Tramwaje na Franowo będą jeździły pod ziemią

Katarzyna Fertsch, Bogna Kisiel
Pojazdy będą wjeżdżały pod ziemię tuż za przystankiem
Pojazdy będą wjeżdżały pod ziemię tuż za przystankiem
Tramwaje na Franowo będą jeździły 800-metrowym tunelem. Wjazd do niego znajdzie się tuż za pętlą na osiedlu Lecha (która zostanie zlikwidowana), a wyjazd - aż za ulicą Szwedzką.

Część podziemnej trasy tramwaju pobiegnie przez tereny, gdzie nie ma obecnie żadnych budynków. To nie pomysł, tylko założenia gotowej już koncepcji technicznej. Wcześniej rozważano inne możliwości poprowadzenia nowej trasy, między innymi w wykopie (jak "pestkę"). Musiałby jednak zostać osłonięty sześciometrowymi ekranami akustycznymi. Nie wyglądałoby to jednak najlepiej, a normy hałasu i tak byłyby przekraczane.

- W tunelu znajdą się dwa przystanki podziemne, które będą miały przeszklone dachy - mówi Gerard Masłowski ze spółki Infrastruktura Euro 2012, która nadzoruje budowę trasy.

Pasażerowie będą korzystać ze schodów, dla niepełnosprawnych zamontowane zostaną windy. Przystanki mają na razie robocze nazwy: "Kurlandzka" i "Rynek Piaśnicka". Oprócz nich na nowej trasie na Franowo znajdą się też przystanki: "Os. Lecha", "CH M1", "Szwajcarska", "Pętla Franowo". Nad tunelem będzie można w przyszłości na przykład posadzić drzewa, stworzyć parkingi czy przejścia między osiedlami.

Przy okazji inwestycji rozebrany i zbudowany od nowa zostanie wiadukt Chartowo. Wykonano ekspertyzę techniczną , z której wynika, że wiadukt jest w złym stanie technicznym i ekonomiczniej będzie go rozebrać i wybudować od nowa niż remontować.

- Koszt remontu byłby porównywalny z kosztem budowy nowego obiektu. Dlatego zdecydowaliśmy się na rozbiórkę. Dzięki temu dużo łatwiej pójdzie budowa trasy: będzie można zacząć od torowiska - twierdzi Masłowski.

Samochody cały czas będą jeździły wiaduktem - zamykane będą poszczególne nitki. Przedstawiciele spółki mają nadzieję, że w wakacje uda się zdobyć pozwolenie na budowę. Wtedy we wrześniu mógłby już zostać ogłoszony przetarg na wykonawstwo. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, jeszcze w tym roku mogłyby ruszyć prace. Mają się zakończyć przed Euro 2012. Czasu jest więc niewiele.

- Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to zdążymy. Pewne rzeczy planujemy rozpocząć wcześniej, na przykład wycinkę drzew. Zgodnie z decyzją środowiskową nie możemy tego robić zimą - mówi Masłowski.

Cała trasa będzie liczyć ponad 2 km. Koszt to około 270 mln zł (projekt jest dofinansowywany z budżetu Unii). Zapewni mieszkańcom tej części miasta lepsze połączenie z centrum.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

J
Jotgie

Jakaś pomyłka. Decyzje środowiskowe nie pozwalają na wycinki drzew bodajże od 15 kwietnia do 15 października. Więc chyba jakaś pomyłka w tekście.

m
michal wieczorek

michal wieczorek ciog dalszy zrobic atrakcje turystyczna dla wedkarzy a przy okazji poloczyc antoninek z os.warszawskim tramwaj i poloczyc cmentarz na milostowie i zrobic zajezdnie tramwajowa na terenie zakladu naprawy taboru kolejowego ktury miesci sie na ul.warszawskiej przy urzedzie skarbowym i zrobic petle tramwajowa i wszystkie trzy rzeczy byly by w jednym zajezdnia altobusowa ,zajezdnia tramwajowa oraz petla tramwajowa z taborem kolejowym a koszt wszystkiego by wyniiusl 47o mln zlotych a by trzeba dolorzyc do tej inwenstycji 200 mln zlotych.

m
michal wieczorek

dziendobry z tej strony michal wieczorek z os.warszawskiego ja mam porobione zdjecia z os.przemyslawa gdzie ida tory one sa zarosniete krzakami morzna by najoc ludzi do wycinki i zrobic wymiane tylko podklady i kamien jest do wymiany i morzna zrobic przesunoc tramwaj ote 800 metruw i potem skrecajoc w lewo zrobic zakret w strone ogrodu zoologicznego bo tam przy ogrodzie zooologicznym i dzie kawalek toru kolejowego czy pozostalosci kiedys po tramwaju i przy okazji poloczyc ogrud zoologiczny z kolem mlynskim ktury znajduje sie w antoninku dolnym przy domu ksierzy i zrobic atrakcje turystyczna a przyokazji dla wedkarzy

L
LukasK

"Niech pamiętają, że tam podziemna rzeczka Piaśnica płynie"

Gejzery na Nad Wierzbakiem pozwalają przypuszczać, że tramwaj będzie czynny tylko w czasie bezdeszczowej pogody.

f
froggy

@POZ_ytywny
A co w tym złego, że mieszkańcom się będzie po parku dobrze chodziło? A poza tym, Ci "mieszkańcy kilku domów" to kilkadziesiąt tysięcy osób - na pewno więcej niż mieszka na os. Przemysława.
Poza tym, nie można na wszystkim oszczędzać. Oczywiście, nie można robić wodotrysków w każdym miejscu i przy każdej okazji, ale jeśli miasto będzie zawsze szło po najmniejszej linii oporu, to nigdy nie będzie się niczym wyrównało. I nie obchodzi mnie np. że mieszkam daleko od dworca głównego i ronda Kaponiera, ale chcę, żeby w końcu miasto trochę "zaszalało" i wyremonotowało te miejsca tak jak to wygląda na projektach, a nie oszczędzając na materiałach i wykończeniu. Żeby turyści wychodząc na miasto widzieli ciekawe, niepowtarzalne, ładne i zadbane obiekty, żeby robiło to na nich wrażenie. Nawet jeśli będzie to oznaczało, że w jakimś innym rejonie będzie trzeba odwlec jakąś inną inwestycję czy ją ograniczyć.
A póki każda inwestycja na którą się przeznacza większe pieniądze będzie wywoływała żądania badania tej inwestycji przez prokuraturę, to nigdy władze nie będą miały odwagi żeby zbudować coś, o czym będzie głośno, co ludzie będą przyjeżdżać oglądać i czego będą nam zazdrościć.
I szczerze mówiąc, denerwują mnie osoby które uważają za skandal, że nikt im pod dom nie podprowadzi tramwaju, tylko dlatego, że parę lat temu kupili mieszkanie w tańszej, bo gorzej skomunikowanej, okolicy. Jak się chce mieć tramwaj pod domem, to trzeba kupić mieszkanie tam gdzie on już jest, ale na to - niestety - trzeba wyłożyć trochę więcej...
A jeśli chodzi konkretnie o tramwaj i półtunel (a nie tunel), to po prostu, po dokładnych badaniach okazało się że hałas od przejeżdżających tramwajów mimo planowanych paneli dźwiękowych znacznie przekraczałby normy, więc półtunel był jedynym rozwiązaniem. Więc radzę sprawdzać o czym się pisze, zanim zacznie się wysuwać oskarżenia.

P
POZ_ytywny

O 120 milionach mówiono 2 lata temu. Dziś to 300. Skąd różnica? Przez tunel. Co to? Wodotryski przed wyborami za naszą kasę? Żeby mieszkańcom kilku domów się wygodnie po parku chodziło? To musi wyjaśnić prokuratura.

A
Adam

Niech pamiętają, że tam podziemna rzeczka Piaśnica płynie, dlatego tyle wody pod wiaduktem i tym blokiem jajkiem jest

B
Bogdan

Plany to Wy macie, tylko gorzej z realizacją.

O
Obywatel Poznania

Brawo za 270 mln zł zbudowane zostanie dojazd do zajezdni i centrum M1. Mieszkańcy os. Przemysława i PTBS nadal będą mieli problemy, żeby dojechać i wrócić z pracy w godzinach szczytu. Pan Rusak (notabene mieszkaniec ww. osiedli, który oczywiście nie jeździ do pracy komunikacją publiczną) i inni urzędnicy nie potrafią przedłużyć torów o jakieś 800 metrów i zdobyć nowych klientów dla miejskiego przewoźnika. Cóż przy takiej polityce liczba pasażerów MPK będzie dalej spadać a dotacje będą rosły. Urzędników to nie interesuje, przecież to nie ich pieniądze a zawsze można podnieść lokalne podatki, żeby załatać zwiększajaca się dziurę budżetową. Koszty 2 kilometrowej trasy także wydają się zawyżone ale to zrozumiałe wyższe koszty to większy zarobek. Reasumując jaki Prezydent tacy urzędnicy.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3