reklama

Większość kandydatów na taksówkarza w Poznaniu oblewa egzamin. Nie znają topografii miasta, ratuje ich GPS

Bogna Kisiel
Bogna Kisiel
– W 18-milionowej aglomeracji Nowego Jorku limit taksówek wynosi 15 tysięcy. Odstępne za licencję wynosi 70 tysięcy dolarów. W Berlinie, Monachium też są takie limity – mówi pan Zbigniew Strykowski Waldemar Wylegalski
Chcesz taksówką wozić klientów? Musisz zdać egzamin. Ma być on łatwiejszy. Dlaczego? W ostatnich latach około 67 proc. zdających oblewało egzamin.

– Z prośbą, by trochę złagodzić wymagania zwróciły się korporacje taksówkarskie. Twierdzą, że egzamin jest trudny – wyjaśnia Joanna Jajus, dyrektor Wydziału Działalności Gospodarczej i Rolnictwa.

Obowiązujący dotychczas system szkolenia i egzaminowania kandydatów na taksówkarzy został wprowadzony w 2014 r. Kursy organizują ośrodki komercyjne, szkolenia nie można odbyć eksternistycznie. – Na kursie przerabia się pytania, które znajdują się w bazie – mówi Krzysztof Zandecki z Wydziału Działalności Gospodarczej i Rolnictwa. – Kurs kończy się egzaminem przed komisją, którą powołuje prezydent miasta.

Poznańscy radni postanowili, że opłata za kurs nie może ona przekroczyć 500 zł, w praktyce wynosi ona 200-350 zł. Dodatkowo trzeba zapłacić za egzamin 150,7 zł. W ogólnodostępnej bazie znajduje się 800 pytań.

– Spośród nich wybiera się na egzamin 20. Kandydat musi odpowiedzieć co najmniej na 18, by zdać – twierdzi K. Zandecki. I dodaje: – Po zmianie przyjętej przez Radę Miasta baza pytań zostanie ograniczona do 500, zmniejszy się liczba pytań tzw. przejazdowych. To właśnie trasy przejazdu sprawiają zdającym najwięcej kłopotu. Test nadal będzie składał się z 20 pytań, ale by go zdać trzeba będzie udzielić 16 poprawnych odpowiedzi.

10 przepisów drogowych, które często łamiemy, bo o nich... z...

Zbigniew Strykowski z korporacji RMI od 40 lat wozi klientów taksówką. Teraz jest już na emeryturze, ale dorabia „na taxi”. Egzamin zdał przed laty, za pierwszym podejściem. Twierdzi, że był trudny. – To trochę kompromitujące, jak ktoś jedzie cztery ulice dalej i podpiera się GPS-em – uważa Z. Strykowski. – Taksówkarz powinien znać topografię miasta, musi wiedzieć, gdzie jest jakaś instytucja.

Stefan Dudek, także z korporacji RMI, od 30 lat pracuje „za kółkiem”. – Miałem krótką przerwę w pracy, wyjazd służbowy do Niemiec i po powrocie musiałem zdać egzamin. To było w 1992 roku – wspomina pan Stefan. – Zdałem za pierwszym razem, byłby wstyd, gdyby stało się inaczej. Jestem rodowitym poznaniakiem z dziada pradziada. Zdarza się, że wsiada klient, a taksówkarz wbija GPS-a. To kpiny, jak można nie znać topografii Poznania. Musimy wiedzieć, gdzie znajdują się uczelnie, teatry, szkoły, urzędy. A zdarza się, bo jest dużo nowych taksówkarzy i (nie obrażając nikogo) nie wszyscy kumaci, że pytają klienta, gdzie mieści się na przykład dany teatr. Mówiąc po poznańsku, to poruta.

POLECAMY: Gdzie to jest? Sprawdź, jak dobrze znasz Poznań!

Pan Mariusz od 20 lat taksówkarz, przyznaje, że obecnie egzaminy są bardzo rozbudowane, być może niektóre pytania są zbędne. Jednak zaznacza: – Znajomość topografii miasta jest ważna, mapy Google wszystkiego nie załatwią.

Korporacje wskazują, że ludzie coraz częściej decydują się na usługi firm, wykorzystujących aplikacje informatyczne przy oferowaniu przewozów. Zatrudniani przez nie kierowcy nie muszą mieć np. licencji, często są to ci, którzy oblali egzamin.

– Mnie wszystko jedno, bo jestem na emeryturze, ale koledzy pobrali kredyty na kupno auta, pracują po 18 godzin, by spłacić raty, opłacić ZUS, a tu im Uber spod nosa zabiera klienta – mówi Z. Strykowski. – Taki kierowca nie ma badań, psychotestów, nie wiadomo, czy wczoraj nie wyszedł z więzienia.

– Ja muszę mieć kasę fiskalną, zdane egzaminy, a on nic – dodaje S. Dudek.

Zdaniem taksówkarzy, to nieuczciwa konkurencja. – Przed laty proponowaliśmy ustalenie limitów taksówek, ale się nie zgodzono – wspomina Z. Strykowski. – Postanowili rzucić nas na głęboką wodę i czekać aż część się wykruszy.

ZOBACZ TEŻ: Taksówkarz uciekał przed policjantami we Wrocławiu. Kiedy go zatrzymali, zaatakował ich gazem

Źródło: TVN24

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 17

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

U
Uberowiec z Poznania

jestem kierowcą ubera i to co było tutaj napisane na temat tego że niewiadomo czy przed chwilą wyszedł z więzienia to jest żenada..... Proszę dziennikarza i taksówkarzy o dokładne przeczytanie jakie są wymogi aby jeździć w ,,nielegalnych aplikacjach'' Pozdrawiam i idę przyjmować następne zlecenia na moim Uberku ;)

K
Krystian

ja jestem kierowcą opti taxi w Poznaniu mieszkam od urodzenia i powiem, że znam topografię i to bardzo dobrze gps bardzo rzadko używam.

x
xymox

.... nie interesuję się tym czy GPS to źródło wiedzy taksówkarza czy nie.
Interesuje mnie to, czy nie jadę naokoło z punktu A do punktu B, czy wóz, którym jestem wieziony woła o pomstę do niema z przyczyn technicznych, czy widze licznik przed sobą i czy mogę zapłacić kartą.

A to czy będzie to facet z mojego Poznania czy z Supraśla albo Indii, to już małe zmartwienie.
Jak z każdym obszarem - KWALIFIKACJE DO WYKONYWANEGO ZAWODU są niezbędne.
Nikt z nas nie chce iść do dentysty, który z wikipedią w ręce będzie nam szukał możliwości leczenie zębą, prawda?
Tak samo w obszarze zawodu taksówkarza. Obojętnie jakimi narzedziami dysponujesz- Klient ma być Podmiotem a nie przedmiotem.
Tyle w pakiecie tematów.

G
Gość

Wy szanowne dinozaury taksówkarskie uważacie się za lepszych bo nie potrzebujecie GPS?na każdym kroku u was narzekanie,bo młodzi na gpsach bo słabo się orientują a i ubery latają..ja wbijam adres w navi ,klijent widzi że nie zrobię mu wycieczki krajoznawczej do czego ich przyzwyczailiście.czasy komuny się skończyły,o klienta trzeba dbać.widok taryfiarza z papierosem na skrzyżowaniu w samochodzie zniechęca.praca taksówkarza nie jest tak elitarna ja Wy wszystkim chcecie wmówić.

d
dyzio

Nie masz pojęcia o czym piszesz. Uber wymaga tego i tamtego ... w szczególności od ukraińskich, pakistańskich czy indyjskich kierowców. Może jeszcze mają rejestrować działalność gospodarczą (wymóg ubera)? A te zaświadczenia o niekaralności to skąd - z Polski czy własnego kraju? Psychotesty mogą sobie wypełniać w internecie - żeby sprawdzić czy pasują do partnerki ale w celach zawodowych przechodzi się badania psychotechniczne. Mylisz się - uber tego nie wymaga, tak samo jak weryfikacji zdrowia. Tam może bez problemów wozić ludzi człowiek z padaczką. Dobrze że wymagają posiadania prawa jazdy - choć przybysze zza wschodniej granicy przyzwyczaili nas już do 'lewych' dokumentów. A teraz módl się, żeby któryś z tych uberowych, taxify-owych "profesjonalistów" nie zrobił ci krzywdy podczas przejazdu - możesz wtedy ubiegać się o odszkodowanie z powództwa cywilnego (jeśli znajdziesz go gdzieś na Ukrainie) albo z ubezpieczenia litewskiej wypożyczalni samochodów (tylko przypadkiem nie wygadaj się że był to odpłatny przewóz osób, bo to wymaga innego, dużo droższego ubezpieczenia). BAW SIĘ DOBRZE ...

J
Joanna

Piszesz prawdę. Mój tatko kiedyś jeździł w radiu młodych idiotów, ale to się skończyło. Był to krótki epizod z tym "prezesem". jak ktoś jest głupi i nie potrafi zadbać o klienta to musi zapierniczać po 14 godz. Na siebie i na "prezesa"

V
Vip

Nie wiadomo czy on w czoraj nie wyszedł z więzienia???? Co ty jebiesz durny złotówo potrzebne są psychotesty i zaświadczenie o niekaralności za narkotyki i ogólnie o niekaralności do tego zaświadczenie o wykroczeniach w ruchu drogowym. Przez takich debili ludzie są wprowadzani w błąd to taxi powinno być sprawdzani bardziej u was jest tak że cpuny latają po mieście. A dowody można łatwo znaleźć tylko że by wam mordy zamknąć

R
Ro

Ci za bzdury.Ubercsprawdza w kartotekachvczy kierowca jest karany..

M
Marcin

Ciekawe czy np w KRK gdzie co chwilę remonty, zamknięte drogi i zmiana kierunków każdy po zdanym egzaminie wie jak jechać.. Teraz bez GPS nie ma takiej możliwości. Taxi, taxify, Uber będą jeździć z GPS. Nawet wsiadając do taxi jako klient włączysz google mapa czy waze by sprawdzić czy Cię nikt nie oszukuje..

D
Dyzmen

Zastanawiam się,dlaczego na wszystkich fotkach występują taksówki RMI,czyżby to jakaś „zorganizowana” kryptoreklama Ciasnego Wieśka...???

T
Taksowkarz

Korporacje czytaj prezesi chcą łatwiejszych egzaminów bo będą mieli więcej wyrobników którzy będą im płacić haracz , a co za tym idzie będą mieli większą kasę ! Chlebek do podziału dla taksówkarzy jest coraz mniejszy choć taksówkarze jeżdżą na cennikach z 2002r. i przejadają swoje auta i ze swojej pracy nic nie mają!! Dodatkowo są gośćmi w domu . Osukują bo mają błąd na liczniku . Ile wzrosły ostatnimi laty oc, zus , paliwo, etcetera, a prezesi nie pozwalają podnieść stawek bo prezesom kasa gra a taksówkarz niech zasówa coraz więcej i więcej a ogon i tak z tyłu, a im więcej jeżdżą to im głupoty do głowy nie przychodzą!! Takim sposobem prezes ma spokój , a kasiorkę mu w zębach niosą a ten nie zrzeszony który jeździ na właściwych stawkach zgodnie ze wskazaniami taksometru to jest nazywany złodziejem i oszustem a rzeczywistości jest uczciwym przedsiębiorcą który umie liczyć , zna swoją wartość i nie da się wykorzystywać!!

S
Swetru

Głupoty piszesz. Egzamin zdałem za pierwszym razem. Nic mi on nie dał to strata czasu i pieniędzy. W dzisiejszych czasach najważniejsza jest współpraca z Google maps. Klient wsiada dostaje 2 propozycje trasy w zależności od okoliczności uzgadniamy. Navi omija korki widzi zatory i wypadki. Takich Januszy jak w tytule to objezdzam w każdym mieście nawet obcym. A Janusz stoi w korku bo był wypadek a u niego na nawigacji starej generacji nie pokazało. Żenada!

X
XXx

I co z tych egzaminów skoro i tak kantują klientów ? Ostatnio przewiózł mnie taki w środę o godzinie 14 nie minęliśmy granicy miasta a na paragonie strefa 4. Nie zapłaciłem

K
K.

No niestety. Zdarzylo mi się wsiadac z goścmi na pętli Ogrody, i taksowkarz nie weidział, gdzie jest Fort VII przy Polskiej, nawigacja mu nie pomogła. naszych wujasnien nie chciał. dzwownil do zony, zeby szukala w Google maps. Winszuję.

Kiedy indziej kierowca nie umiał trafić na Junacką, no to w końcu wjechaliśmy pod prąd...

Tak, powinny byc egzaminy, topograficzne, nbardzo rygorystyczne, zeby nie obwozono ludzi na oslep po kilku dzielnicach. czas i pieniądz, skoro biorę taksówke, wymagam.

K
Karol

Z***** daj spokój. Ty jesteś taki mądry jak Wałęsa! Odpocznij sobie w domku.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3