Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

O zwrocie prezentów decyduje sprzedawca

Marta Danielewicz
O zwrocie prezentów decyduje sprzedawcaDr Marek Janczyk, miejski rzecznik konsumentów w Poznaniu, tłumaczy, że nie zawsze można zwrócić zakupiony towar
O zwrocie prezentów decyduje sprzedawcaDr Marek Janczyk, miejski rzecznik konsumentów w Poznaniu, tłumaczy, że nie zawsze można zwrócić zakupiony towar archiwum
Z dr. Markiem Janczykiem, miejskim rzecznikiem konsumentów w Poznaniu, rozmawia Marta Danielewicz. Trudno jest oddać niechciany prezent, który się dostało pod choinkę?Coraz częściej nie jest to taki problem, jak jeszcze kilka lat temu. Większość sklepów zezwala w swoim regulaminie na zwrot nawet do 30 dni. Warto jednak pamiętać o prawach, które nam przysługują i o tym, że w przypadku zakupu w sklepach stacjonarnych to tak naprawdę dobra wola sprzedawcy.

Dobra wola sprzedawcy? Czyli nie w każdym sklepie, nawet z paragonem można zwrócić zakupiony towar?
Nie. Możliwość zwrotu istnieje tylko w określonych przypadkach. Po pierwsze, gdy towar był zakupiony przez internet. Wtedy mamy 14 dni kalendarzowych na jego oddanie. To wynika z przepisów. Podobnie jest z rzeczami zakupionymi z katalogów wysyłkowych. Jeśli nam się nie podoba, to w tym samym czasie można go zwrócić. No i podobnie rzecz się ma, jeśli towar był zakupiony podczas prezentacji. Tu najczęściej chodzi o garnki, poduszki czy inne sprzęty elektroniczne, przedstawiane na specjalnych spotkaniach. Oczywiście powinien być zwracany w nienaruszonym stanie. Zwrot nie jest też możliwy w przypadku wszystkich produktów,  np. bielizny.

A co w przypadku prezentów zakupionych w sklepach stacjonarnych? Czy tutaj także przepisy regulują zwroty?
Niestety, tu istnieje duża dowolność. Tak naprawdę o tym, czy dany produkt można zwrócić, decyduje sprzedawca. Niektóre sklepy, zwłaszcza sieciówki, coraz częściej wykazują się tak zwaną, „dobrą wolą” i mają w swoim regulaminie możliwość zwrotu w ciągu kilku, kilkunastu dni, a czasem nawet miesiąca.

Jeśli jednak nie ma informacji o możliwości zwrotu, a towar został już zakupiony?
To wtedy także sprzedawca decyduje, czy można prezent oddać. Zdarzają się jednak przypadki, że podczas zakupów sprzedawca zgadza się na zwrot produktu, ale potem się z niego wycofuje. Wtedy to, niestety, ale konsument nie ma za bardzo możliwości działania. Przepisy tego nie regulują. Dlatego lepiej poprosić o odpowiednią adnotację na paragonie. Wtedy ma się potwierdzenie.

Czy zawsze dostaje się pieniądze za zwracany towar?
W przypadku zwrotów internetowych, wysyłkowych - tak. W przypadku sklepów stacjonarnych - po raz kolejny, zależy to od woli sprzedawcy. Nie zawsze za towar otrzymuje się pieniądze, czasem sprzęt można wymienić, a czasem dostać bony na zakupy o tej samej wartości co zwracany produkt.

Trzeba mieć paragon podczas zwrotów?
I znów - przy zwrotach internetowych niekoniecznie są potrzebne, wystarczy przecież wyciąg z konta bankowego. Kiedy chcemy zwrócić towar w sklepie stacjonarnym, to znów zależy od sprzedawcy.

A jeśli towar miał błąd, był uszkodzony? Można go oddać w sklepie stacjonarnym?
Tak. Ten problem regulują przepisy kodeksu cywilnego. Gdy towar ma błąd, jest wadliwy, niezgodny z opisem możemy odstąpić od jego zakupu i zażądać zwrotu pieniędzy. Jest jednak jedno „ale”. Sprzedawca może raz zaproponować nam jego naprawę lub wymianę.

STREFA BIZNESU NA FACEBOOKU. POLUB NAS!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski