Pomidor to warzywo, które warto jeść codziennie. Wiesz dlaczego? Jakie są wartości odżywcze pomidora i ile ma kalorii?

Elżbieta Kozłowska, Martyna Jaros
Pomidor to jedno z niewielu warzy, które korzystnie spożywać nie tylko na surowo, ale i po obróbce termicznej. Zawiera wówczas więcej likopenu.
Pomidor to jedno z niewielu warzy, które korzystnie spożywać nie tylko na surowo, ale i po obróbce termicznej. Zawiera wówczas więcej likopenu. Unsplash.com
Najwięcej pomidorów, czyli jabłek miłości, uprawia się na terenie Unii Europejskiej. Warzywa te jednocześnie stanowią ważny element diety ludzi na całym świecie – szczególnie Włochów. Pomidor w diecie wskazany jest zarówno na diecie odchudzającej, dla osób z nadciśnieniem tętniczym, dla mężczyzn jako profilaktyka chorób prostaty, a także dla każdego, kto docenia smak pomidora. Pomidor ma liczne wartości odżywcze, co przekłada się na jego właściwości zdrowotne. Ile kalorii ma pomidor?

Tego dowiesz się z artykułu

Pomidor to owoc, czy warzywo? Jakie są jego odmiany?

Być może brzmi to dość absurdalnie, ale niektórzy zadają sobie pytanie, czy pomidor to owoc, czy warzywo? Czym zatem jest pomidor? Pomidory pochodzą z Ameryki Południowej, a do Europy dotarły w XVI wieku. To warzywo zaliczane do rodziny roślin psiankowatych (Solanaceae), do której należą także m.in. papryka, bakłażan i ziemniaki.

Pomidory mają bardzo szerokie zastosowanie, gdyż można spożywać je:

  • na surowo jako składnik sałatki, dodatek do jajecznicy lub kanapek,
  • w formie soku pomidorowego lub wielowarzywnego,
  • sosu pomidorowego,
  • przetworów jedno- lub wieloskładnikowych,
  • zup.

W sklepach spożywczych dostępnych jest wiele odmian pomidorów, dzięki czemu można dobrać odpowiednią odmianę do konkretnej potrawy. Pomidory różnią się wielkością i kolorem, a także smakiem i aromatem. Wyróżniamy:

  • pomidory koktajlowe, daktylowe, papryczkowe i truskawkowe, które są małe słodkie i świetnie sprawdzą się do sałatek lub przekąska,
  • pomidory śliwkowe, które są lekko wydłużone i mięsiste,
  • pomidory na gałązce, malinowe i zwykłe, które są okrągłe i są tradycyjnie spożywane,
  • pomidory bawole serce, które są duże, mięsiste i bardzo aromatyczne,
  • pomidory kolorowe: czarne, żółte, zielone.

Przeczytaj również: Jakie właściwości mają suszone pomidory

Ile kalorii ma pomidor?

Pomidor charakteryzuje się wysoką wartością odżywczą, która skorelowana jest z ich niską kalorycznością. 100 gramów pomidora, czyli nieco ponad połowa średniego warzywa lub ok. 5 koktajlowych dostarcza jedynie 18-22 kcal, 4 g węglowodanów, 1 g białka oraz 0,2 g tłuszczu. Zawartość błonnika we wspomnianej porcji wynosi ok. 1,2 g.

Spożycie jednego średniej wielkości pomidora kalorii do posiłku dostarcza bardzo nie dużo, natomiast zwiększa ilość błonnika nawet do 2,5-5 gramów!

Przy okazji wzbogaca potrawę o niezbędne dla funkcjonowania organizmu witaminy, składniki mineralne i przeciwutleniacze.

Przeczytaj również o innych warzywach:

Wartości odżywcze pomidora

Pomidory to warzywa cenione ze względu na wysoką wartość odżywczą, przede wszystkim bogactwo potasu, likopenu
i błonnika. Wyróżnia je też znaczna zawartość witamin A i C. Dostarczają również pewne ilości witamin z grupy B oraz miedź – pierwiastek uczestniczący w przemianach żelaza.

Pomidor to wyjątkowo dobre źródło potasu, czyli pierwiastka będącego ważnym elektrolitem błonowym.

  • Zaledwie 100 gramów interesującego nas warzywa dostarcza 282 mg potasu, co zaspokaja 6 proc. dziennego zapotrzebowania organizmu osoby dorosłej.
  • Jednocześnie zjedzenie nawet 200 czy też 300 gramów pomidora nie stanowi problemu dla wielu osób, a ilość dostarczanego potasu osiąga wówczas bardzo istotne wartości w odniesieniu do dziennego zapotrzebowania na ten składnik, wynoszące 3500 mg.

Potas korzystnie wpływa na pracę serca, wspomaga funkcjonowanie organizmu w sytuacjach stresowych oraz usprawnia przewodnictwo impulsów w neuronach. Jest niezbędny również dla prawidłowej pracy mięśni. Dostarczany w odpowiedniej ilości dziennie, przy jednocześnie zgodnej z zapotrzebowaniem ilości sodu w diecie pomaga regulować ciśnienie tętnicze krwi, dzięki czemu chroni przed nadciśnieniem.

Pomidory są również dobrym źródłem miedzi. W 200 g warzywa zawarte jest tyle miedzi, co wystarcza na pokrycie ok. 15 procent dziennych potrzeb organizmu. Miedź to ważny element enzymów uczestniczących w neutralizowaniu wolnych rodników oraz enzymów istotnych dla gospodarki żelazem. Bierze udział w syntezie barwnika włosów i skóry – melaniny, a także uczestniczy w procesie wytarzania wiązań krzyżowych stabilizujących strukturę kolagenu i elastyny. Dzięki nim skóra i naczynia krwionośne są wytrzymałe, napięte i elastyczne.

Pomidory zapewniają również sporą ilość witaminy C, która jest silnym przeciwutleniaczem. Witamina C jest konieczna do prawidłowej pracy układu sercowo-naczyniowego, ma wpływ na sprawność układu odpornościowego oraz podobnie jak miedź wspomaga tworzenie kolagenu. W 100 gramach pomidora zawarte jest ok. 23 mg tego składnika, co pozwala zaspokoić 31 proc. dziennego zapotrzebowania dla osoby dorosłej. Zjadając całego pomidora na surowo w formie sałatki lub przekąski – pozwala to na pokrycie ponad 60 procent dziennych potrzeb organizmu na kwas askorbinowy!

Na uwagę zasługuje również witamina A (107 µg w 100 gramach), czyli retinol mająca dobroczynny wpływ na kondycję narządu wzroku, ostrość widzenia, a także skórę, włosy i paznokcie. Niedostateczna podaż tej witaminy, co w warunkach polskich zdarza się niezwykle rzadko, powoduje wysychanie skóry i powstawanie nieestetycznych, łuszczących placków. W pomidorach znajdują się także pewne ilości witamin z grupy B:

  • tiaminy (B1) – 0,06 mg,
  • niacyny (B3)– 1,0 mg,
  • pirydoksyny (B6) – 0,15 mg,
  • witamina E – 1,2 mg na 100 g pomidora.

Poszerz swoją wiedzę na temat żelaza:

Pomidor dostarcza także niewielkie ilości kwasu foliowego, czyli witaminy B9. Foliany uczestniczą w przemianach aminokwasu metoniny, a także syntezie DNA i produkcji czerwonych krwinek. Ciekawą składową tego warzywa jest likopen – związek należący do grupy karotenoidów, a także kwas chlorogenowy i kwas p-kumarynowy, które hamują tworzenie się rakotwórczych nitrozamin.

Jakie właściwości ma pomidor?

Pomidory, podobnie jak każde warzywo, są niskokaloryczne, a więc powinny znaleźć się w diecie odchudzającej, czyli ukierunkowanej na utratę zbędnej tkanki tłuszczowej. Obecny w nich błonnik pokarmowy poprawia przemianę materii i pracę jelit – wspomaga pasaż jelitowy i reguluje rytm wypróżnień, niwelując problem zaparć. Błonnik dodatkowo zwiększa uczucie sytości po spożytym posiłku, co pomaga utrzymać deficyt kaloryczny oraz zmniejsza chęć na przekąski.

