ZDM w Poznaniu traci przez dzierżawców parkingów miejskich!

Marcin Idczak
ZDM w Poznaniu traci przez dzierżawców parkingów miejskich! Grzegorz Dembiński
Nawet pół miliona złotych nie wpłynęło na konta Zarządu Dróg Miejskich od dzierżawców parkingów. Nie płacą, mają zaległości, a nadal prowadzą swoją działalność. Jak to możliwe?

Przykładem może być obiekt na kilkaset samochodów położony wzdłuż ul. Mieszka I przy wykopie szybkiego tramwaju. Dzierżawcą jest kobieta, która ma ogromne zaległości wobec miasta. Według naszych informacji może chodzić nawet o 400 tysięcy złotych. Już od lat nie udaje się jej pozbyć z parkingu, a także ściągnąć należności.

- Umowa dzierżawy gruntu przeznaczonego na parking została wypowiedziana przez ZDM w maju 2011 z uwagi na nieopłacanie czynszu - mówi Dorota Wesołowska, rzecznik ZDM w Poznaniu. - W dalszej kolejności został złożony do sądu pozew o zapłatę kwoty zadłużenia - dodaje Dorota Wesołowska.

Po kilku procesach (były odwołania) poznańscy drogowcy wygrali, lecz firma kobiety nadal prowadzi swoją działalność. Miesięcznie przychód jaki osiąga może przekraczać 30 tysięcy złotych.

Jednak okazuje się, że tak naprawdę, to ona tylko figuruje w dokumentach jako osoba odpowiedzialna. Całością interesu kieruje jej mąż. W krótkiej rozmowie z Głosem wyjaśnił, że jest pełnomocnikiem swojej żony. Początkowo bardzo chętnie zgodził się opowiedzieć o tym jak kogoś może nie być stać na czynsz przy prowadzeniu parkingu w tak dobrym punkcie miasta. Później stwierdził, że woli, by pytania przesłać, a odpowiedzi skonsultuje z prawnikami. Następnie kontakt się urwał. Według osób, które miały z nim styczność jeździ luksusowym samochodem, który może kosztować około 250 tysięcy złotych. Wyroki z powództwa ZDM już się uprawomocniły.

- W dniu 12 sierpnia 2013 został złożony wniosek do komornika o wszczęcie postępowania egzekucyjnego - zaznacza Dorota Wesołowska. - W chwili obecnej wobec dłużnika prowadzona jest egzekucja i postępowanie sądowe o eksmisję byłego dzierżawcy - podsumowuje.

Zaległości wobec ZDM ma również firma, która prowadzi parkingi buforowe. Wygrała przetarg, lecz zalega z płaceniem za nie.

Także w tym wypadku ZDM chce dochodzić swoich praw (pieniędzy w sądzie). Problemem może być to, że operator płaci część należnych pieniędzy lub robi to z opóźnieniem. Przez to nie można z nim rozwiązać umowy.

Już raz nałożono na niego 44 tysiące złotych kary. Za to, że nie wywiązał się z terminu zainstalowania systemu obsługi parkingów.

- Spóźniliśmy o 3 dni - mówi Jan Liberski, prezes Park Plus Parking Managment. - Negujemy tę kwotę i sprawa z pewnością zakończy się w sądzie - zapowiada Jan Liberski.

Wyjaśnia, że głównym powodem zadłużenia jest to, że do Polski dotarł kryzys i mniej osób zostawia swoje samochody na płatnych parkingach.

Dlatego spółka obniżyła na części z parkingów opłaty za godzinę i za dobę pozostawienia samochodu. - Chcemy także spłacić nasze zaległości - zaznacza prezes Park Plus.

Nie chce wyjawić w jaki sposób tłumacząc to tajemnicą handlową. - Jeszcze w tym miesiącu nastąpi spłata części zadłużenia - zaznacza Jan Liberski. Dodaje, że październik jest pierwszym miesiącem w którym poprawiła się koniunktura na miejskich parkingach będących w gestii Park Plus.

- Do tej pory nie przekroczyliśmy limitu zadłużenia wobec ZDM, a ponadto zarząd ma gwarancje bankowe je zabezpieczające - mówi J. Liberski.

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
mieszkaniec Atanera
Mieszkańcy ul. Katowickiej zamiast korzystać z parkingów płatnych wolą parkować jawnie na trawnikach, chodnikach, wjazdach do garaży. Utrudniają życie normalnym mieszkańcom osiedla. Policja i Straż Miejska nie potrafią zapanować nad tym chaosem parkingowym. Dlaczego??? Cwaniacy o tym wiedzą i wykorzystują to. Parking płatny w pobliżu bloków TBS jest prawie pusty. Do najdroższych również nie należy! Były już parking na obecnym miejscu Biedronki też nie miał klientów. Jeśli cwaniactwu się nie przeciwstawimy to parkingi w tym rejonie znikną i wówczas będziemy narzekać na brak miejsc parkingowych.
J
Jacek Liberski

Ponieważ w artykule znalazły się tylko krótkie i niepełne fragmenty stanowiska Spółki PARK PLUS w sprawach poruszanych w tym artykule, poniżej przedstawiamy pełną odpowiedź na pytania autora artykułu.

Szkoda, że Głos Wielkopolski ciągle interesuje się tylko jednym aspektem sprawy, czyli zaległościami a pomija całkowicie pozytywne rozwiązania wprowadzone na tych parkingach od momentu przejęcia ich zarządzania po poprzednim operatorze a mianowicie: wymiana starych, zużytych systemów parkingowyh na nowe, co znacznie poprawiło wizerunek tych parkingów, odnowienie infrastruktury parkingowej, zainstalowanie na wybranych parkingach (DW I, DW II, DW III, Głogowska) systemów kamer przemysłowych oraz, co najważniejsze DLA MIESZKAŃCÓW MIASTA POZNANIA I NIE TYLKO, wprowadzenie nowych, niższych cen zarówno za parkowanie godzinowe jak i abonamenty miesięczne. Od maja tego roku na większości parkingów opłata za godzinę parkowania wynosi 1 zł za godzinę w godzinach działania strefy płatnego postoju (na Chwaliszewie i Maratońskiej opłata ta wynosi 2 zł/godz. a na Głogowskiej 3 zł/godz.). Ceny abonamentów miesięcznych na większości parkingach wynoszą 110 zł. Dodatkowo od tego miesiąca na parkingu Głogowska przy Dworcu Zachodnim obowiązuje stała opłata dobowa 50 zł po przekroczeniu 12 godzin parkowania. Tym samym parkingi buforowe są najtańszymi parkingami w centrum miasta. Ponadto zmiana cen przywróciła pierwotną funkcję tym parkingom, jaką jest alternatywa dla parkowania w strefie.
Niestety, tego typu działania nie leżą w kręgu zainteresowania mediów, w tym także gazety.

A teraz odpowiedzi na pytania.

Ad 1.
Zadłużenie wobec miasta obecnie wynosi niecałe dwa czynsze i jest to dopuszczalny umową limit. Ponadto ZDM obciążył Spółkę karą umowną za opóźnienie w instalacji systemów parkingowych (Spółka miała miesiąc na zainstalowanie tych urządzeń i ich montaż przedłużył się o 3 dni). ZDM żąda od Spółki z tego tytułu 44.000 złotych. Spółka w całości neguje tę karę i najprawdopodobniej spór ten zostanie rozstrzygnięty w sądzie.

Ad 2.
Zadłużenie z tytułu czynszu wynika ze znacznego pogorszenia się koniunktury w branży parkingowej spowodowanej kryzysem, jaki do Polski dotarł w tym roku. Od stycznia do września przychody regularnie spadały względem roku poprzedniego. Dopiero październik jest pierwszym miesiącem, który może sugerować odwrót kryzysu.

Ad 3.
Spółka planuje spłacić zadłużenie dzięki szeregu działaniom, których, z powodu zachowania tajemnicy handlowej, nie chcę omawiać. Mogę powiedzieć tyle, że jeszcze w tym miesiącu nastąpi spłata części zadłużenia. Chcę także podkreślić, że w ciągu 15 miesięcy obowiązywania umowy miasto zarobiło blisko 1.350.000 zł, czyli tyle ile za czasów poprzedniego operatora zarabiało przez około 30 miesięcy! Mimo znacznie niższego czynszu i dużo lepszej koniunktury poprzedni operator również miał permanentne zaległości wobec ZDM.

S
Stanis

Zwykly Obywatel dawno juz wyládowal by na Ulicy a tu wielu Kolesi macza w tym Palce i Znajá sie pomiédzy sobá wiec Kazdy Kasuje ile sie da.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3