Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wypadki na przejściach dla pieszych: ofiarami są często dzieci i osoby starsze. Za brak odblasków pieszym grozi mandat

Anastazja Bezduszna
Anastazja Bezduszna
Do wypadków z udziałem pieszych dochodzi najczęściej pomiędzy godziną 16 a 19 dochodzi. W Polsce w 2019 roku na przejsciach dla pieszych zgineło 234 osób. W Wielkopolsce w minionym roku w wypadkach drogowych poniosło śmierć 67 pieszych.
Do wypadków z udziałem pieszych dochodzi najczęściej pomiędzy godziną 16 a 19 dochodzi. W Polsce w 2019 roku na przejsciach dla pieszych zgineło 234 osób. W Wielkopolsce w minionym roku w wypadkach drogowych poniosło śmierć 67 pieszych. Waldemar Wylegalski
Jak wynika z oficjalnych policyjnych statystyk, w 2019 roku na polskich drogach zginęło 793 pieszych, a 6 361 osób zostało rannych. Do większości wypadków doszło w miesiącach jesienno-zimowych, kiedy w związku z coraz krótszym dniem piesi są zdecydowanie mniej widoczni na drodze. Do 234 zgonów doszło na wyznaczonych dla nich przejściach. Największa liczba zgonów wśród pieszych odnotowana w województwie mazowieckim - 138 przypadków. W czołówce znalazło się województwo łódzkie - 70 zgnów i wielkopolskie - 67.

Do potrącenia pieszych najczęściej dochodzi po zmroku

Zmrok to największy wróg pieszego – z policyjnych statystyk wynika, że pomiędzy godziną 16 a 19 dochodzi do 1/3 wszystkich wypadków z udziałem pieszych. Rano, chociaż dzieci zmierzają do szkół a dorośli do zakładów pracy, liczba wypadków jest marginalna – wynika to z naszego klimatu i tego, że stosunkowo wcześnie robi się jasno.

Dużo ofiar śmiertelnych wśród pieszych w Wielkopolsce.

Jak wynika z policyjnych statystyk, województwo wielkopolskie w 2019 roku jest na trzecim miejscu co do liczby zgonów wśród pieszych w wyniku wypadków drogowych. W poprzednim roku w naszym regionie odnotowano takich aż 67 przypadków. W czołówce znalazło się województwo łódzkie - 70 zgnów i mazowieckie - 138 przypadków.

W okresie styczeń-czerwieć 2020 roku na wielkopolskich drogach 259 pieszych stało ofiarami wypadków drogowych (16,7 proc. wszystkich ofiar wypadków na drodze). Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych jest jedną z trzech głównych przyczyn zdarzeń drogowychw tym okresie. Obok znajdują się niedostosowanie prędkości do warunków ruchu oraz nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu.

„Najgorsze skrzyżowanie w całym Poznaniu”. 8-latka śmiertelnie potrącona na zielonym świetle. Do wypadku doszło w listopadzie 2019 roku.

Natomiast do wypadków na drogach z winy pieszego dochodzi najczęściej przez nieostrożne wejście na jezdnię, tuż przed jadącym pojazdem. W pierwszym półroczu 2020 roku w Wielkopolsce doszło do 23 wypadków z tej przyczyny. Często też wielkopolanie przekraczają jezdnieprzy czerwonym świetle (12 wypadków) oraz w miejscu niedozwolonym (11 wypadków).

Dzieci i osoby starsze najczęściej giną na pasach

Jak podkreśla komisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, ofiarami są często dzieci i osoby starsze.
– W Polsce od wielu lat poważnym problemem bezpieczeństwa ruchu drogowego jest wysoka liczba potrąceń i poszkodowanych pieszych. Udział zabitych pieszych wśród wszystkich zabitych na drogach jest również wysoki. Istotnym jest jednak systematyczna poprawa stanu bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego w ostatnich latach – podkreśla komisarz Robert Opas.