Przygoda ze zdrową dietą niejednokrotnie nie wiąże się z oczekiwanym obniżeniem masy ciała. Dzieje się tak dlatego, że nawet odżywiając się pełnowartościowymi produktami potocznie kojarzącymi ze zdrowymi, także można przytyć. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta! Aby schudnąć, trzeba zapewniać organizmowi trochę mniej kalorii każdego dnia, niż potrzebuje do utrzymania aktualnej masy ciała. Przeszkodą w realizacji tego celu, mogą okazać się zbyt duże porcje bardzo zdrowych i odżywczych, lecz wysokokalorycznych produktów. Znasz je wszystkie?

13 zdrowych produktów, od których można przytyć!

Regularnie jedzone pomidory, będące źródłem witaminy C wzmacniają odporność. Witamina C gromadzona jest w limfocytach, a w stanach infekcji w pierwszej kolejności zużywana jest z tych komórek odpornościowych. Odpowiednie wysycenie limfocytów kwasem askorbinowym sprawia, że na wczesnych etapach infekcji zostaje ona zahamowana. Witamina C zawarta w pomidorach wzmacnia naczynia krwionośne.

Pomidory, dzięki wysokiej zawartości potasu, wykazują działanie moczopędne. Oznacza to, że nasilają wydalanie wody wraz z moczem, co zapobiega jej gromadzeniu się w organizmie. Ze względu na wysoką zawartość tego składnika, pomidory poleca się osobom chorym na nadciśnienie, a także zmagających się z obrzękami. Kobiety powinny jadać pomidory bez soli w drugiej fazie cyklu menstruacyjnego, co pomoże złagodzić tendencję do gromadzenia nadmiaru wody.

Pomidory zapewniają ważny składnik, jakim jest likopen

Substancją, z którą często są kojarzone pomidory, jest likopen – związek o działaniu antyoksydacyjnym z rodziny karotenoidów. Podobnie jak beta-karoten występuje w marchewce.

Co ciekawe, większe ilości likopenu znajdują się nie w świeżych pomidorach, ale w przetworach pomidorowych – soku, przecierze, gotowanych, pieczonych lub suszonych pomidorach. Obróbka termiczna powoduje niszczenie błon komórkowych w strukturze miąższu pomidora, dzięki czemu zawarty wewnątrz likopen zostaje uwolniony. Ilości i przyswajaniu likopenu sprzyja nie tylko wysoka temperatura, ale także obecność tłuszczu. Z tej właśnie przyczyny pomidory warto podawać potrawy pomidorowe z niewielką ilością z oleju roślinnego lub z oliwą z oliwek. Mniej zasobnym źródłem tego składnika są truskawki, grejpfruty i arbuzy.

Likopen ma działanie przeciwutleniające, tj. neutralizuje wolne rodniki. Nadmiar tych cząstek przyspiesza starzenie się komórek
i zwiększa ryzyko rozwoju chorób cywilizacyjnych, w tym nowotworów. Likopen pomaga chronić przed rakiem prostaty oraz rakiem szyjki macicy i piersi u kobiet. Dieta bogata w tej związek pomaga też obniżać we krwi poziom cholesterolu i glukozy. Działając przeciwmiażdżycowo i przeciwcukrzycowo, wspomaga profilaktykę chorób serca i tych metabolicznych.

Pomidory regularnie obecne w codziennej diecie wykazują działanie przeciwnowotworowe. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Harvarda wykazały skuteczność zawartego w nich likopenu w profilaktyce raka prostaty. U badanych mężczyzn spożywających dziesięć porcji pomidorów tygodniowo, ryzyko zachorowania spadło o 45 procent! Z kolei włoscy naukowcy wskazują, że siedem porcji surowych pomidorów spożywanych tygodniowo, zmniejsza ryzyko rozwoju raka jelita grubego i żołądka, aż o 60 procent.

Makaron nie musi być z pszenicy – i niekoniecznie tuczy! Ten wygodny składnik kulinarny występuje w różnych wersjach o różnym składzie. Do wyboru są nie tylko kluski bezglutenowe czy wysokobiałkowe, ale też całkowicie pozbawione skrobi! Sprawdź, jakie są rodzaje makaronu, a także ile zapewniają kalorii i składników odżywczych oraz do czego ich używać! Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

Makaron nie tylko z pszenicy – 10 polecanych rodzajów. Ile k...

Czy pomidor jest dobry dla wszystkich?

