Poznań: Nowy dworzec PKP - minusy [GALERIA]

Robert Domżał
Schody prowadzące z peronów do budynku dworca nie są aż tak wąskie, jak wydawało mi się to jeszcze kilka dni temu. Mogą się na nich minąć dwie osoby, nawet jeśli niosą walizki, ale musza się postarać, by o siebie nie zawadzić.
Z plecakiem i walizką wyruszyłem na nowy dworzec. I znalazłem dużo wad.

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 35

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

m
monika

Absolutnie nie powinno się czepiać automatów do kawy. Wystarczy porównać cenę kawy z automatu i z kawiarni. Nie chcę przepłacać za kawę, dlatego mam nadzieję, że automaty zostaną.
Rzeczywiście okropne są ledowe tablice, mimo iż mam tylko wadę 0,5 to prawie nic z nich nie widzę:( musze albo korzystać z małych tablic przy kasach, albo z papierowych.

P
Poznańska Pyra

Byłem na tym nowym "cudzie archtektury komunikacyjnej". Powiem krótko - kiszka. Futurystyczny kształt dworca bardzo przypomiona mi skrzynkę na chleb, którą mam w kuchni - tyle, że ona nie ma nóżek.W środu szaro, rażąco fioletowo i nijak oraz wiele budek jak na targu gdzieś w Afryce. Gdzie są poczekalnie dla podróżnych? Pomieszczenia dla matek z małymi dziećmi, ułatwienia dla niepełnosprawnych, normalne bary szybkiej obsługi? - podróżni się przewżnie spieszą. Przecież do Poznania przyjeżdża wiele osób po poradę lekarską. Brak jakichkolwiek ławek w tym przepięknym holu - pozostaje do siedzenia tylko ta metalowa rampa - męczydupa osłaniająca kaloryfry.Jest AŻ 10 kas biletowych i trzba ich szukać w zakamarku, bo po wejściu do tego dziwa ich nie widać. Sraczyki też schowane, małe i dostęp do nich prysutrudniony - widziałem jak ludzie odchdzili, bo nie wiedzieli jak tam wejść. Gdy do tego "dworca" przyjedzie wieśniak z Pyrlandii lub innego landu, to z nim kaput i pełne portki lub do wyboru okolice dworca letniego. Nie mając gdzie usiąść, stałem sobie i obserwowałem jak pasażerowie klnąc pod nosem, schdzą po tych betonowych (bezpiecznych) schodach na perony - taszcząc walichy w rękach. Dla Pudziana to pryszcz, ale dla kobiet, młodzieży i osób starszych lub niepełnosprawnych to istny horror. Gdy, co nie daj Boże, zepsują sie schody ruchome (jedyne na peronie) lub będzie awaria prądu to będziemy mieli spory ubaw. Aby z dworca skorzystać będąc na placu dworcowym trzeba wspiąć się do tego kurnika, a potem z pwrotem na peron. Są jeszcze windy, ale ciasne i pewnie się szybko popsują - jak to windy. Perony są za wąskie i za niskie. Podobno inaczej się nie udało zrobić. Gdy się rozwala stare perony, to trzeba "deczko wygnąć" szyny, wziąć miarę z poniemieckich peronów we Wrocławiu i zrobić podobne. Na nowych pronach też kaszana - walizka na kółkach skacze, dudni i szarpie, a ławeczki owszem są metalowe, bez oparcia - jak na grabiarce konnej i mało ich. Od żlaztwa dostaje się tzw. wilka (w dupę) drodzy kolejorze - szczególnie zimą! Takie perony są dobre dla Wólki, Budek lub Krzymowa, a nie dla europejskiej stolicy Pyrlandii. We Wrocławiu są na peronach granitowe płyty wygładzone, a ławki normalne dla ludzi- ale to szwabska robota. Poza tym perony mają być pod dachem bo inaczej zimą będzie jak w kieleckim. Do starego dworca wchodziło sie z poziomu ulicy - szybko i sprawnie. I tak powinno być. Poczekamy co będzie gdy zostanie zamknięty stary dworzec i wszyscy pasażerowie zaczną "zdobywać" ten chlebaczek - przyjadę to zobaczyyć. Byłem na wielu dworcach kolejowych w Europie, lecz takiego niefunkcjonalnego knota jeszcze nie widziałrm. Trzeba było pojechać choćby do Lipska i zbudować coś na wzór. To miał być dworzec XXI - XXII wieku, wyszła kiszka - zemsta Madziarów za rozgromienie Austro - Węgier? Czy oni u siebie coś takiego zbudowali np. w tym swoim Szeged? Ci z nas którzy pieją z zachwytu nad tym "dziełem" chyba są za przproszeniem - baranami i powinni beczeć nad takim prezentem. Zresztą jeśli coś buduje się na łapu capu (zbudowaliśmy w 10 miesięcy!) i pewnie przed terminem, to nie ma się czemu dziwić. Poza tym, wstęp do tego dziwa ma być płatny - kolejarza nie zarobią w kasach to zarobią na odprowadzających. Proponuję szybko wprowadzić bilety wstępu dla kolejarzy do miasta lub nich sobie łażą po tych swoich pronach i akwarium oraz lipują na miasto z daleka. Zróbmy prędko z tego chlebaka muzeum i zbudujmy nowy, europejski dworsec oparty np. na wzorach niemieckich. Tym czsem mamy chałę i cieszymy sie jak nagi z dupą w pokrzywach. To by było na tyle. Na razie - Poznańska Pyra.

