TU ZOBACZ TEST ĆWICZENIOWY Z JĘZYKA POLSKIEGO
PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI
ZADANIE 1
Nasze nieszczęścia wynikają z ukształtowania naszego umysłu.
ZADANIE 2
Zapisany w umyśle "przepis" na własne życie. (Wpisany w umysł program określający, kim jesteśmy, do czego dążymy, w jaki sposób zrealizujemy życiowe cele).
ZADANIE 3
Nie dorastaj. Bądź doskonały. Pracuj ciężko.
ZADANIE 4
Nie możemy zatem go zmienić i reagować, jeśli jest negatywny.
Nie wiemy, że sami jesteśmy odpowiedzialni za swoje niepowodzenia.
ZADANIE 5
podobieństwa:
- każda rodzina realizuje swój scenariusz
- życie poszczególnych członków rodziny zostaje rozpisane na role
- jak w teatrze, istnieją role postaci pozytywnych i negatywnych
- wszystkie role muszą być obsadzone i solidarnie odgrywane
różnice:
- odgrywający rolę są nieświadomi istnienia scenariusza
- brak reżysera
- miejsce akcji
- rola narzucona przez rodzinę jest ostateczna
- nie bierze się pod uwagę predyspozycji członka rodziny do odegrania danej roli
ZADANIE 6
- pozytywny:
np.: rodzina trwa; zachowuje odrębność; jest spójna,
- negatywny:
np.: nieszczęśliwy jest ten członek rodziny, któremu wyznaczono negatywną rolę; niemożność buntu i odrzucenia przypisanej roli.
ZADANIE 7
- Według Berne’a i Lainga wszyscy odgrywamy jakieś role, według Alice Miller - nie wszyscy (głównie ci, których spotkały traumatyczne zdarzenia w dzieciństwie).
lub
- Berne i Laing twierdzą, że odgrywane przez nas role nie muszą być destrukcyjne, natomiast Alice Miller uważa, że odgrywanie ról zawsze ma niekorzystny charakter.
ZADANIE 8
np.:
- Zdania te są zaczerpniętymi z życia dowodami wzmacniającymi siłę argumentacji.
- Zdania te ukazują, w jaki sposób w języku przejawiają się niewłaściwe zachowania dorosłych wobec dzieci.
- Zdania te ożywiają wypowiedź, wprowadzając do tekstu popularnonaukowego - elementy mowy potocznej.
- Dzięki zdaniom w nawiasach tekst staje się bardziej zrozumiały.
- Zdania te są wtrąceniami, ukazującymi, w jaki sposób dorośli tłumaczą swoje niewłaściwe postawy wobec dzieci.
ZADANIE 9
np.:
- Po krzywdzie doznanej w dzieciństwie pozostaje trwały ślad pamięciowy, który sprawia, że jest ona odtwarzana przez całe życie.
- Ktoś skrzywdzony w dzieciństwie, aby zrozumieć swoją sytuację, musi przez całe życie odgrywać rolę ofiary lub oprawcy, co zamienia jego egzystencję w ciąg kłopotów i nieszczęść.
ZADANIE 10
np.:
- Wikłanie się w niekorzystne sytuacje życiowe.
- Konflikty z ludźmi.
- Osamotnienie.
- Poczucie bezsensu życia.
- Niewspółmiernie duży wysiłek w stosunku do osiągniętych rezultatów.
ZADANIE 11.
- Przekonanie, że źródłem autodestrukcyjnych zachowań człowieka może być powtarzanie tych samych, niekorzystnych dla osoby zachowań wynikających z posiadania negatywnego scenariusza.
- Przekonanie, że okresem ważnym dla tworzenia się tego scenariusza jest dzieciństwo.
- Przekonanie, że istotny wpływ na treść tego scenariusza ma najbliższa rodzina (rodzice).
- Przekonanie, że ludzie nie zdają sobie z tego sprawy, w jak dużym stopniu ich zachowaniami rządzi ukryty scenariusz.
- Zaprezentowane koncepcje łączy wspólny cel - próba wyjaśnienia niepowodzeń i problemów życiowych.
ZADANIE 12
D. popularnonaukowego
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?