reklama

UOKiK: 50 mln zł kary za złą jakość materiałów budowlanych. Styropian Yetico izolował mniej niż deklarowano, więc klienci ponieśli straty

Monika Kaczyńska
Monika Kaczyńska
Zaktualizowano 
Rekordowa wysokość kary jest spowodowana uporczywością działania firmy i znacznymi stratami jakie ponieśli klienci, którzy kupili wadliwy styropian
Rekordowa wysokość kary jest spowodowana uporczywością działania firmy i znacznymi stratami jakie ponieśli klienci, którzy kupili wadliwy styropian pixabay
50 milionów zł kary ma zapłacić spółka Yetico za to, że styropian, który produkowała, nie miał właściwości, które deklarował producent. Prezes UOKiK zdecydował o nałożeniu takiej kary, bo klienci, którzy kupili feralny styropian ponieśli znaczne straty. To najwyższa kara w historii UOKiK.

Postępowanie UOKiK wykazało, że część wyrobów olsztyńskiej firmy Yetico nie miała parametrów, które deklarował producent.
Najwięcej zastrzeżeń budziły cztery rodzaje płyt styropianowych używanych jako materiał do docieplania budynków.
Były to:

  • Alfa Fasada
  • Beta Fasada
  • Gamma Passive Fasada
  • Aqua EPS P120

W przypadku różnych typów płyt od deklaracji producenta odbiegały różne parametry

  • Alfa Fasada i Gamma Passive Fasada okazały się mniej odporne na rozciąganie, co mogło spowodować ich mniejszą trwałość
  • Płyty Beta Fasada miały wyższy współczynnik przenikalności ciepła co oznacza, że słabiej izolowały
  • Aqua EPS P120 miały mniejszą od deklarowanej odporność na ściskanie co mogło stanowić problem przy izolowaniu nimi stropów i podłóg

Prezes UOKiK zdecydował o nałożeniu na firmę prawie 50 mln kary (49 mln 745 tys. 460 zł) ponieważ wypuszczanie na rynek styropianu niezgodnego z deklarowanymi parametrami (informacje o nich są np. na opakowaniu) trwało długo.

Czytaj też

- Sporadycznie interweniujemy na rynku materiałów budowlanych, który podlega nadzorowi wyspecjalizowanych organów. Wszczęliśmy postępowanie, bo skala wykrytych nieprawidłowości była bardzo duża, a Yetico wprowadzało na rynek kolejne partie o niewłaściwych parametrach. Takie działania uderzały w konsumentów. Nieprawdziwe informacje o istotnych parametrach płyt styropianowych mogły narazić osoby, które ocieplały swoje domy, na konkretne straty np. wysokie rachunki za ogrzewanie czy koszty demontażu wadliwego produktu – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

To nie żart! Oto najgorsze mieszkania do wynajęcia - nie chc...

Sprawdź też:

Jakie nieruchomości ubezpieczają Polacy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

z całym szacunkiem, bardzo fajnie, że uokik wziął się za robotę, ale cytując pana prezesa uokiku: (Takie działania uderzały w KONSUMENTÓW. Nieprawdziwe informacje o istotnych parametrach płyt styropianowych mogły narazić osoby, które ocieplały swoje domy, na konkretne straty np. wysokie rachunki za ogrzewanie czy koszty demontażu wadliwego produktu) co z resztą producentów? bo to chyba nie jest odosobniony przypadek? czy uokik wreszcie się wziął za nieuczciwe firmy? bo z jednej strony rząd nawala o programie czyste powietrze, a z drugiej okazuje się, że na rynku są syfiaste materiały, traci na tym zwykły Kowalski, a raptem jedna firma została ukarana. Pytanie brzmi co dalej?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3