18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Zdrowe posiłki dla przedszkolaków

  • Głos Wielkopolski

Katarzyna Sklepik

Dorośli nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, co jedzą ich dzieci w domu i w przedszkolu. Nie zawsze też czytają listę składników zamieszczoną na opakowaniach produktów. O tym, jak budować zdrowy jadłospis dla najmłodszych pisze Katarzyna Sklepik
Dzieci chętnie jedzą warzywa i owoce. Przygotowując wspólnie z nimi posiłki, nauczymy ich zdrowych nawyków  żywieniowych i łączenia składników
 123rf

Dieta dzieci powinna być zrównoważona odżywczo odpowiednio dla danego wieku, urozmaicona i oparta o produkty wysokiej jakości. Jadłospisy dla przedszkolaków w większości są dobrze skomponowane pod względem kalorycznym i proporcji węglowodanów, białek i tłuszczu, jednak produkty często nie są dobrej jakości. W rezultacie przygotowane posiłki dla dzieci nie służą zdrowiu.

- Dieta dziecka powinna być oparta o produkty jak najmniej przetworzone - naturalne i wysokiej jakości. Wiemy, że ograniczenia ekonomiczne w przedszkolach są i będą. Mimo to warto zainwestować w zdrowie dzieci. Z naturalnych produktów można przygotować proste, zdrowe potrawy bez dużych wydatków - tłumaczy Emilia Lorenc, doradca żywieniowy i autorka kampanii na rzecz naturalnej diety w przedszkolu "Zdrowy Przedszkolak.org".

Polecamy: Przepisy i porady kulinarne na GłosWielkopolski.pl

W żywieniu przedszkolnym nie zwraca się uwagi na naturę pokarmów (rozgrzewające, wychładzające), która umożliwia przygotowanie posiłków odpowiednio do danej pory roku.

- W porze jesienno-zimowej potrawy powinny być o właściwościach rozgrzewających organizm, a nie wychładzających, dzięki czemu naturalnie możemy podnieść odporność dziecka. Posiłki o takich właściwościach to gotowane, pieczone, na bazie kasz, mięsa z dodatkiem przypraw takich jak tymianek, bazylia, oregano, cynamon oraz imbir. Owoce i warzywa - wymienia Emilia Lorenc.

Ciepłe, gotowane posiłki podawane są w przedszkolach głównie na obiad w postaci zupy i drugiego dania. Do przygotowania potraw nie używane są pojedyncze zioła, w tym rozgrzewające, ale gotowe, złożone przyprawy ze wzmacniaczami.

Zupy często gotowane są na kostkach rosołowych, które oparte są głównie na soli i substancjach wzmacniających smak, a ilość suszonych warzyw i ziół jest w nich znikoma.

- Osoby, które spożywają produkty z glutaminianem sodu, są trzy razy bardziej narażone na otyłość, a nadmiar tej substancji wywołuje zaburzenia wzroku - mówi doradca żywieniowy. - Często stosowane dodatki do żywności, mogą mieć zły wpływ na zdrowie dziecka i mogą działać alergizująco, dlatego zdecydowanie odradzamy ich stosowanie.

Kampania "Zdrowy Przedszkolak.org" ma uświadomić nie tylko rodzicom, ale też pracownikom przedszkoli, co jedzą, a co powinny jeść dzieci.

Węglowodany
Produkty węglowodanowe w przedszkolach opierają się zdecydowanie o ziemniaki i produkty mączne, w tym z mąki mocnooczyszczonej - białej.

Polecamy: Przepisy i porady kulinarne na GłosWielkopolski.pl

- Brakuje większej ilości kasz: gryczanej, jaglanej, jęczmiennej czy ryżu brązowego, które są doskonałym źródłem energii, a jednocześnie bogate są w białko, makroelementy i mikroelementy oraz witaminy - wymienia Emilia Lorenc.

Białko
Źródło białka w diecie to nie tylko mięso, mleko i przetwory mleczne, ale też ryby i warzywa strączkowe, które rzadko pojawiają się na talerzu dziecka. W żywieniu przedszkolnym produkty mleczne występują codziennie.

- Powinniśmy się jednak zastanowić, czy mają być one podstawą żywienia? - uważa Emila Lorenc. - Biorąc pod uwagę, że u dzieci jest coraz więcej alergii, a jednym z głównych alergenów jest mleko krowie - dodaje.

Cukier
Produkty mleczne w postaci słodkich serków, deserów, jogurtów mają około 2-3 łyżeczek cukru w 100 gramach, wsady owocowe nierzadko oparte są na sztucznych aromatach oraz zawierają substancje zagęszczające w postaci modyfikowanej skrobi. Desery mleczne czy desery w postaci białej bułki z kremem czekoladowym, słodkie kakao, wafelki, batony to produkty o wysokim indeksie glikemicznym.

- Dostarczają organizmowi w krótkim czasie dużą dawkę energii w postaci glukozy, przez co dziecko może być nadmiernie pobudzone i nie może skoncentrować się na zajęciach, po chwili wysokiego stężenia glukozy we krwi nagle dochodzi do gwałtownego spadku - wyjaśnia doradca żywieniowy.

Spożywając produkty o niskim i średnim indeksie glikemicznym, np. pieczywo razowe, makarony razowe, płatki zbożowe czyste, kasze, warzywa czy niektóre owoce, cukier uwalnia się do krwi stopniowo i utrzymuje się na stałym poziomie nawet do trzech godzin.

Jak żywić dzieci?
4 lutego odbędzie się konferencja: "Wpływ naturalnego odżywiania na rozwój i zdrowie dziecka przedszkolnego" organizowana w ramach Ogólnopolskiej Kampanii na rzecz naturalnej diety w przedszkolu "Zdrowy Przedszkolak.org".

Głównym tematem konferencji jest przedstawienie strony warsztatowej, ekonomicznej i psychologicznej wprowadzanych zmian w jadłospisach przedszkolnych uwzględniających jak najbardziej naturalne i nieprzetworzone produkty. W ramach konferencji przewidywany jest catering uwzględniający omawiane zasady odżywiania i przygotowywania potraw. Uczestniczące przedszkola wezmą również udział w losowaniu nagród - paczek z żywnością naturalną wraz z inspirującymi przepisami na zdrowe i smaczne potrawy.

Dyrektorzy przedszkoli, pedagodzy, osoby odpowiedzialne za przygotowanie posiłków, intendentki i rodzice - zainteresowani udziałem w konferencji - mogą zgłosić swój udział do 31 stycznia. Konferencja odbędzie się 4 lutego w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu przy ulicy gen T. Kutrzeby 10. Szczegółowe informacje i program konferencji dostępne są na stronie www.zdrowyprzedszkolak.org.

Przez kilka następnych tygodni eksperci kampanii prezentować będą zdrowie przepisy na dania dla dzieci.

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? k.sklepik@glos.com

Wideo

polecane: Flesz: Koniec świata jest blisko? Kilka już za nami...

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3