Praca zdalna dla każdego pracownika biurowego – czy to dobry pomysł?

Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Guido Hofmann/ Unsplash.com
Rząd apeluje o wprowadzenie pracy zdalnej wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. W Niemczech oferowanie pracownikom biurowym home office jest obowiązkowe, w Polsce to tylko dobra wola pracodawcy. Czy powinniśmy skopiować rozwiązanie wprowadzone przez naszych zachodnich sąsiadów?

Pracownicy biurowi w Niemczech mają zagwarantowane prawo do pracy zdalnej. Pod koniec stycznia weszło w życie rozporządzenie dotyczące bezpieczeństwa pracy. Nałożyło ono na pracodawców obowiązek oferowania pracownikom biurowym pracy zdalnej. Możliwość przejścia na home office muszą mieć osoby pracujące przed komputerem lub wykonujące pracę zbliżoną do biurowej. Rozporządzenie obejmuje zarówno instytucje publiczne, jak i prywatne firmy. Przepisy wprowadzono, aby zminimalizować ryzyko zarażenia się przez pracowników wirusem SARS-CoV-2 w pracy oraz zapewnić im bezpieczeństwo.

W Polsce nie obowiązują podobne regulacje, chociaż pracodawca może polecić pracownikowi home office podczas pandemii. Pracownik musi jednak posiadać warunki umożliwiające wykonywanie pracy z domu.

- Decyzję o rozpoczęciu pracy zdalnej podejmuje pracodawca. Zgodnie z przepisami, może on polecić pracownikowi wykonywanie pracy określonej w umowie o pracę poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna) przez czas oznaczony. Należy pozostawić ostateczną decyzję w tej sprawie pracodawcom. Powinni oni przeanalizować możliwości organizacyjne związane z trybem pracy zdalnej i wprowadzić regulamin pracy zdalnej, określający zasady wykonywania pracy w trybie home office. Niemniej trzeba też mieć na uwadze obowiązek zapewnienia pracownikom bezpiecznych warunków pracy, więc jeżeli charakter pracy na to pozwala, wówczas praca zdalna jest elementem dbania o bezpieczeństwo – mówi Joanna Torbé, adwokatka z Kancelarii Adwokacka Joanna Torbé & Partnerzy, ekspertka BCC ds. prawa pracy i ubezpieczeń społecznych.

Warto przeczytać:

Na początku pandemii wielu pracowników zostało postawionych przed koniecznością wyposażenia domowego biura, a niektóre firmy miały problem z zapewnieniem im sprzętu komputerowego do home office. Jednocześnie mało firm przykłada wagę do tego, w jakich warunkach jest świadczona praca zdalna, podczas gdy w krajach zachodnich zdarza się, że pracownicy otrzymują dodatkowe środki finansowe na urządzenie biura w mieszkaniu. Niektórzy pracodawcy pozwalają nawet pracownikom na korzystanie z firmowych biurek i krzeseł w domu.

- Wprowadzenie powszechnego obowiązku świadczenia pracy w formie zdalnej nie jest dobrym rozwiązaniem. Pracodawca jest odpowiedzialny za organizację procesu pracy oraz za zapewnienie bezpieczeństwa. Każdy pracodawca może sam ocenić, czy zachodzi konieczność zmiany formy świadczenia pracy na zdalną, co oczywiście wiążę się z określonym przygotowaniem logistycznym. Nie wszyscy pracodawcy mają możliwości i środki do zapewnienia pracy zdalnej, dlatego decyzja o jej wprowadzeniu powinna pozostać w indywidualnej gestii każdego pracodawcy – uważa Katarzyna Siemienkiewicz, ekspertka ds. prawa pracy z Pracodawców RP.

W Niemczech pracownik, który otrzyma propozycję pracy zdalnej podczas pandemii, nie musi jej zaakceptować, ale rząd Angeli Merkel zachęca osoby zatrudnione do home office. Jeżeli wdrożenie pracy zdalnej w firmie nie jest możliwe, pracodawcy muszą zapewnić pracownikom odpowiednie środki bezpieczeństwa.

