Zamiast badań medycznych, były pokazy sprzętu. Sześć firm pokazowych w tym 4 z Wielkopolski, ukaranych zostało przez UOKiK na 3,5 mln zł

oprac. MRT
Trzy firmy pokazowe z Wielkopolski ukarane przez UOKiK.
Trzy firmy pokazowe z Wielkopolski ukarane przez UOKiK. Pixabay
Zapraszali na bezpłatne badania medyczne, obiecywali ekskluzywne prezenty, by na końcu prezentować drogi sprzęt i namawiać seniorów do jego zakupu. Zdaniem prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów to nieuczciwa praktyka. Za nią aż sześć firm pokazowych zostało ukaranych na łącznie 3,5 mln złotych. Cztery są z Wielkopolski, w tym jedna z Poznańka, kolejna z podpoznańskich Wir.

To nie pierwszy raz, gdy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów pod lupę bierze tzw. firmy pokazowe. Już wcześniej prezes UOKiK zwracał uwagę, że zaproszenia na bezpłatne pokazy, badania, podczas których seniorzy namawiani są do zakupu drogiego sprzętu, to nieuczciwa praktyka.

- Organizatorzy prezentacji wprowadzali konsumentów w błąd m.in. handlowcy ukrywali faktyczny cel spotkania, nie spełniali obietnic dotyczących prezentów, wabili fikcyjnymi promocjami i ograniczali prawo do reklamacji lub odstąpienia od umowy

- twierdzi UOKiK.

Poszkodowani przez GetBack: Dlaczego nikt nie został pociągnięty do odpowiedzialności?

Kara dla firm pokazowych

Firmy pokazowe na celowniku UOKiK są już od kilku lat. Urząd konsekwentnie walczy z nieuczciwymi praktykami, do jakich dochodzi podczas pokazów handlowych.

Wszystkie działają w oparciu o podobny schemat. Telefon do potencjalnego klienta. Potem jest zaproszenie na pokaz, bezpłatne badania, obietnica darmowego prezentu lub wyjazdu. Najczęściej ofiarami takich zaproszeń stają się osoby starsze, bo łatwiej je namówić do przyjścia, mają więcej czasu, łatwiej je też nakłonić do zakupu sprzętu za zawyżoną kwotę lub takiego, który nie spełnia obiecanych funkcji. Dodatkowo wabione są przyjemnie spędzonym czasem przy kawie, poczęstunku.

Co więcej, organizatorzy pokazów często utrudniają odstąpienie od umowy, a gdy już do niego dochodzi – potrafią zwracać pieniądze ze znacznym opóźnieniem.

Firmy pokazowe z Wielkopolski ukarane

Tym razem urząd postanowił przykładnie ukarać sześć firm, które prowadziły tego rodzaju biznes:

  • SMED,
  • Premium Group,
  • Kiddy Island Polska,
  • Farma Snu,
  • Remeso Life,
  • Rademenes Pro.

Cztery ostatnie spółki pochodzą z Wielkopolski, w tym Farma Snu - to firma z podpoznańskich Wir, a Kiddy Island Polska z Poznania. To ona otrzymała największą karę - 1 667 360 zł.

- Na 6 nieuczciwych przedsiębiorców, łamiących prawa konsumentów, nałożyłem kary finansowe w łącznej wysokości ponad 3,5 mln zł. Jako konsumenci bądźmy niezwykle czujni na pokazach handlowych, nie ulegajmy emocjom, manipulacjom, perswazji czy oszukańczym technikom sprzedażowym

– mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Lista zarzutów jest długa. Zdaniem UOKiK Farma Snu, Remeso Life, Rademenes Pro wprowadzały w błąd gości co do celu spotkania. Przykładowo jako główny cel spotkania podawali: bezpłatne badania czy premierę nowości w profilaktyce zdrowotnej, podczas gdy prawdziwym było zaprezentowanie stałej oferty firmy i sprzedaż jej produktów. Mieli także manipulować i wprowadzać w błąd co do faktycznej ceny produktów.

W przypadku Farmy Snu, Remeso Life potencjalni klienci byli wabieni atrakcyjnymi prezentami. W rzeczywistości upominki okazywały się znacznie skromniejsze lub były elementem zestawu, za który trzeba było zapłacić.

Przedstawiciele firm: Farma Snu, Premium Group, Remeso Life, SMED bezprawnie twierdzili, że nie można odstąpić od umowy w przypadku towarów z promocji. Pojawiał się też nieprawdziwy warunek, że jeśli konsument odstępuje od umowy, to musi odesłać otrzymane prezenty i paragon. Jedna z firm bezprawnie potrącała sobie 500 zł za „szkolenie” z obsługi urządzenia do magnetoterapii.

Co więcej, właściciele spółki Rademenes Pro utrudniani pracownikom urzędu przeprowadzenie kontroli. Dlatego też prezes zarządu tej spółki otrzymał 50 tys. zł kary za utrudnianie kontroli.

– Cieszą kolejne kary nakładane dla UOKiK, ale to trochę walka z wiatrakami

– zauważa Marek Janczyk, Miejski Rzecznik Konsumentów w Poznaniu.

– Bardzo szybko takie firmy zmieniają nazwy, jedne kończą działalność, w ich miejsce powstają kolejne. Seniorzy muszą wiedzieć, że prawo jest po ich stronie i że mogą zawsze odstąpić od umowy w ciągu 14 dni. My też prowadzimy postępowania sądowe. Trzeba jednak dotrzeć do seniorów i wytłumaczyć im, by spontanicznie nie zawierali tych umów

- dodaje.

Trwa głosowanie...

Jak powinny być karane firmy sprzedające towary w taki sposób jak Exito?

Głos Wielkopolski

Co zrobić, by nie dać się oszukać na pokazach?

  • Uważaj na pułapki w zaproszeniach. Nie daj się zwieść, że chodzi tylko o bezpłatne badania czy wykład.
  • Nie podejmuj szybko i pochopnie decyzji.
  • Uważaj przy płatności na raty. Dokładnie przeczytaj umowę i załączniki do niej, włącznie z tym, co jest napisane „małym drukiem”. Sprawdź, czy nie ma ukrytych dodatkowych kosztów.
  • Domagaj się dokumentów.
  • Możesz odstąpić od umowy. Masz na to 14 dni od otrzymania towaru. Jeśli sprzedawca cię o tym nie poinformował, termin wydłuża się do 12 miesięcy.
  • Wadliwy produkt możesz reklamować.
  • W przypadku wątpliwości lub problemów, zadzwoń na infolinię konsumencką 801 440 220 lub 22 290 89 16, napisz maila na adres: [email protected], skontaktuj się z rzecznikiem konsumentów lub Inspekcją Handlową.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie