Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

VW Września – fabryka ruszy w tym roku

Piotr Robakowski
Zarząd VW Poznań i dyrektor zakładu Crafter podczas konferencji prasowaj, na której poinformowano o planowanym otwarciu nowej fabryki VW w Białężycach koło Wrześni.
Zarząd VW Poznań i dyrektor zakładu Crafter podczas konferencji prasowaj, na której poinformowano o planowanym otwarciu nowej fabryki VW w Białężycach koło Wrześni. Piotr Robakowski
24 października odbędzie się oficjalne otwarcie fabryki Volkswagena w Białężycach koło Wrześni. Nie podano daty uruchomienia produkcji seryjnej. Obecnie trwa jej próbny rozruch, szkolenia pracowników, a także ustawianie maszyn. Prowadzone działania pozwoli osiągnąć w przyszłości pełną moc produkcyjną. Nastąpi to pod koniec 2017 roku.

Niespełna 27 miesięcy temu, 18 maja 2014 roku, przedstawiciele Volkswagena poinformowali, że miejscem w którym niemiecki koncern wybuduje największą obecnie fabrykę w Europie, będzie Września. - Od lat stosujemy zasadę, że wpierw wybieramy kraj, a potem szukamy atrakcyjnej lokalizacji. Gdy padło na Polskę, zgłosiło się 20 miast. W ostatnim etapie liczył się już tylko Stargard Szczeciński i Września – mówił na konferencji prasowej Jens Ocksen, prezes zarządu Volkswagen Poznań. - Ucieszyłem się z wyboru Wrześni, przede wszystkim z powodu niewielkiej odległości od Poznania i Antoninka i tym samym łatwej komunikacji między wszystkimi naszymi zakładami – dodał. Teren fabryki to 220 hektarów, choć budynki o powierzchni 440 tys. metrów kwadratowych zajmują obecnie 110 hektarów. Koszt inwestycji szacowano na 800 mln euro. - W naszych planach nie zakładaliśmy budowy działu zabudów specjalnych, której koszt wyniósł około 13 mln euro. Mimo to zmieścimy się w założonym planie finansowym – przekonywał Ocknes.
Koło Wrześni produkowany będzie największy, oferowany przez VW w Europie pojazd użytkowy o nazwie Crafter. Decyzja o rozpoczęciu budowy nowego zakładu związana była z zakończeniem umowy, którą kilka lat wcześniej Volkswagen podpisał z Mercedesem. Crafter, bliźniaczy model Sprintera, produkowany był w zakładach Mercedesa. Nieoficjalnie mówiło się, że obie firmy nie są zadowolone ze współpracy. Tym samym Volkswagen był zmuszony do szukania innego rozwiązania. Zdecydowano się na budowę fabryki, w które produkowany będzie zupełnie nowy użytkowy pojazd – Crafter. Większość wytwarzanych koło Wrześni aut, transportowana będzie koleją. Na terenie fabryki powstała już bocznica kolejowa. - Około 40 procent pojazdów transportowanych będzie samochodami ciężarowymi, a 60 procent z wykorzystaniem kolei – podkreślał Ocksen.
Obecnie w zakładzie testowane są wszelkie urządzenia, jak również procesy logistyczne związane z koniecznością współpracy z podwykonawcami. - Na samej spawalni mamy 488 robotów i zanim ruszy seryjna produkcja, musimy wszystko dokładnie sprawdzić i przygotować się do osiągnięcia docelowo pełnych możliwości produkcyjnych – podkreślał Ralf Nitzschke, dyrektor zakładu Crafter. - Jeszcze w przyszłym roku prowadzony będzie kolejny etap rozruchu, gdy pojawi się druga i trzecia zmiana. Musimy być do tego gotowi – dodał.
Inwestycja wyraźnie zmieniła lokalny rynek pracy. - Jeszcze kilka lat temu bezrobocie wynosiło w powiecie wrzesińskim około 13 procent. Teraz już tylko 8,8 procent – chwalił się Jens Ocksen, prezes zarządu Volkswagen Poznań. Fabryka Volkswagena to tylko jedna z inwestycji która pojawiła się na terenie tego powiatu. Każda duża fabryka, a tym bardziej tak nowoczesna jak ta, potrzebuje poddostawców, którzy w systemie „just in time” dostarczą bezpośrednio na linię produkcyjną potrzebne części i podzespoły. Za kilka dni uruchomiona zostanie firma Sitech, która wytwarza siedzenia dla samochodu Crafter. Sama fabryka już teraz zatrudnia 1600 pracowników. - Obecnie mamy skład osobowy na jedną zmianę. W 20116 i 2017 będziemy prowadzić rekrutację, by pod koniec przyszłego osiągnąć zatrudnienie na poziomie ponad 3 tys. osób i zagwarantować pracę na trzy zmiany – mówiła Jolanta Musielak, członek zarządu ds. personalnych i organizacji VW Poznań. - W naszej bazie mamy ponad dziesięć tysięcy nazwisk i wierzymy, że do końca 2017 roku będziemy gotowi – dodała. Tym samym pełną moc produkcyjną fabryka w Białężycach koło Wrześni osiągnie pod koniec przyszłego roku.
Oficjalne uruchomienie fabryki nastąpi 24 października tego roku, choć przedstawiciele firmy nie chcieli zdradzić kiedy ruszy seryjna produkcja nowego użytkowego VW Craftera. - Nastąpi to jeszcze w tym roku – usłyszeliśmy podczas konferencji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski