MPK Poznań zamówiło we wrześniu ubiegłego roku 37 niskopodłogowych autobusów solaris urbino 12 i 18. Dziewiętnaście z nich to pojazdy o długości 12 metrów, a osiemnaście – to przegubowe 18-metrowe.
Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań Sp. z o.o. wypowiadał się o nich z uznaniem, jako o supernowoczesnych autobusach najnowszej generacji, które będą przyjazne dla mieszkańców - pojazdach napędzanych silnikami spełniającymi bardzo restrykcyjną normę emisji spalin Euro6, które zastąpią w poznańskiej flocie najbardziej wyeksploatowane pojazdy.
W najnowszych solarisach będą zatem zastosowane rozwiązania, które spodobają się pasażerom: klimatyzacja i system monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego, energooszczędne oświetlenie w technologii LED, dodatkowe miejsce dla wózka dziecięcego, miejsce do bezpiecznego przewozu rowerów, komplet zewnętrznych tablic informacyjnych w technologii LED dla ich lepszej widoczności, a także wewnętrzna tablica informacyjna LCD.
Z technicznych ciekawostek – będzie też system automatycznego gaszenia pożaru w komorze silnika, drzwi odskokowo – przesuwne, a także niestosowane u nas dotąd nowości - system rekuperacji, który sprawia, że autobusy będą energooszczędne, a także informacje dla pasażerów, wyświetlane w alfabecie Braille’a.
Ale to nie koniec nowości – MPK Poznań zdecydowało się na zakup autobusów bezemisyjnych, czyli elektrycznych. Przedstawiciela tej rodziny – solarisa urbino 18 electric testowano już krótko w ubiegłym roku, zyskał on pochlebne opinie i miasto określiło swoje potrzeby na 21 maszyn. W pierwszej partii do Poznania trafi sześć autobusów elektrycznych 12-metrowych, niskopodłogowych, przewożących co najmniej 70 pasażerów, a w drugiej – piętnaście pojazdów przegubowych na 110 pasażerów.
W obu modelach mają być miejsca na wózek inwalidzki i rower. Autobusy będą zasilane prądem z baterii litowo - jonowej Solaris High Energy, ładowanej w bazie z ładowarki (zapewniającej operacyjność do 24 godzin na dobę w zależności od pojemności baterii i zastosowanego systemu ładowania), a także z własnego pantografu. Już w trakcie prezentacji „elektrycznej 18-nastki” producent podkreślał, że oprócz braku spalin, autobus jest bardzo cichy.
Testowany w Poznaniu autobus był przygotowany na zamówienie warszawskiego przewoźnika MZA Warszawa – stąd jego pomarańczowo – czerwone barwy – a po prezentacji trafił do stolicy na trzy lata. Solaris Bus & Coach zaprezentował jednocześnie Urbino 18 electric na międzynarodowych targach Busworld w Kortrijk w Belgii, podając tam, że napędzany silnikiem asynchronicznym o mocy 240 kW autobus nowej generacji już jest odbierany przez polskich przewoźników reprezentujących Kraków, Warszawę, testowany w Poznaniu i zamówiony też przez zagraniczne przedsiębiorstwa komunikacji z Mediolanu, Bergamo (Włochy), Kluż – Napoka (Rumunia), Brukseli (Belgia) i Stavanger (Norwegia).
Przegubowe mają trafić do Poznania do połowy grudnia przyszłego roku, podczas gdy krótsze – do końca lutego 2020 roku. Czy tak się stanie – zobaczymy, miasto bowiem ogłosiło przetarg, otwarto koperty z ofertami i okazało się, że wystartował w konkursie tylko jeden oferent – właśnie Solaris. Cena jaką zaproponował – dotycząca autobusów i elementów systemu zasilania – jest wyższa od tej, jaką przeznaczyło na tę inwestycję miasto.
- Pracujemy nad rozwiązaniem tej sytuacji, autobusy elektryczne na pewno pojawią się na ulicach Poznania – zapewnia Iwona Gajdzińska, rzeczniczka MPK.
Zobacz także:
Elektryczny solaris urbino 12 electric już jeździ po sosnowieckich ulicach:
Źródło: dziennikzachodni.pl
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?