Warto przeczytać:

W przypadku, gdy z biura musi korzystać kilka osób w tym samym czasie, pracodawca powinien upewnić się, że jeden pracownik ma na własny użytek 10 mkw. Jeśli firma nie dysponuje wystarczającą powierzchnią w zakładzie pracy, powinna zatroszczyć się o odpowiednią cyrkulację powietrza w poszczególnych pomieszczeniach, a także ma zastosować przegrody między pracownikami. Jeżeli przestrzeganie wymagań dotyczących minimalnych odstępów jest niemożliwe lub rodzaj wykonywanej przez osobę zatrudnioną pracy podnosi ryzyko zakażenia wirusem SARS-CoV-2, pracodawca ma obowiązek zaopatrzenia pracowników w maseczki medyczne o standardzie FFP2 lub podobnym.

Organizacja zatrudniająca powyżej 10 osób musi podzielić pracowników na grupy, a kontakty osobiste między poszczególnymi grupami oraz zamiany ich członków powinny być ograniczone do minimum. W miarę możliwości, firmy mają także zrezygnować z organizacji kilkuosobowych spotkań biznesowych w biurze. Mogą odbywać się jedynie spotkania niezbędne dla działalności firmy. Ponadto pracodawcy mają umożliwić pracownikom stacjonarnym elastyczne godziny pracy tak, aby ci nie musieli dojeżdżać do firmy w godzinach szczytu, gdy środki komunikacji miejskiej są przeciążone.

W Polsce niektórzy pracodawcy wprowadzili podobne środki ostrożności, ale ich działanie jest fakultatywne. Nie ma przepisów, które rzucałyby pracę w trybie zmianowym czy obowiązek zapewnienia pracownikom ciasnych biur maseczek.

Warto przeczytać:

- Praca zdalna stała się narzędziem umożliwiającym utrzymywanie funkcjonowania zakładów pracy w dobie pandemii. Nie jest ona jednak możliwa, ani celowa do wprowadzenia w warunkach każdego zakładu pracy i wobec wszystkich pracowników. To, czy dany rodzaj pracy da się wykonywać zdalnie, albo czy jego wykonywanie w warunkach pracy zdalnej jest celowe, powinno być każdorazowo oceniane w sposób indywidualny przez pracodawcę. Regulacje prawne powinny raczej zmierzać w kierunku stworzenia narzędzi, ale decyzję co do ich wykorzystania należy pozostawić pracodawcy. To przecież on organizuje pracę, ponosi ryzyko gospodarcze i to na nim ciąży obowiązek zapewnienie odpowiednich narzędzi – uważa Adam Kraszewski, radca prawny z Kancelarii Gessel.

Nie wiadomo, jakie przepisy obejmą home office, gdy pandemia dobiegnie końca. Prace nad ustawą wprowadzającą pracę zdalną do Kodeksu pracy idą opieszale, a zdania na jej temat są podzielone. Model pracy zdalnej prawdopodobnie jednak przyjmie się na stałe. Z badania zrealizowanego w Stanach Zjednoczonych przez PwC wynika, że 69 proc. firm świadczących usługi finansowe po zakończeniu pandemii planuje zagwarantować pracownikom prawo do home office przynajmniej raz w tygodniu. Niestety w Polsce nadal wielu pracodawców sceptycznie odnosi się do pracy zdalnej. Natomiast model ten dobrze się przyjął w dużych przedsiębiorstwach o wysokim poziomie cyfryzacji, które jeszcze przed pandemią wdrożyły narzędzia do pracy zdalnej.

Po co nam Polski Ład?

Wideo

Materiał oryginalny: Praca zdalna dla każdego pracownika biurowego – czy to dobry pomysł? - Strefa Biznesu

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Orwell 2021

"Ludzie będą wierzyć tylko w to co wykreują media"
Dodaj ogłoszenie