P
Poznańska Pyra

Byłem na tym nowym "cudzie archtektury komunikacyjnej". Powiem krótko - kiszka. Futurystyczny kształt dworca bardzo przypomiona mi skrzynkę na chleb, którą mam w kuchni - tyle, że ona nie ma nóżek.W środu szaro, rażąco fioletowo i nijak oraz wiele budek jak na targu gdzieś w Afryce. Gdzie są poczekalnie dla podróżnych? Pomieszczenia dla matek z małymi dziećmi, ułatwienia dla niepełnosprawnych, normalne bary szybkiej obsługi? - podróżni się przewżnie spieszą. Przecież do Poznania przyjeżdża wiele osób po poradę lekarską. Brak jakichkolwiek ławek w tym przepięknym holu - pozostaje do siedzenia tylko ta metalowa rampa - męczydupa osłaniająca kaloryfry.Jest AŻ 10 kas biletowych i trzba ich szukać w zakamarku, bo po wejściu do tego dziwa ich nie widać. Sraczyki też schowane, małe i dostęp do nich prysutrudniony - widziałem jak ludzie odchdzili, bo nie wiedzieli jak tam wejść. Gdy do tego "dworca" przyjedzie wieśniak z Pyrlandii lub innego landu, to z nim kaput i pełne portki lub do wyboru okolice dworca letniego. Nie mając gdzie usiąść, stałem sobie i obserwowałem jak pasażerowie klnąc pod nosem, schdzą po tych betonowych (bezpiecznych) schodach na perony - taszcząc walichy w rękach. Dla Pudziana to pryszcz, ale dla kobiet, młodzieży i osób starszych lub niepełnosprawnych to istny horror. Gdy, co nie daj Boże, zepsują sie schody ruchome (jedyne na peronie) lub będzie awaria prądu to będziemy mieli spory ubaw. Aby z dworca skorzystać będąc na placu dworcowym trzeba wspiąć się do tego kurnika, a potem z pwrotem na peron. Są jeszcze windy, ale ciasne i pewnie się szybko popsują - jak to windy. Perony są za wąskie i za niskie. Podobno inaczej się nie udało zrobić. Gdy się rozwala stare perony, to trzeba "deczko wygnąć" szyny, wziąć miarę z poniemieckich peronów we Wrocławiu i zrobić podobne. Na nowych pronach też kaszana - walizka na kółkach skacze, dudni i szarpie, a ławeczki owszem są metalowe, bez oparcia - jak na grabiarce konnej i mało ich. Od żlaztwa dostaje się tzw. wilka (w dupę) drodzy kolejorze - szczególnie zimą! Takie perony są dobre dla Wólki, Budek lub Krzymowa, a nie dla europejskiej stolicy Pyrlandii. We Wrocławiu są na peronach granitowe płyty wygładzone, a ławki normalne dla ludzi- ale to szwabska robota. Poza tym perony mają być pod dachem bo inaczej zimą będzie jak w kieleckim. Do starego dworca wchodziło sie z poziomu ulicy - szybko i sprawnie. I tak powinno być. Poczekamy co będzie gdy zostanie zamknięty stary dworzec i wszyscy pasażerowie zaczną "zdobywać" ten chlebaczek - przyjadę to zobaczyyć. Byłem na wielu dworcach kolejowych w Europie, lecz takiego niefunkcjonalnego knota jeszcze nie widziałrm. Trzeba było pojechać choćby do Lipska i zbudować coś na wzór. To miał być dworzec XXI - XXII wieku, wyszła kiszka - zemsta Madziarów za rozgromienie Austro - Węgier? Czy oni u siebie coś takiego zbudowali np. w tym swoim Szeged? Ci z nas którzy pieją z zachwytu nad tym "dziełem" chyba są za przproszeniem - baranami i powinni beczeć nad takim prezentem. Zresztą jeśli coś buduje się na łapu capu (zbudowaliśmy w 10 miesięcy!) i pewnie przed terminem, to nie ma się czemu dziwić. Poza tym, wstęp do tego dziwa ma być płatny - kolejarza nie zarobią w kasach to zarobią na odprowadzających. Proponuję szybko wprowadzić bilety wstępu dla kolejarzy do miasta lub nich sobie łażą po tych swoich pronach i akwarium oraz lipują na miasto z daleka. Zróbmy prędko z tego chlebaka muzeum i zbudujmy nowy, europejski dworsec oparty np. na wzorach niemieckich. Tym czsem mamy chałę i cieszymy sie jak nagi z dupą w pokrzywach. To by było na tyle. Na razie - Poznańska Pyra.

