Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Emeryt poszedł na badanie wzroku. Do domu wrócił z... materacem wartym fortunę

Karol Pomeranek
Karol Pomeranek
pexels/zdjęcie ilustracyjne
– Mój niedowidzący i niedosłyszący mąż poszedł na badanie wzroku, a wrócił z materacem za 15 900 złotych i umową kredytową – mówi przerażona pani Henryka z Konina, która skontaktowała się naszą redakcją. Tatianie Przychodzkiej, miejskiej rzecznik praw konsumentów w Koninie sprawa jest znana.

...to tylko kilka wybranych artykułów. Jakiś czas temu firma ta zorganizowała swój kolejny pokaz w Koninie.

– Zadzwonili do niedowidzącego męża z zaproszeniem na badanie wzroku

– opowiada pani Henryka.

– Po kilku godzinach mąż wraca z materacem za 15 900 złotych, jakimś szybkowarem, odkurzaczem i robotem kuchennym. I umową kredytową na 5 lat, z której wynikało, że zapłaci w sumie za wszystko 25 000 złotych…

Jak mówi, na miejscu żadnego badania wzroku – na które został de facto zaproszony – nie było.

– Stał sobie stolik, na którym leżały okulary za 7 złotych. Mężowi dali chyba trzy pary gratis… Gdy tylko wszedł na salę, okazało się, że coś wygrał. Był tak podekscytowany tym wszystkim, że ostatecznie podpisał umowę kredytową i dał sobie wcisnąć ten cudowny materac i te inne rzeczy…

Zbulwersowana pani Henryka kazała małżonkowi natychmiast odwieźć wszystko na miejsce pokazu.

– Nie chcieli przyjąć towaru. Pani z Medical Factory powiedziała nam tylko, że mąż był świadom tego, co podpisuje. Policjant, z którym się skontaktowaliśmy stwierdził, że takimi sprawami się nie zajmuje. Została nam rzecznik konsumentów w Koninie, która pokierowała nas w odpowiednią stronę.

Starsze małżeństwo pofatygowało się osobiście do siedziby firmy, ale – jak opowiada pani Henryka – w Wysogotowie nikogo „ani widu, ani słychu”.

– Pani rzecznik poleciła nam spakować towar i wysłać pod wskazany adres, a wcześniej odstąpić od umowy kredytowej. Na szczęście, o czym nas poinformował nas kurier, przesyłka została odebrana

– kończy.

Wspomniana pani rzecznik to Tatiana Przychodzka, miejski rzecznik praw konsumentów w Koninie.

– Na szczęście towar został odebrany i na tym tak naprawdę sprawa się kończy

– mówi.

– Namawiałam tych państwa na wysyłkę towaru, na przechowanie dowodu nadania. Byłoby to istotne, gdybyśmy później ewentualnie weszli z tą firmą w spór sądowy. Dobrze, że pan Wojciech nie wpłacił tam na miejscu żadnej kwoty pieniężnej

– dodaje Tatiana Przychodzka.

Jak podkreśla nasza rozmówczyni, po zakupie towaru często zdarza się, że późniejszy kontakt ze sprzedawcą jest niemożliwy bądź nadmiernie utrudniony, a prawo konsumenta do odstąpienia od umowy bądź reklamacji zakupionego towaru nie jest respektowane.

– Zatem dokładnie przemyślmy, czy towar, którym jesteśmy zainteresowani jest wart swojej ceny oraz czy jest on nam rzeczywiście potrzebny. Jeżeli natomiast chcemy zakupić towar medyczny, który ma służyć „rzekomej” poprawie naszego stanu zdrowia bądź kondycji, skonsultujmy to najpierw z lekarzem. Na koniec przyjrzyjmy się dokładnie tym towarom, które są nam przedstawiane jako „promocyjne” bądź „po wyjątkowo okazyjnej cenie”

– ostrzega, przypominając, iż od 1 stycznia weszły w życie nowe, istotne dla konsumentów przepisy. Można się z nimi zapoznać poniżej.

Przepisy w zakresie ochrony praw konsumentów, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.:

  • W przypadku pokazów, jak i umówionych wizyt przedsiębiorcy w domu konsumenta obowiązuje 14-dniowy termin na odstąpienie od umowy.
  • Od tego roku natomiast konsument ma 30 dni na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki.
  • Ustawodawca wprowadził zakaz zawierania umów finansowych podczas pokazu lub wycieczki.
  • W odniesieniu do umów zawieranych podczas wycieczki, nieumówionej wizyty przedsiębiorcy u konsumenta lub pokazu obowiązuje zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy, chyba że pokaz został zorganizowany w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta na jego wyraźne zaproszenie.

– Nowe prawo ma ukrócić wiele nieuczciwych praktyk, do których dochodziło podczas pokazów. Firmy nie mogą już przyjmować płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Dzięki temu seniorzy nie będą musieli walczyć o odzyskanie wpłaconych pieniędzy w sytuacji, gdy przemyślą zakup i z niego zrezygnują odstępując od umowy w ustawowym terminie

– komentuje Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Do firmy organizującej pokaz zwróciliśmy się pisemnie z prośbą o komentarz i ustosunkowanie się do stawianych przez panią Henrykę zarzutów. Odpowiedź jak dotąd nie nadeszła.

Masz problem z nieuczciwym sprzedawcą? Bezpłatną pomoc konsumencką znajdziesz tutaj:
tel. 801 440 220
tel. 22 290 89 16
e-mail: [email protected]

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]     
                  
Obserwuj nas także na Google News

Seniorzy bardzo często padają ofiarami oszustw. Osoby starsze stanowią liczną grupę konsumentów, ale bardzo wrażliwą. Ich ufność i brak wiedzy o przysługujących im prawach staje się często polem do manipulacji i wymuszeń dla nieuczciwych przedsiębiorców. Do nieuczciwych praktyk zaliczamy np. przekonywanie do wyboru towaru za cenę wielokrotnie przewyższającą jego wartość rynkową, zapraszanie seniora na pokazy pod pretekstem bezpłatnych badań czy odbioru nagrody, kiedy rzeczywistym celem jest nakłonienie do zakupu np. drogiej pościeli czy garnków, ukrywanie wad towaru lub podawanie w opisie produktu nieistniejących funkcji. Ponadto w internecie można trafić na fałszywe sprzedaże czy aukcje, które adresowane są do osób starszych. Z okazji Ogólnopolskiego Dnia Seniora, obchodzonego 14 listopada, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował szereg porad dla starszych osób, a my zebraliśmy je dla Was. Zobacz, jak uchronić się przed oszustwem --->

Jak uchronić się przed oszustwem? Poradnik dla seniorów z ok...

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski