Rejestracje aut. Optymizm zapanował na rynku. Na jak długo?

Paweł Piątek
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w styczniu 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (grudnia 2022 roku).
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w styczniu 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (grudnia 2022 roku). 123RF
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w styczniu 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (grudnia 2022 roku).

Spis treści

Rejestracje aut. Rynek samochodów o dmc do 3,5t

Początek roku wygląda optymistycznie. Rynek w porównaniu do stycznia 2022 roku wykazuje wzrost na poziomie niemal 21%, a w przypadku samochodów marek premium zmiana osiągnęła poziom +35,5%. 

To wyniki, dające szansę na zmianę dotychczasowych trendów. Oczywiście za dobrym rezultatem stoi w dużej części poprawa dostępności aut i realizacji kontraktów zawartych w roku ubiegłym. Widać też wyraźną poprawę w prognozowanych czasach dostawy w przypadku nowych zamówień, co także daje podstawy do optymizmu. 

Biorąc pod uwagę nieco lepsze prognozy dotyczące gospodarki (przy wciąż dużym niepokoju dotyczącym rozwoju sytuacji na Ukrainie) istnieje szansa na pozytywny wynik na koniec tego roku.

Ceny wciąż rosną, jednak tempo wzrostu jest zdecydowanie niższe, niż obserwowane we wcześniejszych miesiącach. Większym problemem może być ograniczona liczba klientów w salonach. Biorąc jednak pod uwagę strukturę polskiego rynku samochodów nowych, gdzie gros klientów stanowią firmy, oraz lepsze prognozy gospodarcze, można przypuszczać, że to właśnie klient instytucjonalny będzie stał za potencjalnym wzrostem rynku. 

Prognoza IBRM SAMAR na 2023 rok zakłada rejestrację 410 tys. samochodów osobowych oraz 59 tys. dostawczych o DMC do 3,5 tony. 

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w styczniu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 40 217 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 20,15% (+6 745 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 5,61% (-2 389 szt.) mniej niż w grudniu 2022 roku. 

Rejestracje aut. Komu rośnie, a komu spada?

Siedem marek z pierwszych dziesięciu zanotowało więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotowało Audi – o 59,23%. Największy spadek liczby rejestracji zanotowała KIA, o 18,57%.

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w styczniu 2023 r. zarejestrowano w Polsce 35 047 samochodów osobowych, o 20,95% (+6 070 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 4,95% (-1 825 szt.) mniej niż w grudniu 2022 r. 

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców, sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła 2022 roku na 6. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane). Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku. 

Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 110 szt., plasuje Polskę dopiero na 24. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (155 samochodów na 10 000 mieszkańców), Czechy (187 szt. na 10 000 mieszkańców) oraz Słowenia (233 szt. na 10 000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł w grudniu 2022 roku (ostatnie dostępne dane) 228 zarejestrowanych samochodów na  10 000 mieszkańców. 

W styczniu 2023 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 30,54%. Udział firm osiągnął poziom 69,46%. 

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 24 344 auta. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Jedenaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w styczniu 2023 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Lexus o 229,72%, największy spadek zanotował Ford, o 28,88%. 

Rejestracje aut. Która marka liderem?

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W styczniu 2023 roku klienci kupili i zarejestrowali 7 991 aut tej marki, o 39,51% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 22,80%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 3 595 szt., o 33,54% więcej niż w 2022 roku. Udział marki wyniósł 10,26%. Na trzecim miejscu uplasowała się KIA. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2023 roku 2 641 samochodów, o 18,64% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,54%. Na czwartej pozycji był Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 2 023 szt., o 0,64% mniej niż w styczniu 2022 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 5,77%. Na piątej pozycji jest Audi. W styczniu 2023 r. zarejestrowano 1 855 aut tej marki, o 59,23% więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,29%. 

Rejestracje aut. Który model najpopularniejszy?

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w styczniu 2023 roku była Toyota Yaris Cross (1 761 szt.; +196,46% r/r), za którą uplasowała się Toyota Corolla (1 729 szt.; +2,98% r/r) oraz Toyota Yaris (1 410 szt. +51,13% r/r), następnie Toyota Corolla Cross (790 szt.), a za nią Toyota RAV4 (779 szt.;-30,26% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (852 szt.;+121,30%), na drugim miejscu - Toyota Yaris (494 szt.; -0,80%), na trzecim – Toyota Corolla Cross (439 szt.), na czwartym – Kia Sportage (389 szt.; -14,88%), a na piątym – Dacia Sandero (342 szt.-39,47%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (1 546 szt.; +8,11%). Na drugim miejscu jest Toyota Yaris (916 szt.; +110,57%), na trzecim Toyota Yaris Cross (909 szt.; +334,93%), czwartym – Skoda Octavia (576 szt.; -27,27%), a na piątym – Toyota RAV4 (518 szt.; -32,20%). 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Pirat drogowy w Lublinie

Materiał oryginalny: Rejestracje aut. Optymizm zapanował na rynku. Na jak długo? - Motofakty

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie