Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Solaris opracuje dwuprzegubowy autobus

Monika Kaczyńska
Solaris opracuje dwuprzegubowy autobus
Solaris opracuje dwuprzegubowy autobus
Pierwszy polski dwuprzegubowy autobus z napędem hybrydowym powstanie dzięki współpracy Solarisa z Politechniką Poznańską i Warszawską. Jak dotąd w Polsce nie produkuje się autobusów z napędem hybrydowym, o długości ponad 20 metrów. To jednak wkrótce się zmieni. Taki super nowoczesny pojazd opracuje we współpracy w Politechnika Poznańską i Politechniką Warszawską Solaris Bus&Coach. Wszystkie te trzy podmioty utworzyły konsorcjum, a prace badawczo-rozwojowe uzyskały wsparcie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu InnoTech.

Całkowita wartość projektu przeprowadzanego przez konsorcjum wynosi blisko 11 mln złotych. Ponad połowę tej kwoty, prawie 6 milionów złotych, stanowi  dofinansowanie w ramach InnoTech - programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Realizację przedsięwzięcia początkowo zaplanowano na okres od grudnia 2012 do listopada 2015 roku. Jednak niewykluczone, że Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zgodzi się na przedłużenie prac o kolejny rok, co pozwoli firmie Solaris na wykonanie dodatkowych prac projektowych, a także testów i badań.

Co będzie efektem tych prac? Pojazd łączący w sobie wszystkie zalety autobusu i tramwaju.
- Dzisiaj możemy już ogłosić na pewno, że będzie to dwuprzegubowy autobus o długości 24 metrów - mówi  dr Dariusz Michalak, wiceprezes zarządu firmy Solaris. - Jego napęd mają stanowić silniki elektryczne zasilane z baterii doładowywanych energią elektryczną z zewnętrznego źródła, w razie potrzeby dodatkowo zasilanych energią wytwarzaną przez wodorowe ogniwo paliwowe zamontowane w pojeździe. To niezwykle zaawansowany technologicznie napęd, dodatkowo zastosowany w autobusie o rzadko spotykanej długości. W efekcie stworzymy całkowicie bezemisyjny środek komunikacji miejskiej o bardzo dużej pojemności pasażerskiej, który z powodzeniem może stać się alternatywą na przykład dla tramwaju - podkreśla.

Oprócz planów konstrukcyjnych powstały już wizualizacje nowego produktu. Autobus będzie zbudowany na bazie nowej, lżejszej wersji popularnych Solarisów Urbino, która miała swoją premierę na targach IAA w Hanowerze w październiku tego roku.

Solaris ma już w ofercie podobne pojazdy o napędzie elektrycznym z dodatkowym wodorowym ogniwem paliwowym. Dwa takie Urbino Electric o długości 18,75 m Solaris dostarczył niedawno do Hamburga.
Nowy projekt przeprowadzany przy wsparciu NCBiR ma na celu stworzenie produktu jeszcze bardziej zaawansowanego techniczne, chociażby ze względu na jego długość.

- Opracowanie oprogramowania do sterowania pojazdem dwuprzegubowym poruszającym się po drodze, a nie po szynach, to niezwykle trudne zadanie. Jesteśmy na etapie kończenia prac projektowych i już wkrótce przystąpimy do budowy prototypu - zapewnia dr Dariusz Michalak.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski