Pracownicy Centrum Obsługi Telefonicznej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych będą wspierać obsługę osób niesłyszących wsalach obsługi klientów. Odponiedziałku, 18 kwietnia Zakład uruchomił wideotłumaczenie. W 243 placówkach ZUS-u osoby niesłyszące mogą korzystać z pomocy pracowników, przeszkolonych z języka migowego: Polskiego Języka Migowego (PJM) lub Systemu Językowo--Migowego (SJM).

Dzięki ich umiejętnościom w zeszłym roku ok. 3,4 tys. niesłyszących klientów skorzystało z obsługi tłumaczonej na język migowy. Jednak część spraw, z którymi zgłaszają się osoby niesłyszące, jest na tyle skomplikowana, że wymaga dużo większych umiejętności w zakresie komunikacji w tym języku. ZUS uruchomił więc usługę wideotłumaczenia rozmów w salach obsługi w siedzibach swoich 43 oddziałów.

Jeżeli podczas obsługi klienta niesłyszącego będzie konieczność wsparcia przez osobę mającą biegłą umiejętność tłumaczenia na język migowy, wówczas rozmowę przejmie wykwalifikowany pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS-u i będzie ją prowadził za pośrednictwem komputerowego programu do wideokonferencji. Dodatkowo pracownik COT będzie miał bezpośrednią łączność z pracownikiem sali obsługi klienta.

Osoby niesłyszące, które zechcą skorzystać ze specjalnej usługi wideotłumaczenia przy wyborze tematu obsługi na biletomacie w jednostce ZUS-u, powinny wybrać symbol „ucha”. Klienci mający zarejestrowany profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS-u mogą natomiast umówić wizytę w jednostce z usługą wideotłumaczenia za pośrednictwem portalu PUE.