Nauczyciele nie chcą mniejszej liczby godzin historii i WOS-u

Katarzyna Sklepik
Podzielenie zagadnień na bloki ma ułatwić uczniom naukę
Podzielenie zagadnień na bloki ma ułatwić uczniom naukę Tomasz Hołod
Licea ogólnokształcące i technika będą - od września - uczyć według nowej podstawy programowej. To kolejny już etap - prowadzonej od 2008 roku - reformy edukacji. Pierwsza klasa będzie kontynuacją programu z gimnazjum, a od drugiej klasy uczniowie będą "sprofilowani".

Ci, którzy zdecydują się na naukę rozszerzonej matematyki i fizyki lub biologii i chemii, skupiać się będą głównie na tych przedmiotach. Natomiast historię i wiedzę o społeczeństwie będą mieli przekazywaną w bloku tematycznym "historia i społeczeństwo". Na nowy przedmiot przeznaczono dwie godziny w tygodniu. Zdaniem części nauczycieli, wykładowców akademickich, a nawet polityków, to za mało.

POMYSŁY NA HISTORIĘ:
LEKCJE W MUZEUM ARCHEOLOGICZNYM
IPN UCZY HISTORII BEZPŁATNIE I ROZDAJE PODRĘCZNIKI

Działacze opozycyjni z lat 80. urządzili w Krakowie głodówkę na znak protestu. Podobnie było w Warszawie. Grupa polityków proponuje nawet, aby nauczanie historii w szkołach ponadgimnazjalnych było zagwarantowane ustawowo. Posłowie przygotowali projekt nowelizacji ustawy oświatowej, który chcą przedstawić w sejmie po zebraniu 500 tysięcy podpisów. Ich zdaniem, lekcje historii są rugowane, co pokazuje, jak bardzo zaburzono hierarchię wartości.

Historia do lamusa? Pora na współczesność

Według nowej podstawy, uczeń w gimnazjum i pierwszej klasie liceum poznaje historię od czasów pradawnych do 1918 roku. Współczesność poznawać będą w kolejnych latach. Młodzi ludzie będą się uczyć o czasach, doświadczeniach i pamięci ostatnich czterech pokoleń Polaków - podkreślają eksperci. Nauczyciele, którzy od września będą uczyć "po nowemu", widzą w tych zmianach inne zagrożenia.

- Bardziej niepokojący od tego "ile historii jest w historii", jest fakt, że uczeń wybierając liceum, musi wiedzieć, co chce robić w życiu. I tak wybrać klasę, by zdobył w niej wiedzę potrzebną na studia - mówi Karol Seifert, dyrektor poznańskiego VI Liceum Ogólnokształcącego, a zarazem nauczyciel historii. Jego zdaniem sposób i ilość wiedzy przekazanej na lekcjach zależy głównie od pedagoga. -Nauczyciel musi wypracować taki plan, by nadrobić ewentualne braki z gimnazjum i przerobić cały materiał, tak by uczniowie pierwszą klasę skończyli z tą samą wiedzą - czyli do 1918 roku.

CO JESZCZE MOŻE ZNIKNĄĆ ZE SZKÓŁ?:
CO STANIE SIĘ Z RELIGIĄ I ETYKĄ?
RELIGIA WRÓCI DO PARAFIALNYCH SALEK?

Mikołaj Klorek, nauczyciel historii w Zespole Szkół Łączności w Poznaniu zwraca uwagę na dobór podręczników. - To od nauczyciela zależy, czy uczniowie będą uczyć się historii, czy tylko poznawać anegdotki historyczne - mówi Klorek i daje przykład, że z jednego z podręczników uczniowie dowiedzą się, która królowa miała anoreksję i dlaczego jadła tylko sałatę. A przecież nie o to chodzi.

Na historii i społeczeństwie - według ekspertów - uczniowie mają nauczyć się historycznego myślenia.
- Nie chodzi o to, żeby uczyć jeszcze raz, w tradycyjny, chronologiczny sposób wszystkiego, od Cheopsa do Okrągłego Stołu. Chodzi o to, by uczyć, uzupełniając braki uczniów i rozwijać ich umiejętności historycznego myślenia. Nauczyciel będzie mógł realizować swoją pasję do historii wspólnie z uczniami, a ci będą sobie na nowo porządkować wiedzę historyczną i głębiej rozumieć procesy - tłumaczy Natalia Skipietrow z Instytutu Badań Edukacyjnych.

ZOBACZ TEŻ:
UCZNIOWIE WAGARUJĄ... ZE ZMĘCZENIA

Zgadza się z nią prof. Zbigniew Pilarczyk, historyk, prorektor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza: - Historię, choć jest w niej dużo dat, nazwisk i faktów, można ciekawie pokazać. To zależy od tego, jak nauczyciel zbuduje sobie program zajęć - przyznaje profesor. - Ważne, by na początku nie negować zmian, tylko realizować je tak, by zaspokoić ciekawość uczniów.

Dziedzictwo epok, czyli: historia i społeczeństwo
W ramach przedmiotu "historia i społeczeństwa" nauczyciel ma do wyboru 9 wątków tematycznych przekrojowo obejmujących epoki od starożytności do XX wieku i 5 wątków chronologicznych. Z nich buduje własny program, realizowany przez dwa lata. - To spełnienie postulatów wielu nauczycieli, którzy skarżyli się na zbyt sztywny program, nie przystający do zainteresowań uczniów - tłumaczy Natalia Skipietrow z IBE.

Dziedzictwo epok:

  • - Europa i świat
  • - Język, komunikacja i media
  • - Kobieta i mężczyzna, rodzina
  • - Nauka
  • - Swojskość i obcość
  • - Gospodarka
  • - Rządzący i rządzeni
  • - Wojna i wojskowość
  • - Ojczysty Panteon i ojczyste spory
  • - Propozycja nauczyciela, na przykład: historia regionu

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
men

MEN w wydaniu pani Skoczylas woła o pomstę do nieba!

S
Szkodnik RAŚowski

Wystarczy przecież ta "regionalna" historia made in RAŚ, z polskim obozami, pruskimi królami..., a potem już tylko podział Polski na kawałki. Regionalnie wyedukowane pokolenie zgodzi się na rozbiór, przepraszam tzw. "decentralizację" w milczeniu...

T
T

Jesli za zmiany w nauczaniu historii zabiora sie tak jak za wprowadzenie 6-latkow do szkol- to bedzie kolejna katastrofa i dno

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3