Madnat dla pieszego za brak elementów odblaskowych

Kierujący później niż zwykle zauważa pieszego, w szczególności ubranego w ciemną odzież. Kolor odzieży wierzchniej ma wpływ na bezpieczeństwo pieszych. Na nieoświetlonej jezdni, w ciemnych kurtkach jesteśmy słabo widoczni dla kierowców. Korzystanie z elementów odblaskowych kilkukrotnie zwiększa widoczność pieszego.

- Statystyki wyraźnie pokazują, że piesze ofiary większości wypadków w 2020 roku, nie posiadały założonych elementów odblaskowych. Zgodnie z przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym piesi, którzy poruszają się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym są zobowiązani używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu – mówi komisarz Robert Opas.

Warto pamiętać, że zgodnie z art. 11 ust. 4a i 5 ustawy z 20 czerwca 1997 r – Prawo o ruchu drogowym za brak odblasków pieszemu grozi mandat do 100 zł.

Policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego w Poznaniu zwracają też uwagę na to, że sam fakt posiadania elementów odblaskowych nie wpływa na poprawę bezpieczeństwa osób poruszających się pieszo. Należy nosić odblaski w taki sposób, by być widocznym dla innych uczestników ruchu drogowego.

Elementy odblaskowe powinny być umieszczone w takim miejscu, by znalazły się w polu działania świateł samochodowych i były zauważalne dla kierujących nadjeżdżających z obu kierunków - z tylu i z przodu. Światła pojazdu, który zbliża się do pieszego najpierw oświetlają dół sylwetki pieszego, zatem odblaski dobrze jest zakładać jak najniżej.

Piesi muszą również pamiętać, że idąc po poboczu lub po jezdni obowiązani są iść lewą strona drogi – to podstawowa zasada bezpieczeństwa na drodze.

Powiat poznański: kamizelki odblaskowe dla uczniów.

Od października 2020 roku pierwszoklasiści z powiatu poznańskiego do szkoły będą nosić nie tylko maseczki, ale też odblaskowe kamizelki. To już 19. edycja programu, który wpisuje się w politykę powiatu poznańskiego na rzecz bezpieczeństwa jego mieszkańców. Do tej pory rozdano około 70 tys. kamizelek i elementów odblaskowych. Teraz kolejne 7 tysięcy trafi do uczniów klas pierwszych wszystkich podstawówek w regionie. W tegorocznej akcji do blisko 100 podstawówek trafią odblaski za 65 tys. zł. Jako pierwsi odblaski odebrali uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Przeźmierowie.

Wypadki: Polska w czołówce krajów europejskich

Na pierwszy rzut oka bezpieczeństwo na drogach w naszym kraju poprawia się. 30 288 wypadków, do których doszło w 2019 roku, to znacznie mniej niż w 2010 (38 832 wypadki) czy rok później (40 065 wypadków). Niestety jest to w dużej mierze pozorna poprawa sytuacji, bo średnio ginie na drogach coraz więcej osób – liczba wypadków spada, a liczba ofiar od lat utrzymuje się na zbliżonym poziomie około trzech tysięcy zgonów rocznie. Zgodnie z danymi Eurostatu, w Polsce w 2019 r. wskaźnik wynosił 77 śmiertelnych ofiar wypadków drogowych na milion mieszkańców. Gorzej sytuacja wygląda w tylko w Rumunii - 96 oraz Bułgarii - 89 ofiar.

ZOBACZ TEŻ:

Tragiczny wypadek na skrzyżowaniu ul. Opolskiej i Jesionowej w Poznaniu miał miejsce 28 listopada. Zginęła w nim 8-letnia Maja, która została potrącona przez kierowcę na przejściu dla pieszych.

Poznań: Tydzień od tragicznego wypadku na Opolskiej. 8-latka...

Nie żyje 8-letnia dziewczynka potrącona przez samochód na skrzyżowaniu ulic Opolskiej i Jesionowej. Zobacz więcej zdjęć ---->

Śmiertelny wypadek w Poznaniu. Nie żyje 8-letnia dziewczynka...

Sprawdź też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski