reklama

Polskie firmy IT widzą swój rozwój za granicą, wynika z badań Fundacji Citi Handlowy i Stowarzyszenia SODA

AIP

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
- Polskie firmy IT mają apetyt na rozwój za granicą. Zaledwie pięć procent z nich wskazuje Polskę, jako główny kierunek rozwoju – mówi Aleksander Łakomski, dyrektor sprzedaży w pionie rynków finansowych Citi Handlowy.

Skąd pomysł na ofertę Citi Handlowy dla firm z sektora nowych technologii, które chcą rozwijać się za granicą?

Zaczęło się tradycyjnie - jako bank spotykaliśmy się z dużą liczbą firm IT i zdaliśmy sobie sprawę, że mamy wiele wspólnego - firmy, których rozwiązania trafiają do zagranicznych odbiorców i my, globalny bank, który działa w ponad 160 krajach. Uruchomiliśmy więc specjalny program wspierania firm, które zajmują się software development. Na solidnych podstawach - Fundacja Citi Handlowy wspólnie ze stowarzyszeniem SODA (Software Development Association) opracowała raport o rynku software development w Polsce. To pierwsze takie opracowanie, który próbuje opisać tę dynamicznie rosnącą branżę.

Jakie są wyniki tego raportu?

Polskie przedsiębiorstwa technologiczne korzystają ze swoich „5 minut” na ekspansję: przy dobrej bazie wysoce wyedukowanych pracowników i – nadal - przewadze kosztowej, zagraniczne rynki są zdecydowanie tym kierunkiem, w którym firmy chcą się rozwijać. Rozmawialiśmy z kilkudziesięcioma firmami i efekty tych rozmów były dość zaskakujące. Okazało się, że tylko pięć procent firm wskazuje Polskę jako główny kierunek ich rozwoju. 75 procent firm chce się rozwijać za granicą. 1/3 przedsiębiorstw, z którymi rozmawialiśmy, nie ma w ogóle polskich klientów w swoim portfelu.

Kierunek zagraniczny jest dla nich zdecydowanie interesujący i w niego inwestują. Ograniczenia o których mówią to brak lokalnego partnera, rozumiejącego specyfikę rynku, czy brak sił sprzedażowych. Stąd na razie te kierunki rozwoju to rynki rozwinięte, jak Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Niemcy, Skandynawia. Ale widać apetyt firm na pójście również w stronę bardziej egzotycznych rynków.

Na co powinny zwrócić uwagę firmy, które noszą się z zamiarem wejścia na rynek zagraniczny?

Myśląc z poziomu firmy, ja bym zwrócił uwagę na dwie rzeczy. Paradoksalnie rozwój za granicę można osiągnąć przez rynek lokalny. Masa firm ma w Polsce oddziały funkcjonujące na lokalnym rynku, ale właścicielami są firmy globalne. Nawiązanie współpracy z lokalnym oddziałem zagranicznej firmy, stworzenie z nim innowacyjnych rozwiązań daje pole do wdrożenia tego później w wielu krajach. Wiemy to z własnego doświadczenia, jako bank. Wszystkimi ciekawymi doświadczeniami, które wypracowujemy w Polsce, dzielimy się z centralą. Jeśli znajdują uznanie, to mogą być wprowadzane na wielu rynkach.

A druga sprawa?

Druga kwestia, to pójście na kompromis, jeśli chodzi o zyskowność projektu. Firma IT, która chce wejść na dany rynek, szuka partnera, który wzmocni jej wiarygodność. Czasami projekt nie musi być w pełni rentowny, ale to jest krok, który uwiarygodni ich istnienie na nowym rynku. Na to też warto spojrzeć.

W jakim kierunku Pana zdaniem rozwinie się rynek IT w najbliższej przyszłości? Powiedzmy w ciągu 3-5 lat.

Czy można to przewidzieć? Pewnie nie, bo rynek zmienia się bardzo dynamicznie. Ale możemy zaobserwować jeden z nieuniknionych kierunków.

Firmy rosną w tempie dwu- trzycyfrowym z roku na rok i z rozmów z nimi wiemy, że często firma prowadzona przez założyciela, który obsługuje wszystkie istotne elementy działalności- marketing, HR, sprzedaż i strategię rozwoju - musi zmierzyć się w którymś momencie z problemem profesjonalizacji poszczególnych obszarów działalności.

Przychodzi moment na decyzję - które obszary są kluczowe i za nie chcą odpowiadać sami, a w których potrzebują partnerów. Obszary takie jak finanse, marketing, HR, można outsource'ować, a skupić się na tym, co pozwoli się rozwijać, jak wiedza IT i dopracowanie rozwiązań biznesowych.

Materiał oryginalny: Polskie firmy IT widzą swój rozwój za granicą, wynika z badań Fundacji Citi Handlowy i Stowarzyszenia SODA - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3