N
N

Jedyną logiczną rzeczą jaką można zrobić dla tej przybudówki centrum handlowego zwanej dworcwm jest przedłużenie jej w stronę ul. Głogowskiej. Oczywiscie prosi się o schowanie peronów pod ziemię lub ewent. wybudowanie nad nimi domów. Tak sobie głośno marzę, ale może kiedyś...

G
Gocha

Proszę przejść się na nowy dworzec z zawiązanymi oczami, a wtedy pogadamy

K
K

czepialstwo czepialstwo - jakie to polskie - autor artykulu jest wrecz wspanialym przykladem typowego Polaka - cokolwiek zrobia - zawsze w d*** zle :) zgodze sie z niedociagnieciami dot. osob niedowidzacych lub niewidomych, waskie schody - nie jest az tak zle! nie przesadzajmy! schody ruchome sa waskie i nikt sie nie czepia ;) automaty z kawa - no coz, alternatywa dla drozszych kawiarenek ( nierzadko takze trzeba tam rowniez stac w dlugiej kolejce po kawe! w tej sytuacji podchodze do kawomatu i za niewielkie pieniadze mam naprawde szybka kawe, bez ryzyka, ze pociag odjedzie mi przed nosem! ) reklamy - sa wszedzie - wiec nie czepiajmy sie, ze takze PKP, ktore do bogatych instytucji nie naleza chca zarabiac. W koncu az tak wiele miejsca one nie zajmuja. ogolnie moje wrazenie jest bardzo pozytywne. chetnie zaczekam tam na spozniony pociag :)

g
gosc

koszy na smieci w miejscach publicznych sie nie montuje z powodu zagrozenia podlozenia bomby:)

L
Lavi

Ciekawe, które z nas za jakiś czas powie "a nie mówiłem"...
Trzeba patrzeć też na innych a nie tylko na swój czubek nosa.
I bez wyzwisk proszę...

