Trwa batalia maturzystów, którzy zdawali egzamin z chemii na starych zasadach. Są to uczniowie techników i absolwenci liceów, którzy poprawiają swój wynik. Sprawa może dotyczyć nawet kilku tysięcy osób. Na początku tygodnia maturzyści wysłali pismo do Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Postulowali w nim m.in. o możliwość powtórnej matury, dodatkowe punkt i wskazali błędne zadania.
- Do części z nich trafiła już odpowiedź, pozostali dostaną ją w poniedziałek - mówi Marcin Smolik, dyrektor CKE. Nie chciał nam jednak zdradzić, co się w niej znajduje. Pismo pokazali nam maturzyści. Dyrektor Smolik powołuje się w nim na ekspertyzy anonimowych ekspertów z wydziałów chemii Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu Łódzkiego. Żadna z nich nie odwołuje się do kontrowersyjnych - zdaniem maturzystów - zadań, mówią natomiast o tym, że "arkusze przygotowane są bardzo starannie" i wymieniają informatory CKE, w których można zapoznać się ze standardami matur.
Dr inż. Zdzisław Głowacki, autor podręczników do chemii z Oficyny Wydawniczej "Tutor" mówi wprost, że arkusz nowej matury z chemii był niezwykle łatwy, a nowa podstawa programowa jest w sposób nieprzemyślany uproszczona i niespójna. Wycięto z niej elektrochemię, kinetykę i termodynamikę chemiczną. - Tu pojawia się istotny problem "starych" maturzystów - piszą trudniejsze egzaminy z szerszej podstawy programowej, a waga ich punktów procentowych przy przyjęciu na studia jest taka sama - mówi dr inż. Zdzisław Głowacki.
I o te punkty na studia najbardziej chodzi, zwłaszcza jeśli mowa o studiach medycznych czy politechnicznych, na których wynik matury z chemii jest kluczowy. - Mamy już gotową odpowiedź do CKE i pismo do Rzecznika Praw Obywatelskich - mówi maturzystka Karolina Kędzierska.
Maturzyści nie składają jeszcze broni. Wystosowali już pismo do Ministerstwa Edukacji Narodowej i Naczelnej Izby Kontroli. A także do złożył pisma do Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji i Fundacji Inicjatyw Oświatowych.
Arkusz ma niedopatrzenia
Fragment opinii dr Waldemara Grzesiaka, poznańskiego chemika który przygotowuje uczniów do matury z chemii:
(..) Analizując arkusz egzaminu maturalnego z 15 maja 2015 roku, z chemii na poziomie rozszerzonym, według "starej podstawy można znaleźć w nim liczne niedopatrzenia, uchybienia i błędy.
Zadania 8. Brak we wstępie informacji: na temat rozpuszczalności chlorku magnezu...
Zadanie 11. Brak informacji, jaki jest rząd reakcji hydrolizy sacharozy i brak sugestii , że proces ten jest podobny do rozpadu promieniotwórczego (...) W tym przypadku w zależności od danych na jakich skupią się uczniowie możliwe są dwa rozwiązania: 288 lub 384 minuty.
Zadanie 14. Bazuje na "nowej podstawie" - formułowanie i potwierdzanie hipotez. Pierwsze dwa podpunkty zadania są niespójne, stąd nie da się postawić hipotezy.
Zadania 15. Brak informacji o objętości rektora.
Zadania 18, 45. Wykraczają poza podstawę programową obowiązującą do 2014 roku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?