Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: W kwietniu ruszy budowa trasy na Franowo

Bogna Kisiel
Przez ok. 1,2 km tramwaje będą jeździć w tunelu, który będzie się ciągnąć od pętli na os. Lecha aż do ul. Szwedzkiej
Przez ok. 1,2 km tramwaje będą jeździć w tunelu, który będzie się ciągnąć od pętli na os. Lecha aż do ul. Szwedzkiej Wizualizacja: Infrastruktura Euro Poznań 2012
Spółka Infrastruktura Euro Poznań 2012 podpisała w poniedziałek umowę z wykonawcą budowy trasy tramwajowej z os. Lecha na Franowo. 30 kwietnia 2012 roku inwestycja ma być gotowa. Około 2,5 km trasy (torowisko będzie dwukierunkowe) wybuduje konsorcjum firm: Bilfinger Berger

Budownictwo (spółka wiodąca), Zakład Urządzeń Energetycznych oraz Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń. Roboty budowlane będą kosztować ok. 225 mln zł, natomiast łączny koszt całego przedsięwzięcia wraz z m.in. wykupem gruntów, dokumentacją projektową wyniesie około 250 mln zł. Inwestycja jest dofinansowana z funduszy unijnych w wysokości 108 mln.

- Teren pod budowę jest przygotowany - zapewnia Gerard Masłowski, kierownik projektu ze spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012. - Przeprowadziliśmy wycinkę drzew i udało się porozumieć z kupcami w kwestii tymczasowego przesunięcia "ryneczku", który znajdował się przy ul. Piaśnickiej. Kupcy zostali przeniesieni w głąb os. Rusa na tymczasowy teren, gdzie mogą handlować.

Dzięki tym działaniom zaoszczędzono przynajmniej miesiąc, który wykonawca musiałby poświęcić na przygotowanie placu budowy.

- Czasu nie marnujemy - podkreśla Masłowski. - Siedem dni po podpisaniu umowy przekażemy plac budowy tak, by już na początku kwietnia budowa ruszyła pełną parą. Determinacja jest duża.
Budowa trasy tramwajowej z os. Lecha na Franowo jest nie tylko drogim projektem, ale także skomplikowanym. Dość powiedzieć, że przez ok. 1,2 km będzie ona przebiegać w tunelu, który ciągnąć się będzie od pętli na os. Lecha aż do ul. Szwedzkiej.

- Tunel zapewni mieszkańcom komfort, przejeżdżające tramwaje nie będą dla nich uciążliwe - uważa Masłowski. I dodaje: - Jego niewątpliwą zaletą jest także fakt, że tereny nad tunelem będzie można wykorzystać na różne cele, np. posadzić zieleń, przeznaczyć na parkingi, place zabaw czy drogi.

W Polsce tunel tramwajowy ma tylko Kraków. Był on budowany etapami przez kilkanaście lat i może dlatego nie stanowi on spójnej pod względem koncepcyjnym całości. Ten w Poznaniu - będzie drugim w kraju.

W ramach inwestycji zburzony i na nowo wybudowany zostanie wiadukt Chartowo.
- Jego stan techniczny jest zły - twierdzi Masłowski. - Przygotowaliśmy ekspertyzę, z której wynikało, że budowa nowego wiaduktu tylko nieznacznie jest droższa od remontu istniejącego obiektu. Poza tym jego pozostawienie oznaczałoby dostosowanie układu torowego do kołowego, co nie byłoby optymalnym rozwiązaniem.

Równolegle do torowiska, na odcinku od ul. Kurlandzkiej aż za wiadukt Chartowo, zostanie poprowadzony chodnik oraz trasa rowerowa. Inwestycja obejmuje także budowę pętli na Franowie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski