Wojciech Czajkowski: E-przelewy wypierają gotówkę

tik
Wojciech Czajkowski, dyrektor zarządzający PayU
Wojciech Czajkowski, dyrektor zarządzający PayU nadesłane
W sieci królują płatności bezgotówkowe - wynika z badań, przeprowadzonych w marcu - dostawcy usług płatniczych.

Najpopularniejszą metodą płatności wśród użytkowników Allegro, deklarujących również dokonywanie zakupów w sklepach działających poza platformą, są e-przelewy - podaje Wojciech Czajkowski, dyrektor zarządzający PayU.

- Obecnie e-konsument ma do dyspozycji znacznie więcej opcji płatności, niż kupujący w sklepie tradycyjnym - twierdzi. - Wymieńmy między innymi takie metody jak: szybki e-przelew (tzw. pay by link), zwykły przelew bankowy, karta płatnicza online, e-portfel, raty online, ale również płatność za pobraniem czy zapłata kartą lub gotówką u kuriera, na poczcie lub podczas odbioru osobistego w sklepie.

Z naszych analiz wynika, że w ciągu ostatniego roku za zakupy w sieci najczęściej płacono szybkim e-przelewem udostępnianym przez dostawców usług płatniczych. W ten sposób transakcję online przynajmniej raz sfinalizowało aż dziewięć na 10 badanych. Co więcej, niemal 60 procent internautów wybierało tę metodę płatności zawsze, gdy była ona dostępna – jest to zdecydowana przewaga nad pozostałymi wskazaniami (w dalszej kolejności uplasował się zwykły przelew bankowy ze wskaźnikiem na poziomie 18 proc.). Na drugim miejscu w rankingu najpopularniejszych metod płatności znalazły się zwykłe przelewy bankowe, z których skorzystało 86 proc. konsumentów płacących za zakupy w sieci.

Skąd tak duża popularność e-przelewów (pay by-linków)? Chodzi przede wszystkim o czas i wygodę użytkownika. Płacąc w ten sposób kupujący nie musi samodzielnie wypełniać formularza na stronie banku, wszystko uzupełnia się automatycznie i nie ma tu ryzyka popełnienia błędu. Poza tym informacja o dokonaniu płatności e-przelewem niemal natychmiastowo jest przekazywana do sprzedawcy, dzięki czemu wie on, że pieniądze są na jego koncie i może szybciej rozpocząć wysyłkę towaru.

Z płatności za pobraniem skorzystało w ciągu ostatniego roku 65 proc. badanych.  Najczęściej płacono u kuriera przy odbiorze przesyłki, rzadziej  u listonosza czy na poczcie. Natomiast 4 na 10 badanych skorzystało z możliwości odbioru osobistego w sklepie i tam zapłaciło gotówką.

Karty tak, ale nie dla wszystkich
40 proc. kupujących w sieci korzysta z płatności kartą online. Mniejsza popularność plastikowego pieniądza w porównaniu do np. e-przelewów może wynikać z tego, że konsumenci nie do końca poznali jego zastosowanie. Wiele osób nie wie np., że w internecie można płacić nie tylko wypukłą kartą kredytową, ale także zwykłą debetową, która jest wydawana do  rachunku bankowego.

Warto sięgać po karty płatnicze podczas zakupów w e-sklepie, gdyż transakcje te są nie tylko bezpieczne i szybkie - autoryzacja płatności następuje zaraz po jej dokonaniu, co wpływa na szybszą realizację zamówienia, ale również dają gwarancję tzw. chargebacku. Mechanizm ten umożliwia zwrot środków bezpośrednio na naszą kartę w przypadku, gdy otrzymany towar nie zostanie dostarczony lub będzie się różnił od zamawianego. Płacąc kartą w sieci możemy także uniknąć każdorazowego wprowadzania danych. Wystarczy w tym celu założyć konto PayU, które udostępniamy w kilku tysiącach e-sklepów w Polsce. Po zapisaniu danych karty w koncie użytkownika możliwe jest opłacanie zakupów prostym kliknięciem.

Czas na raty?
Niemal co dziesiąty badany zapłacił w ciągu ostatniego roku za zakupy internetowe korzystając z rat online, czyli, bez organizowania formalności w tradycyjnym sklepie i podpisywania papierowych umów. - Raty online z pewnością będą zyskiwać na znaczeniu - uważa dyrektor zarządzający PayU. - Po tym, jak w ubiegłym roku udostępniliśmy raty PayU na platformie Allegro okazało się, że niemal połowa użytkowników płacących w ten sposób  dokonała tą metodą płatności najwyższej transakcji w historii swoich dotychczasowych e-zakupów. Umożliwienie kupującemu rozłożenia płatności na części i finalizacja transakcji online potencjalnie wpływa więc na zwiększenie transakcyjności e-sklepu. Ponadto, płatność ratalna pozwala internaucie na nabycie sprzętu RTV, AGD czy asortymentu sportowego tu i teraz, zakupy, nawet te droższe, stają się więc łatwiejsze i bardziej spontaniczne, co ma następnie odzwierciedlenie w obrotach e-sklepu.

Rynek e-commerce zmierza do maksymalnego uproszczenia procesu zakupowego, a rozwój płatności bezgotówkowych to umożliwia. Rosnąca popularność płatności internetowych i coraz większe zaufanie do dostawców usług płatniczych to bardzo pozytywne symptomy, zwiastujące odejście gotówki do lamusa.

Wzrasta sprzedaż "małpek" ale kosztem dużych formatów

Wideo

Materiał oryginalny: Wojciech Czajkowski: E-przelewy wypierają gotówkę - Gazeta Pomorska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3