Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Parkingi: Czerwona podstrefa w centrum Poznania

Elżbieta Sobańska
Od przyszłego wtorku kierowców parkujących w płatnej strefie czekają duże zmiany i... wydatki, bo centrum miasta znajdzie się w najdroższej, czyli czerwonej podstrefie. Nowy cennik zakłada także możliwość zastrzeżenia koperty przez miesiąc na całą dobę czy wydłużenie czasu na zapłatę kary do siedmiu dni.

Podczas wrześniowej sesji radni przyjęli proponowane przez Zarząd Dróg Miejskich zmiany w uchwale dotyczącej strefy płatnego parkowania, dając tym samym zielone światło podwyżkom za postój.

- Założeniem płatnej strefy, przy jej wprowadzeniu kilka lat temu, było ograniczenie długiego parkowania w centrum miasta - mówi radny Andrzej Bielerzewski, który głosował za ostatnimi poprawkami w uchwale. - Dopuszczano możliwość zmian stawek, jeśli zapełnienie byłoby wysokie, co potwierdziły pomiary w strefach przylegających do centrum.

Za tydzień praktycznie całe centrum miasta, a dokładnie teren między torami, ulicą Królowej Jadwigi i rzeką Wartą znajdzie się w czerwonej podstrefie.
- Zgodnie z przepisami nowe ceny mogą obowiązywać po 14 dniach od daty opublikowania uchwały w dzienniku urzędowym, a to stało się 2 listopada - mówi Tomasz Libich, specjalista do spraw informacji publicznej poznańskiego ZDM.

Za postój w czerwonej podstrefie zapłacimy tyle, ile do tej pory (3 złote za pierwszą godzinę, 3,60 zł za drugą, 4,30 zł za trzecią, i 3 zł za każdą następną), ale będzie ona dużo większa niż dziś (a ceny w żółtej i zielonej części strefy, które zostaną wchłonięte przez czerwoną, są sporo niższe).

- Powiększenie czerwonej strefy może skutkować tym, że teraz więcej osób będzie szukać miejsca postojowego w ścisłym centrum - mówi dr Andrzej Krych z Biura Inżynierii Transportu. - Celowe byłoby zatem, aby oprócz poszerzania strefy, budować nowe parkingi w odleglejszych dzielnicach, tak aby podróżni mogli potem dotrzeć do środmieścia komunikacją publiczną. Parkingi typu "parkuj i jedź" w połączeniu z szybkim i konkurencyjnym transportem publicznym mogą przejąć nawet 10 procent podróżnych, a to bardzo duży wskaźnik - kontynuuje.

Miasto obecnie przymierza się do budowy tego rodzaju parkingów.
- Potrzebne są parkingi i rozwój komunikacji zbiorowej - uważa podobnie Bielerzewski. - W ubiegły wtorek złożyłem w tej sprawie interpelację. Chciałbym się dowiedzieć, co władze miasta zamierzają zrobić, aby komunikacja publiczna wreszcie była traktowana priorytetowo - dodaje radny.
Z kolei od 2011 roku w Strefie Płatnego Postoju znajdą się także Jeżyce.

- Wiąże się to ze zmianą organizacji ruchu, w tym celu najpierw trzeba przygotować przetarg na wykonanie specjalistycznego projektu - mówi Tomasz Libich. - W Zarządzie Dróg Miejskich powstał na razie zespół roboczy, który pracuje nad wprowadzeniem strefy na Jeżycach.
Na terenach, które zostaną objęte strefą za około dwa lata stawki za postój w strefie będą inne.

Na Jeżycach żółta i zielona podstrefa obejmie obszar między ulicami: Żeromskiego, Przybyszewskiego, Bukowską, Kraszewskiego i Kościelną (aż do torów).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski