Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2019: Język polski. Test ćwiczeniowy. [ODPOWIEDZI]

KS
Rozwiązałeś test z języka polskiego? Sprawdź odpowiedzi!

TU ZOBACZ TEST ĆWICZENIOWY Z JĘZYKA POLSKIEGO

PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI

ZADANIE 1
Nasze nieszczęścia wynikają z ukształtowania naszego umysłu.

ZADANIE 2
Zapisany w umyśle "przepis" na własne życie. (Wpisany w umysł program określający, kim jesteśmy, do czego dążymy, w jaki sposób zrealizujemy życiowe cele).

ZADANIE 3
Nie dorastaj. Bądź doskonały. Pracuj ciężko.

ZADANIE 4
Nie możemy zatem go zmienić i reagować, jeśli jest negatywny.
Nie wiemy, że sami jesteśmy odpowiedzialni za swoje niepowodzenia.

ZADANIE 5
podobieństwa:
- każda rodzina realizuje swój scenariusz
- życie poszczególnych członków rodziny zostaje rozpisane na role
- jak w teatrze, istnieją role postaci pozytywnych i negatywnych
- wszystkie role muszą być obsadzone i solidarnie odgrywane
różnice:
- odgrywający rolę są nieświadomi istnienia scenariusza
- brak reżysera
- miejsce akcji
- rola narzucona przez rodzinę jest ostateczna
- nie bierze się pod uwagę predyspozycji członka rodziny do odegrania danej roli

ZADANIE 6
- pozytywny:
np.: rodzina trwa; zachowuje odrębność; jest spójna,
- negatywny:
np.: nieszczęśliwy jest ten członek rodziny, któremu wyznaczono negatywną rolę; niemożność buntu i odrzucenia przypisanej roli.

ZADANIE 7
- Według Berne’a i Lainga wszyscy odgrywamy jakieś role, według Alice Miller - nie wszyscy (głównie ci, których spotkały traumatyczne zdarzenia w dzieciństwie).
lub
- Berne i Laing twierdzą, że odgrywane przez nas role nie muszą być destrukcyjne, natomiast Alice Miller uważa, że odgrywanie ról zawsze ma niekorzystny charakter.

ZADANIE 8
np.:
- Zdania te są zaczerpniętymi z życia dowodami wzmacniającymi siłę argumentacji.
- Zdania te ukazują, w jaki sposób w języku przejawiają się niewłaściwe zachowania dorosłych wobec dzieci.
- Zdania te ożywiają wypowiedź, wprowadzając do tekstu popularnonaukowego - elementy mowy potocznej.
- Dzięki zdaniom w nawiasach tekst staje się bardziej zrozumiały.
- Zdania te są wtrąceniami, ukazującymi, w jaki sposób dorośli tłumaczą swoje niewłaściwe postawy wobec dzieci.

ZADANIE 9
np.:
- Po krzywdzie doznanej w dzieciństwie pozostaje trwały ślad pamięciowy, który sprawia, że jest ona odtwarzana przez całe życie.
- Ktoś skrzywdzony w dzieciństwie, aby zrozumieć swoją sytuację, musi przez całe życie odgrywać rolę ofiary lub oprawcy, co zamienia jego egzystencję w ciąg kłopotów i nieszczęść.

ZADANIE 10
np.:
- Wikłanie się w niekorzystne sytuacje życiowe.
- Konflikty z ludźmi.
- Osamotnienie.
- Poczucie bezsensu życia.
- Niewspółmiernie duży wysiłek w stosunku do osiągniętych rezultatów.

ZADANIE 11.
- Przekonanie, że źródłem autodestrukcyjnych zachowań człowieka może być powtarzanie tych samych, niekorzystnych dla osoby zachowań wynikających z posiadania negatywnego scenariusza.
- Przekonanie, że okresem ważnym dla tworzenia się tego scenariusza jest dzieciństwo.
- Przekonanie, że istotny wpływ na treść tego scenariusza ma najbliższa rodzina (rodzice).
- Przekonanie, że ludzie nie zdają sobie z tego sprawy, w jak dużym stopniu ich zachowaniami rządzi ukryty scenariusz.
- Zaprezentowane koncepcje łączy wspólny cel - próba wyjaśnienia niepowodzeń i problemów życiowych.

ZADANIE 12
D. popularnonaukowego

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski