Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ta ulica w Poznaniu jest areną dla piratów drogowych. Mimo obecności policjantów z dronem!

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Lewy pas ul. św. Wawrzyńca dobiegający do Kościelnej jest przeznaczony wyłącznie dla autobusów, samochody muszą dostosować się do nakazu skrętu w prawo. Jak widać, nie wszyscy się do tego stosują.
Lewy pas ul. św. Wawrzyńca dobiegający do Kościelnej jest przeznaczony wyłącznie dla autobusów, samochody muszą dostosować się do nakazu skrętu w prawo. Jak widać, nie wszyscy się do tego stosują. Grzegorz Okoński
Ulica św. Wawrzyńca staje się synonimem piractwa drogowego w Poznaniu. Codziennie na skrzyżowaniu z Kościelną łamane są przepisy, gdy kierowcy mimo nakazu jazdy w prawo, sygnalizatorów świetnych i – zwłaszcza ostatnio – obecności policjantów z dronem – skręcają w lewo pod wiadukt.

Od samego otwarcia ulicy i wyraźnego wyznaczenia krótkiego pasa w lewo dostępnego tylko i wyłącznie dla autobusu komunikacji miejskiej, kierowcy świadomie tędy wjeżdżają pod tunel w osi ul. Kościelnej. To bardzo niebezpieczne: w tym czasie pod drugiej stronie wiaduktu przechodzą przez przejście piesi i dojeżdżają do niego kierowcy jadący od strony ul. Wojska Polskiego. Czas wjazdu dla autobusu na sygnalizatorze jest bardzo krótki, więc tym bardziej piraci drogowi przyspieszają, chcąc zdążyć ze skrętem, przy czym ostatni niejednokrotnie pojawiają się przed tunelem w momencie, gdy z drugiej strony ruszają już samochody.

- Wyjeżdżając z ulicy Grudzieniec od strony Niestachowskiej, od kilku dni za każdym razem wyjeżdża mi naprzeciwko auto z tunelu pod torami – alarmował w informacji dla Rady Osiedla Jeżyce mieszkaniec tej dzielnicy. - (…) Nie czuję się bezpiecznie, jadąc na zielonym świetle, tak samo, jak idę pieszo przez przejście dla pieszych na zielonym świetle, a wyjeżdżają z pełną prędkością auta z tunelu.

Policyjny dron, jaki obserwował skrzyżowanie w ostatnich dniach, nagrał 35 przypadków skręcania w lewo pod wiadukt, w ciągu kilku godzin. To i tak mniej niż przed początkiem marca – przed wprowadzeniem na ulicę komunikacji autobusowej – wówczas na każdej zmianie świateł wjeżdżało tu nawet kilka samochodów!

Zobacz też: Remont ul. Bolesława Krzywoustego w Poznaniu. Do A2 i Kórnika dostępna jest tylko jedna nitka. Zobacz zdjęcia z trasy

Kierowcy pytają zatem, dlaczego ulica jest tak zaprojektowana, że ruch w stronę Kościelnej kieruje tylko w prawo, w stronę Dąbrowskiego. Pod wiadukt zatem można wjechać, po skręceniu w prawo i wykonaniu kawałek dalej „zawrotki” w lewo.

- Skręt z ul. św. Wawrzyńca, w lewo, w ul. Kościelną nie jest możliwy dla wszystkich użytkowników ruchu, gdyż jego dodanie spowodowałoby znaczne pogorszenie warunków ruchu na tym skrzyżowaniu; ograniczenia wynikają z obecnych parametrów wiaduktu kolejowego – przejazd pod nim odbywa się wahadłowo (z użyciem sygnalizacji świetlnej) – wyjaśnia Miejski Inżynier Ruchu. - Dodanie lewoskrętu spowodowałoby powstanie trzech bardzo długich faz ruchu, podczas których odbywałby się przejazd pod wiaduktem. To oznacza duże straty czasu i problem ze zmieszczeniem wszystkich strumieni ruchu w cyklu sygnalizacji, co powoduje zwiększone kolejki na pozostałych wlotach. Dopuszczony do skrętu w lewo autobus pojawia się co kilka cykli i dostaje minimalny czas na przejazd (kilka sekund), co nie wpływa na ruch na pozostałych wlotach.

Miasto chce jednak kontynuować rozmowy z PKP w sprawie opracowanej dwa lata temu wielowariantowej koncepcji dla budowy wiaduktu kolejowego pod linią kolejową nr 351 w ciągu ulicy Kościelnej i Nad Wierzbakiem. Wówczas PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie uzgodniły zaproponowanych w koncepcji rozwiązań z uwagi na przewidywaną potrzebę zachowania rezerwy na dobudowę kolejnych torów na linii nr 351, wymagającą całkowitej przebudowy odcinka linii kolejowej wraz ze wszystkimi koniecznymi obiektami – w tym wiaduktu pod linią kolejową w ciągu ul. Kościelnej.

- W dalszej perspektywie czasowej planowane jest przedłużenie ulicy św. Wawrzyńca i na wysokości ulicy Pułaskiego planowane jest nowe przejście przez istniejący nasyp kolejowy – przypomina Agata Kaniewska z Zarządu Dróg Miejskich.

Ponownie rosną ceny samochodów używanych, co spowodowane jest niewystarczająca podażą na rynku samochodów nowych. Co ważne – rośnie też liczba samochodów, „szukających” nowego właściciela. Według raportu AAA Auto w lutym 2022 roku na sprzedaż wystawiono w Polsce 198 119 samochodów używanych. Sprawdź, które modele cieszą się największą popularnością --->

Masz używany samochód? Sprawdź, o ile wzrosła jego wartość. ...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski