Dobra wola sprzedawcy? Czyli nie w każdym sklepie, nawet z paragonem można zwrócić zakupiony towar?
Nie. Możliwość zwrotu istnieje tylko w określonych przypadkach. Po pierwsze, gdy towar był zakupiony przez internet. Wtedy mamy 14 dni kalendarzowych na jego oddanie. To wynika z przepisów. Podobnie jest z rzeczami zakupionymi z katalogów wysyłkowych. Jeśli nam się nie podoba, to w tym samym czasie można go zwrócić. No i podobnie rzecz się ma, jeśli towar był zakupiony podczas prezentacji. Tu najczęściej chodzi o garnki, poduszki czy inne sprzęty elektroniczne, przedstawiane na specjalnych spotkaniach. Oczywiście powinien być zwracany w nienaruszonym stanie. Zwrot nie jest też możliwy w przypadku wszystkich produktów, np. bielizny.
A co w przypadku prezentów zakupionych w sklepach stacjonarnych? Czy tutaj także przepisy regulują zwroty?
Niestety, tu istnieje duża dowolność. Tak naprawdę o tym, czy dany produkt można zwrócić, decyduje sprzedawca. Niektóre sklepy, zwłaszcza sieciówki, coraz częściej wykazują się tak zwaną, „dobrą wolą” i mają w swoim regulaminie możliwość zwrotu w ciągu kilku, kilkunastu dni, a czasem nawet miesiąca.
Jeśli jednak nie ma informacji o możliwości zwrotu, a towar został już zakupiony?
To wtedy także sprzedawca decyduje, czy można prezent oddać. Zdarzają się jednak przypadki, że podczas zakupów sprzedawca zgadza się na zwrot produktu, ale potem się z niego wycofuje. Wtedy to, niestety, ale konsument nie ma za bardzo możliwości działania. Przepisy tego nie regulują. Dlatego lepiej poprosić o odpowiednią adnotację na paragonie. Wtedy ma się potwierdzenie.
Czy zawsze dostaje się pieniądze za zwracany towar?
W przypadku zwrotów internetowych, wysyłkowych - tak. W przypadku sklepów stacjonarnych - po raz kolejny, zależy to od woli sprzedawcy. Nie zawsze za towar otrzymuje się pieniądze, czasem sprzęt można wymienić, a czasem dostać bony na zakupy o tej samej wartości co zwracany produkt.
Trzeba mieć paragon podczas zwrotów?
I znów - przy zwrotach internetowych niekoniecznie są potrzebne, wystarczy przecież wyciąg z konta bankowego. Kiedy chcemy zwrócić towar w sklepie stacjonarnym, to znów zależy od sprzedawcy.
A jeśli towar miał błąd, był uszkodzony? Można go oddać w sklepie stacjonarnym?
Tak. Ten problem regulują przepisy kodeksu cywilnego. Gdy towar ma błąd, jest wadliwy, niezgodny z opisem możemy odstąpić od jego zakupu i zażądać zwrotu pieniędzy. Jest jednak jedno „ale”. Sprzedawca może raz zaproponować nam jego naprawę lub wymianę.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?