P
Pyra

Ludzie,

To jest dworzec na lata czy na Euro ???

Czym sie tu zachwycac? Ze nowy?

Prosze Panstwa Pozna jest druga stacją kolejowa w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasazerów ( ok 15 mln) - Ten Dworzec nie jest wiekszy od starego i jego lokalizacja i rozwiazania komunikacyjne sa niewystarczające jak dla takiej ilosci ludzi oraz jelsi sie bierze pod uwage ze ruch bedzie sie zwiekszął a nie zmniejszal.

Jeszcze bedziecie przeklinac te waskie schody jak zamkna ruchome na czas konserwacji i wtedy to dopiero bedzie Sajgon.

To jest bardzo ladny Dworzec i funkcjonalny ale dla Stacji Leszno nie dla Stacji Poznań Głowny.

s
sdfgdfuhsdgiu

opisane przez pseudospecjalistę...

w
waldek

co wypisujesz ? ciagle w d... pie zle, kiedy wreszcie ktos zacznie doceniac pozytywne zmiany a nie tylko szukac dziury w calym ?! To najlatwiej...

w
wolf

Minusy, których autor nie wymienił a mi się od razu rzuciły w oczy to brał ławek i koszy na śmieci. Może dlatego ich nie ma żeby wszyscy płacili wysoką cenę za kawę w kawiarniach na dworcu. Na siłe tez wciśnięta jest kawiarnia Le Crobag na dole obok windy która zabiera przestrzeń

H
Henryk Lubawy

W dniu wczorajszym udałem się popołudniowa pora na nowo oddany do użytku
Dworzec Kolejowy Poznań Główny. Było trochę zamieszania, orkiestra grała
i jeszcze była atmosfera uroczystego otwarcia które miało miejsce w
południe.
Jednak już przy pierwszej wizycie zauważyłem kilka spraw bardzo istotnych
dla niewidomych i słabowidzących, które zostały potwierdzone dzisiaj
rano kiedy to wizytowaliśmy dworzec wraz z niewidomym kolegą Pawłem
Piechowiczem. Przypomnę, że ja jestem człowiekiem słabowidzącym.
1. Na dworcu nie ma ŻADNYCH, ale to ŻĄDNYCH elementów na posadzkach
poszczególnych poziomów na podstawie których niewidomy mógłby się
zorientować w kierunku przemieszczania się w głównych ciągach
komunikacyjnych Co ciekawe, że takie rozwiązanie sa stosowane na innych
własnie wyremontowanych dworcach w kraju przykładowo w Warszawie i w
Krakowie.
2. Oznakowanie toalet jest mało wyraziste. Korytarz do nich prowadzący
zamknięty jest drzwiami wyglądającymi jak magazynowe. Wnętrza toalet nie
sprawdzaliśmy bo są one płatne. Nie chcę się jednoznacznie wypowiadać w
tej sprawie, ale wydaje mi się, i tę obserwacje podzielają zresztą inne
osoby, że urządzenie otwierające drzwi po uiszczeniu opłaty w toalecie
dla niepełnosprawnych jest zawieszone zbyt wysoko. Zaznaczam jednak, że
nie jesteśmy w tej kwestii specjalistami i możemy się mylić.
3. Schody nie są oznakowane kontrastowym paskiem na pierwszym i ostatnim
stopniu w każdym ciągu. Ponadto na posadzce przed schodami, a jest to
szczególnie niebezpieczne przy schodzeniu, nie ma informacji w postaci
zmienionej faktury podłoża jednoznacznie skazującej iż za chwile kończy
sie podłoga a zaczynaja schody.
4. Schody zarówno we wnętrzu budynku jak i na peronach maja taka
konstrukcję ze można pod nie wejść. Niewidomy idący peronem lub we
wnętrzu budynku, z braku wyraźnie wytyczonej ścieżki komunikacyjnej
(opis w pkt. 1.) posługując się biała laską która wyczuwa przeszkody na
poziomie podłoża może wejść pod przestrzeń miedzy schodami a posadzka
narażając się na rozbicie głowy. Podobna sytuacji istniej na
przystankach PST gdzie z tego powodu miały już miejsce tragiczne wypadki
z udziałem niewidomych kończące sie poważnymi uszkodzeniami kręgów
szyjnych.
5. Podobnie jak ze schodami wygląda sytuacja z niektórymi elementami
konstrukcyjnymi. Przykładowo podpory podtrzymujące schody z poziomu 1 na
poziom 2 we wnętrzu budynku są ukośne. Na posadzce wokół nich niewidomy
nie znajdzie na ten temat żadnej informacji i z powodu nie wyznaczenia
jednoznacznych ciągów komunikacyjnych (opis w pkt.1.) może rozbić nie
chroniona głowę.
6. Drzwi prowadzące do klatek schodowych na poziom peronów oraz drzwi od
juz częściowo czynnych punktów usługowych otwierane są do wnętrza
głównej hali dworca. Z powodu nie wyznaczenia jednoznacznej ścieżki
komunikacyjnej dla niewidomych ( opis w pkt.1.) jedyną informacja aby
przemieścić sie wzdłuz osi budynku w głównej hali jest "chodzenie po
ścianie". Otwarte ku wnetrzu hali dworca drzwi sa wówczas przeszkoda
lub wręcz zagrożeniem.
7. Podobnie jak w punkcie 6. wystawiane na teren głównej hali dworca
"koziołki reklamowe" mogą być przeszkoda lub zagrożeniem dla osób
niewidomych. Taki koziołek reklamowy zauważyliśmy przed kawiarenka zaraz
obok zejścia na peron 3. Jak będzie wyglądała sytuacja z tego typu
elementami reklamowymi gdy zostaną uruchomione wszystkie punkty usługowe
czy gastronomiczne.

Podsumowując.
Nowy Dworzec PKP Poznań Główny z pewnością nie zasługuje na miano obiektu
przyjaznego osobom niepełnosprawnym wzrokowo. Aż dziwne, że w XXI wieku
można wybudować obiekt użyteczności publicznej w teki sposób!

A co z innymi niepełnosprawnościami?! Obawiam się, że podobnie co moze
sugerować wejście do toalety o którym pisałem

c
cr24

Oficjalnie w tym artykule nowy, wspaniały dworzec w Poznaniu został zmieszany z błotem. Gratulacje dla niestrudzonego autora tekstu, który potraktował wyprawę na nowy dworzec jak obóz przetrwania.

l
lele

Popatrzcie na stary dworzec poznański. Zbudowany z pomysłem i logiką. Ciągi komunikacyjne inaczej rozplanowane-dla wygody pasażerów. Pośpiech jest złym doradcą. Budowanie na łapu-capu przez niecały rok, zresztą mydlenie oczu,bo nowy obiekt +rozbudowa ma być docelowo CH z funkcją dworca. Poza tym, lata załatwiania pozwoleń- biurokracja, przetargi itp. niepotrzebnie zmarnowały czas, a można było spokojnie budować, uchronić się od niedoróbek. Starsi, niepełnosprawni pasażerowie mają gorzej. Winda się zepsuje- brak alternatywnej drogi. Wczujcie się trochę w położenie niewidzących.
"(...) takie obiekty buduje się na wiele wiele lat i mają słuzyć milionom ludzi, które przewijają się przez dworce bez przerwy, muszą byc trwałe, funkcjonalne, z najlepszych materiałów, wyprzedzać epokę i to nieważne na koszty, chciwy traci dwa razy, ta prawda sprawdza się zawsze" - co racja, to racja.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3