Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań wybuduje dwa nowe mosty nad Wartą i Cybiną. Ułatwią komunikację. Kiedy powstaną?

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Poznań chce do 2024 roku wybudować mosty nad Wartą i Cybiną
Poznań chce do 2024 roku wybudować mosty nad Wartą i Cybiną Pracownia ARPA
Piesi i rowerzyści będą mogli komfortowo przemieszczać się pomiędzy Berdychowem, Ostrowem Tumskim oraz Chwaliszewem - zapowiadają Poznańskie Inwestycje Miejskie, które ogłosiły przetarg na wykonawcę budowy mostów pieszo-rowerowych nad Wartą i Cybiną.

Kładka Berdychowska powstanie w ciągu dwóch lat. Ogłoszono przetarg

Miejski inwestor informuje, że przeprawa składać się będzie z dwóch mostów dla pieszych i rowerzystów nad Wartą oraz Cybiną - na wysokości ul. Berdychowo, następnie poprzez cypel w południowej części Ostrowa Tumskiego (Zagórze) do Chwaliszewa (rejon tzw. kontenerów i parku w Starym Korycie Warty). Dzięki niej łatwiejsza będzie komunikacja okolic kampusu Politechniki Poznańskiej i Malty z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem.

Oba mosty mają tez sprzyjać aktywizacji terenu południowego cypla Ostrowa Tumskiego. Mosty pieszo-rowerowe zostaną wykonane na podstawie dokumentacji przygotowanej przez konsorcjum w składzie: ARPA Architektoniczna Pracownia Jerzego Gurawskiego, Błażej Szurkowski, Maciej Sokolnicki oraz Adam Turczyn. Koncepcja architektoniczna tego zespołu zwyciężyła w zorganizowanym przez miasto konkursie.

- To inwestycja ważna z kilku powodów. Kluczowy jest aspekt komunikacyjny. Nowa przeprawa będzie uzupełnieniem infrastruktury pieszo-rowerowej po obu stronach Warty. Most połączy Stare Miasto z Maltą, stając się naturalnym szlakiem dla osób przemieszczających się pomiędzy Starym Rynkiem a okolicami Jeziora Maltańskiego, Ostrowa Tumskiego czy Śródki. Będzie przy tym ciekawym punktem widokowym dla korzystających z niego turystów - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

- Za nami konkurs architektoniczny oraz część prac koncepcyjnych i projektowych, inwestycja ma już pozwolenie na budowę. Do zadań wyłonionego w postępowaniu przetargowym wykonawcy będzie należało przygotowanie pozostałej dokumentacji wykonawczej, a następnie zrealizowanie prac budowlanych. To nie tylko budowa nowych mostów, ale też połączenie ich z istniejącą infrastrukturą pieszo-rowerową, by całość jak najlepiej służyła poznaniakom i turystom - dodaje Marcin Gołek, wiceprezes zarządu Poznańskich Inwestycji Miejskich.

Realizacja zadania jeszcze bardziej uatrakcyjni tereny nadrzeczne, które już teraz są miejscem chętnie odwiedzanym przez mieszkańców, dzięki budowie kolejnych odcinków Wartostrady. Technicznie przeprawa składać się będzie z dwóch konstrukcji. Ta nad Wartą będzie liczyła 165 metrów długości, natomiast druga, nad Cybiną, 117 metrów. Obie części są analogiczne pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym, będą tworzyły jednolitą całość.

Poznańskie Inwestycje Miejskie podkreślają, że zadanie obejmuje nie tylko budowę przeprawy, ale też chodników, pochylni i schodów. W rejonie inwestycji zmieni się również istniejący odcinek Wartostrady tak, by całość była spójna komunikacyjnie. W planach jest także przebudowa skrzyżowania ulic Berdychowo i prof. Jacka Rychlewskiego, które znajduje się przy Politechnice Poznańskiej.

Uwzględniono rozwiązania przyjazne wszystkim użytkownikom, w tym z niepełnosprawnością oraz osobom starszym - m.in. na schodach i pochylni przewidziano balustrady i poręcze spełniające określone wymagania oraz system fakturowych oznaczeń nawierzchniowych. W rejonie Berdychowa zaprojektowano pochylnię łączącą dolną Wartostradę z ciągiem pieszo-rowerowym prowadzonym wzdłuż ul. prof. Jacka Rychlewskiego.

- Nowa atrakcja nad Wartą i Cybiną będzie oświetlona, powstanie też monitoring miejski - informują PIM. - W zakres prac wchodzi budowa towarzyszącej infrastruktury technicznej, w tym sieci teletechnicznej i kanalizacji deszczowej. Pojawi się również mała architektura, taka jak ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe czy elementy systemu informacji miejskiej. Przewidziany jest także montaż urządzenia zliczającego przejeżdżających rowerzystów.

Budowa mostów otrzymała dofinansowanie ze środków Banku Gospodarstwa Krajowego, a jej realizacja planowana jest na lata 2023-2024.

Portal Otodom przygotował ranking zielonych dzielnic. W Poznaniu do najbardziej zielonych należą: Antoninek-Zieliniec-Kobylepole,  Kiekrz i Ławica. Najmniej zielone są z kolei: Jeżyce, Łazarz i Stare Miasto. W ocenie wzięto pod uwagę takie kryteria jak: pokrycie koronami drzew, wskaźnik roślinności a także dostępność terenów zieleni. Ostatnie kryterium najbardziej przyciągnęło naszą uwagę. Sprawdzano w nim odległość pieszą między miejscami zamieszkania a terenami zieleni oraz powierzchnię terenu zieleni. Zobacz w naszej galerii, które dzielnice z Poznania wypadają najgorzej, a które najlepiej pod kątem dostępności terenów zieleni.Przejdź dalej -->

Te dzielnice Poznania są najbardziej zielone. Kto ma najwięk...

Archiwum Państwowe w Poznaniu udostępniło zdjęcia starych pocztówek ze zbioru, powiększanego sukcesywnie od 1994 roku. Zapraszamy Was więc na małą podróż w czasie. Poznajecie te miejsca?Zobaczcie jak pięknie prezentowała się stolica Wielkopolski i okoliczne miasta na starych pocztówkach --->Zobacz też: Opuszczona stacja pod Poznaniem. Tu w studni woda zmienia się w szampana

Poznań i Wielkopolska na starych pocztówkach. Tak pięknie ki...

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski