpierw dwa poziomy
Prace przy przebudowie części podziemnych jeszcze potrwają. Jak wyjaśnia Paweł Śledziejowski, zachowany ma być termin 31 sierpnia. Do tego dnia roboty mają zakończyć się na poziomach ,,0’’ oraz ,,-1”. Wyjątkiem ma być wyjście z przejścia podziemnego w kierunku ul. Dworcowej. Tam prace przy przebudowie zaczęły się później.

W miejscach, gdzie z placu zejdą robotnicy, pojawią się inspektorzy nadzoru, którzy mają przeprowadzić kontrole wykonania i dopuścić poszczególne części Kaponiery do użytkowania. Wspomniane poziomy (0 i -1), z których będzie można korzystać w pierwszej kolejności to przystanki komunikacji miejskiej na rondzie oraz przejście podziemne znane z czasów jeszcze przed rozpoczęciem modernizacji. Będą tam m.in.: sklepy, ruchome schody i toalety.

W późniejszym terminie ma zostać oddany do użytku poziom -2, czyli przystanki "Kaponiera" na przedłużeniu trasy szybkiego tramwaju do Dworca Zachodniego. Również przeglądy techniczne będą tam bardziej skomplikowane. Wynika to z tego, że znajduje się tam podziemna trakcja tramwajowa, a tuż obok kolejowa. Dlatego inspektorzy nadzoru budowlanego muszą zastosować bardziej restrykcyjne regulacje.

Będzie jeszcze Kolejowa
Obecnie prowadzone prace to już głównie roboty wykończeniowe. Później przyszli najemcy będą wyposażać sklepy i punkty usługowe. Aby mogli zacząć to robić, obiekt musi być wcześniej udostępniony do użytku. W przyszłości możliwe jest przeprowadzenie kolejnych prac - przy adaptacji pomieszczeń Kaponiery Kolejowej. To najstarsza część (pochodząca jeszcze z XIX wieku). Jej przebudowa nie została uwzględniona wówczas, gdy przygotowano dokumentację dla wykonawcy modernizacji Kaponiery.

Utrzymanie węzła może kosztować miasto nawet 2 miliony złotych rocznie. Niestety, raczej nie da się tego zbilansować na zero. Nawet jeśli uda się jak najszybciej wynająć sklepy i poszukać operatora parkingu podziemnego.

Już wcześniej Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania mówił, że za Kaponierę musi odpowiadać miasto. Między innymi dlatego, że znajdują się pod nią rury gazowe, wodociągowe, czy też cieplne. Jeśli zarządzałaby całością firma prywatna, to nie wiadomo, czy by dbała w należyty sposób o tę tak ważną dla funkcjonowania Poznania podziemną infrastrukturę.

Przedstawiciele fundacji Barka już pytali władze miasta o możliwości zorganizowania w tym roku "Wigilii pod rondem".

Wideo

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
ZŁAAA

Co to kuźwa jest . Ten kto zatwierdził ten projekt powinien beknąć . Kuźwa droga dl a palantów rowerzystów praktycznie wprost pod kołami przy ich logice myślenia , że są nieśmiertelni.

Z
ZŁAAA

Co to kuźwa jest . Ten kto zatwierdzuł ten projekt powinien beknąć . Kuźwa droga sla palantów rowerzystów praktycznie wprost pod kołami przy ich logice myślenia , że są nieśmiertelni.

P
Posx

Po co te męki ??? Przedłuzcie deptak do Kaponiery i skończycie przed czasem . Hahaha !!!

k
krscp

No akurat projekt poprzedni, opracowany przez ekipę Skałeckiego w 2014 roku bez konsultacji, ujawniony w sierpniu 2014 przez IdP, zakładał na wszystkich wlotach śluzy rowerowe, na które wjazd byłby z dróg rowerowych w chodniku. Oznaczałoby to, że żeby przejechać przez rondo trzeba by się najpierw zatrzymać raz przed wjazdem na śluzę, poczekać na zielone, wjechać na śluzę i zająć miejsce przed samochodami, poczekać na zielone i ruszyć przed samochodami odpowiednim pasem.
idp.org.pl/aktualny-projekt-ronda-kaponiera-2/

S
Słoń

Remont Kaponiery trwa dłużej niż ostatnia niemiecka okupacja...

p
pieszy

"Okazało się, że przygotowana przed laty powodowałaby znaczne spowolnienie przejazdów, a co za tym idzie większe zatory na okolicznych ulicach." No przecież to też ZDM opracowywał ... To teraz doznali objawienia ?

T
Turbośmieszek

"Kaponiera otwarta w połowie sierpnia? [ZOBACZ MEMY]"

J
Janusz

Jak to w Polsce bywa nie potrafią całej inwestycji oddać w całości w jednym terminie!
Zawsze w trakcie budowy jest bałagan i podczas oddawania również. Jakość robót sprawdzimy wkrótce. Będzie to "poznańska nowa" jakość?

m
marych

Ilość powierzchni zamalowanej na czerwono jest chyba rekordowa w skali Polski jeśli chodzi o porównywalne obiekty

z
zbl

"W późniejszym terminie ma zostanie oddany do użytku poziom -2" Czyli cała Kaponiera nie będzie oddana do końca Wakacji...

c
ci

Poziom błędów i literówek w tym artykule powala.

k
kibol

Nie POdważaj kompetencji "oficera" rowerowego.

D
Dan

Zapewne jechać prosto aż dojedzie do prostopadłego pasa ruchu i poczekać aż pojazdy z tego pasa pojadą na wprost. Przynajmniej tak się skręca w lewo na rowerze w Danii.
Tak jest bezpieczniej, choć trwa trochę dłużej. Prawdopodobnie nieświadomi poznańscy rowerzyści będą tworzyli własne wersje tworząc zagrożenie dla ruchu.

s
siak

poziom absurdalnosci organizacji ruchu rowerowego po 'poprawkach' spolecznikow jest tak kosmiczny, ze niewiadomo juz czy sie smiac czy plakac. Jak Grobelny byl uznawany za cos zlego to ja nie wiem jak nazwac to co teraz sie dzieje...

f
fg

Przed 5 laty? Buhahahahaha to już ponad sześć lat-) -zenda-

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3