Całkowita wartość projektu przeprowadzanego przez konsorcjum wynosi blisko 11 mln złotych. Ponad połowę tej kwoty, prawie 6 milionów złotych, stanowi dofinansowanie w ramach InnoTech - programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Realizację przedsięwzięcia początkowo zaplanowano na okres od grudnia 2012 do listopada 2015 roku. Jednak niewykluczone, że Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zgodzi się na przedłużenie prac o kolejny rok, co pozwoli firmie Solaris na wykonanie dodatkowych prac projektowych, a także testów i badań.
Co będzie efektem tych prac? Pojazd łączący w sobie wszystkie zalety autobusu i tramwaju.
- Dzisiaj możemy już ogłosić na pewno, że będzie to dwuprzegubowy autobus o długości 24 metrów - mówi dr Dariusz Michalak, wiceprezes zarządu firmy Solaris. - Jego napęd mają stanowić silniki elektryczne zasilane z baterii doładowywanych energią elektryczną z zewnętrznego źródła, w razie potrzeby dodatkowo zasilanych energią wytwarzaną przez wodorowe ogniwo paliwowe zamontowane w pojeździe. To niezwykle zaawansowany technologicznie napęd, dodatkowo zastosowany w autobusie o rzadko spotykanej długości. W efekcie stworzymy całkowicie bezemisyjny środek komunikacji miejskiej o bardzo dużej pojemności pasażerskiej, który z powodzeniem może stać się alternatywą na przykład dla tramwaju - podkreśla.
Oprócz planów konstrukcyjnych powstały już wizualizacje nowego produktu. Autobus będzie zbudowany na bazie nowej, lżejszej wersji popularnych Solarisów Urbino, która miała swoją premierę na targach IAA w Hanowerze w październiku tego roku.
Solaris ma już w ofercie podobne pojazdy o napędzie elektrycznym z dodatkowym wodorowym ogniwem paliwowym. Dwa takie Urbino Electric o długości 18,75 m Solaris dostarczył niedawno do Hamburga.
Nowy projekt przeprowadzany przy wsparciu NCBiR ma na celu stworzenie produktu jeszcze bardziej zaawansowanego techniczne, chociażby ze względu na jego długość.
- Opracowanie oprogramowania do sterowania pojazdem dwuprzegubowym poruszającym się po drodze, a nie po szynach, to niezwykle trudne zadanie. Jesteśmy na etapie kończenia prac projektowych i już wkrótce przystąpimy do budowy prototypu - zapewnia dr Dariusz Michalak.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?