Pomidory zielone zawierają niewielkie ilości tomatyny alkaloidu, który spożywany w dużych ilościach może powodować bóle głowy. Na szczęście, tomatyna traci swoje niekorzystne właściwości po ogrzaniu, dlatego surowe zielone pomidory mogą powodować niekorzystne objawy, natomiast już poddane obróbce termicznej takiego działanie nie posiadają. Drugim alkaloidem o bardziej niekorzystnym działaniu są lektyny. Nie tracą one swoich właściwości po obróbce termicznej i spożywane w nadmiernych ilościach przez osoby z chorobami autoimmunologicznymi oraz stanami zapalnymi przewodu pokarmowego, mogą przysparzać kłopotów. Lektyny mogą uszkadzać błonę śluzową przewodu pokarmowego, promując stany zapalne. Dlatego osoby z chorobami wynikającymi z autoagresji m.in.

  • choroba Hashimoto,
  • reumatoidalne zapalenie stawów,
  • toczeń rumieniowaty,
  • atopowe zapalenie skóry
  • stwardnienie rozsiane,

powinny rozważyć zastosowanie diety opartej o protokół autoimmunologiczny. Jest to dieta zakładająca ograniczenie konsumpcji produktów potencjalnie nasilających stan zapalny w organizmie. Należy pamiętać, że jak w przypadku każdej substancji – to dawka czyni truciznę. Spożycie przez osobę z jedną z wymienionych chorób, jednego pomidora raz na tydzień nie powinno przysporzyć najmniejszych kłopotów.

Pomidor to warzywo, które do diety dzieci należy wprowadzać stopniowo, gdyż jest on częstym alergenem. Pomidorowa skórka, szczególnie gruba – może podrażnić błonę śluzową układu pokarmowego, czego efektem są bóle żołądka oraz wymioty. Jeżeli istnieje ryzyko nadwrażliwości, lepiej pomidory przed spożyciem obrać ze skórki. W tym celu wystarczy pomidora umieścić w miseczce, zagotować wodę, zalać wrzątkiem warzywo i pozostawić na ok. 20 sekund. Następnie wodę odlać, pomidora opłukać lodowatą wodą, naciąć skórkę i z łatwością obrać z niej warzywo.

Poznaj inne przyczyny bólu żołądka:

Dlaczego ogórek z pomidorem to złe połączenie?

W obiegowej opinii funkcjonuje mit, że ogórek z pomidorem to nie najlepsze połączenie. Rzeczywiście, ogórki zawierają enzym – askorbinazę, który rozkłada witaminę C zawartą w pomidorach. Co ciekawe już jedna łyżeczka soku z ogórków potrafi zniszczyć witaminę C zawartą w aż 3 litrach soku pomidorowego! Problematyczny enzym można jednak skutecznie zneutralizować, dodając do sałatki składnik, który obniży pH. W przypadku interesującego nas warzywa może to być sok cytrynowy, ocet winny, kwaśna śmietana, kefir lub jogurt naturalny.

Nie należy się przejmować zniszczeniem witaminy C w pomidorze, jeśli każdego dnia spożywamy minimum 500 g świeżych warzyw i owoców. Witamina C powszechnie występuje w wielu produktach i na jej niedobór narażone są przede wszystkim osoby unikające w swojej diecie konsumpcji owoców i warzyw.

Za szkodliwe uchodziły również pomidory niedojrzałe – czyli zielone. Ich niekorzystne działanie miało wynikać z obecności alkaloidu – tomatyny. Tomatyna sprawia, że zielone pomidory jadane w dużych ilościach i często, mogą powodować bóle głowy, a także dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego – biegunki, mdłości, bóle brzucha. Ogrzanie zielonych pomidorów powoduje zniszczenie tomatyny, dzięki czemu przestają być one niekorzystne.

Czy warzywa lepiej jeść na surowo, czy po ugotowaniu?

Wideo

Materiał oryginalny: Pomidor to warzywo, które warto jeść codziennie. Wiesz dlaczego? Jakie są wartości odżywcze pomidora i ile ma kalorii? - Strona Zdrowia

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Magda

Uwielbiam pomidorowy i wszystko co pomidorowe, piję też codziennie sok tarczyna ten w małej szklanej butelce, jeden dziennie :)

Dodaj ogłoszenie