Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kulczyk wystawia na sprzedaż najdroższą autostradę w Polsce. Kto przejmie A2?

Alicja Durka
Alicja Durka
Koncesja dla A2 kończy się w 2037 r. Skrócenie tego czasu oznaczałoby m.in. konieczność wypłacenia przez państwo odszkodowań.
Koncesja dla A2 kończy się w 2037 r. Skrócenie tego czasu oznaczałoby m.in. konieczność wypłacenia przez państwo odszkodowań. Grzegorz Dembiński
W poniedziałek, "Puls Biznesu" przekazał, że Sebastian Kulczyk rozpoczął proces sprzedaży firm związanych z autostradą A2. Ich udziały miałby przejąć fundusz francuski Meridiam.

Autostrada A2 na sprzedaż

W latach od 2002 do 2004 AWSA wybudowała odcinek A2 Konin - Nowy Tomyśl, a spółka AWSA II odcinek Nowy Tomyśl - Świecko w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Ich łączna długość wynosi 255 km, a koszt budowy wyniósł 2,4 mld euro. "Puls Biznesu" przekazuje, że Sebastian Kulczyk ma zamiar sprzedać swoje udziały w obu spółkach. Miałyby one trafić w ręce drugiego udziałowca - francuskiego funduszu Meridian. W ten sposób Meridiam SAS miałby pośrednio nabyć 100 proc. udziałów w firmie KI One. Obecnie Meridian ma odpowiednio 26,3 oraz 40 proc. udziałów w obu firmach odpowiedzialnych za A2. Dziennik szacuje, że chodzi nawet o 700 mln euro.

- Komisja Europejska opublikowała niedawno notkę, z której wynika, że otrzymała zgłoszenie koncentracji w trybie art. 4 Council Regulation No 139/2004, czyli unijnych przepisów dotyczących fuzji i przejęć

- tłumaczą dziennikarze.

Z tego wynika, że pozyskano by dodatkowe 23,8 i 40 proc. akcji obu spółek. Francuska firma ma też kupić akcje spółki Autostrada Eksploatacja i budowlanej firmy A2 Route.

Rzeczniczka prasowa Autostrady Wielkopolskiej S.A. oraz Autostrady Wielkopolskiej II S.A. Anna Ciamciak nie udziela komentarza w tej sprawie i odsyła do firmy Kulczyk Investments (KI), którzy również nie komentują informacji o planach sprzedaży autostradowych aktywów Meridiamowi.

To też nie pierwszy raz, kiedy media informują o próbach sprzedaży udziałów rzez KI. Już w lutym 2022 roku pojawiły się pierwsze informacje w tej sprawie. W czerwcu zaś Dawid Jakubowicz, prezes Kulczyk Investments, poinformował, że podmiotów związanych z autostradą nie będzie w kierowanej przez niego grupie.

- Jesteśmy na zaawansowanym etapie zbycia tych aktywów, choć ze względu na geografię, liczbę spółek i ich akcjonariat to czasochłonny i skomplikowany proces. Spodziewamy się, że domkniemy transakcję jeszcze w tym roku i skoncentrujemy się na kolejnym rozdziale historii KI

- mówił w rozmowie z "Pulsem Biznesu".

Koncesja dla A2 kończy się w 2037 r. Skrócenie tego czasu wiązałoby się m.in. z koniecznością wypłacenia przez państwo odszkodowań.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Obserwuj nas także na Google News

Sprawdziliśmy dziesięć wielkopolskich powiatów w Wielkopolsce, w których zarobki są najgorsze. Trzy z nich są liderami niechlubnego rankingu - przeciętne wynagrodzenie brutto jest tam najniższe w Polsce. Zobacz, w których powiatach w Wielkopolsce wynagrodzenia są najniższe --->

W tych powiatach w Wielkopolsce zarabia się najgorzej. Tu ni...

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski