Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opóźniony lub odwołany lot

Milena Kochanowska
Opóźniony lub odwołany lot: przewoźnicy muszą nam zrekompensować opóźnienia w podróży
Opóźniony lub odwołany lot: przewoźnicy muszą nam zrekompensować opóźnienia w podróży Krzysztof Szymczak
Opóźniony lub odwołany lot, albo wyjazd, nasz bagaż zaginął – co nam się należy? Sprawdź!

1 W razie opóźnionego lotu mamy prawo do

  • informacji o czasie opóźnienia
  • otrzymania oferty innego połączenia z naszym punktem docelowym
  • zwrotu kosztu biletów lub powrotu do miejsca wylotu – gdy opóźnienie wynosi co najmniej 5 godzin
  • ewentualnie do bezpłatnych posiłków i napojów – jeśli czas opóźnienia to usprawiedliwia. Powinniśmy też móc skorzystać z bezpłatnego noclegu w hotelu wraz z darmowym transportem między lotniskiem hotelem, gdy opóźniony odlot nastąpi co najmniej dzień po terminie.

Jeśli dolecimy w wybrane miejsce z co najmniej trzygodzinnym opóźnieniem, możemy wystąpić do przewoźnika o odszkodowanie od 250 EUR do 600 EUR (w zależności od zasięgu podróży).

**

Opóźniony lub odwołany lot? - pamiętaj jakie masz prawa!

**

2 Odwołany lot. W takim przypadku nasze prawa są podobne. Należy nam się A zwrot kosztów biletu A oferta innego połączenia z punktem docelowym podróży A posiłki i napoje, jeżeli czas oczekiwania na inne połączenie lotnicze to usprawiedliwia. Możemy również wnosić o odszkodowanie – 250 EUR do 600 EUR (w zależności od zasięgu podróży) – gdy zaoferowane połączenie zastępcze różni się znacząco do odwołanego.


3 Bez odszkodowania?
Nie możemy domagać się odszkodowania od linii lotniczych, jeśli problemy nastąpiły z powodu siły wyższej, np. złych warunków atmosferycznych czy strajku. Reklamację wówczas, mimo wszystko, warto złożyć, bo linie lotnicze mogły odwołać lot, powołując się na złe warunki pogodowe, a w rzeczywistości nie był to prawdziwy powód odwołania. Nawet w sytuacji zaistnienia siły wyższej przewoźnik powinien zwrócić nam koszty biletu w ciągu 7 dni.

4 Gdy zaginie nasz bagaż, na lotnisku wypełnijmy protokół nieprawidłowości bagażowej (tzw. PIR) i zachowajmy jego kopię. Następnie złóżmy reklamację w ciągu 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu lub 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu. Gotowy formularz reklamacji w języku angielskim znajduje się na stronie www.konsument.gov.pl, w zakładce „Złóż skargę”. Za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze powinny wypłacić odszkodowanie. Wycena odbywa się w oparciu o rachunki za rzeczy, które znajdowały się w walizce. Jeśli nie dostarczymy paragonów, przewoźnik wyceni wartość zaginionego bagażu na podstawie jego wagi.

5 Odwołanie pociągu. Przewoźnik zastępczy nie może żądać od nas jakiejkolwiek dopłaty do biletu, nawet jeśli ten przewóz będzie droższy. Gdy będzie tańszy, powinien zwrócić nam tę różnicę. Możemy też żądać odszkodowania, określając wysokość szkody, jeśli taka powstała w związku z odwołaniem pociągu.

6 W razie opóźnienia pociągu mamy prawo: przed rozpoczęciem podróży zrezygnować z niej i dostać zwrot pełnego kosztu biletu lub żądać od przewoźnika odszkodowania za opóźnienie: od 60 do 119 min opóźnienia – 25 proc. ceny biletu, od 120 min opóźnienia 50 proc. ceny biletu. Zwrot pieniędzy powinniśmy dostać w ciągu miesiąca. Nie dotyczy to połączeń o charakterze regionalnym, aglomeracyjnym oraz miejskim.

7 UWAGA! W razie spóźnienia pociągu lub autokaru poprośmy konduktora lub kierowcę o potwierdzenie faktu opóźnienia na bilecie i ewentualne poświadczenie, że opóźnienie doprowadziło do utraty połączenia z innym autokarem albo pociągiem.

8 Straciliśmy połączenie. Z poświadczeniem konduktora przysługuje nam zwrot pieniędzy za cały przejazd i bezpłatny powrót do miejsca wyjazdu.

9 Autobus lub autokar. W przypadku odwołania lub opóźnienia podróży o więcej niż 120 minut możemy żądać zwrotu pieniędzy albo kontynuować podróż lub zmienić trasę. Jeżeli nie ma takich możliwości, możemy żądać, oprócz zwrotu ceny biletu, odszkodowania w wysokości 50 proc. tej ceny. Przewoźnik powinien nam ją wypłacić w ciągu miesiąca od złożenia wniosku. W przypadku awarii musi zapewnić nam kontynuowanie podróży innym pojazdem. Jeżeli zostanie odwołana podróż dłuższa niż trzy godziny lub jej rozpoczęcie będzie opóźnione powyżej 90 min, powinniśmy dostać posiłek lub napoje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski