50 takich bimb wyjedzie na ulice. Przetarg rozstrzygnięty!

Norbert Kowalski
50 tramwajów Moderus Gamma wyjedzie na ulice Poznania
50 tramwajów Moderus Gamma wyjedzie na ulice Poznania ZSN
Modertrans wygrał w przetargu, jaki poznańskie MPK ogłosiło na dostawę 50 nowych tramwajów dla Poznania.

Ponad 397 milionów złotych będzie kosztowała budowa 50 nowych tramwajów, które pojawią się na ulicach Poznania. Największy przetarg w historii poznańskiego MPK zakończył się wygraną spółki Modertrans.

– To dla nas znacząca rzecz, bo mówimy jednak o ogromnym przetargu – nie ukrywa Andrzej Bręczewski, prezes Modertrans.

Przypomnijmy, że MPK we wrześniu ubiegłego roku ogłosiło przetarg na budowę 50 nowych tramwajów dla miasta Poznania. W grę wchodziło 30 pojazdów jednokierunkowych i 20 dwukierunkowych. Pierwotnie przetarg miał zakończyć się pod koniec października. Potem został przedłużony do połowy listopada, a następnie jeszcze raz do 24 listopada. Po tym terminie okazało się, że oferty zostały złożone przez trzy firmy: Modertrans, PESA, oraz wspólnie przez Solaris i szwajcarskie konsorcjum Stadler.

Zobacz, jak Moderus Gamma wygląda w środku:

Moderus Gamma: Designerski tramwaj z Poznania - ma gniazda U...

– Żaden z wykonawców nie został wykluczony z przetargu. Ponadto nie została odrzucona także żadna z ofert. Komisja przetargowa oceniła oferty pod względem formalnym i merytorycznym obliczając punkty za każde kryterium – mówi Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK.

Najważniejszym kryterium wyboru była cena, która w 80 procentach decydowała o zwycięzcy przetargu. Ponadto przedstawiciele MPK brali także pod uwagę pojemność tramwajów, procentowy udział niskiej podłogi, maksymalny nacisk na oś, rozwiązania techniczne zastosowane przy układzie hamulcowym czy szerokość przejścia wewnątrz pojazdów.
Ostatecznie przetarg wygrał Modertrans, który zdobył ponad 96 punktów. Firma zobowiązała się wybudować nowe pojazdy za nieco ponad 397 mln zł. Na drugim miejscu znalazła się bydgoska PESA, która zdobyła 95 punktów i proponowała budowę tramwajów za 387 mln zł. Solaris oraz Stadler uzyskały 85 punktów, a ich oferta opiewała na ponad 462 mln zł.

– Zaoferowaliśmy niską cenę, bo chcieliśmy wygrać. Chociaż uzyskamy niską marżę, mamy zamówienie, dzięki któremu możemy się rozwijać. Ta firma to moje dziecko i nie chciałbym, żeby w przyszłości została osierocona. Chcę, by nawet po moim odejściu, zachowania była ciągłość nowych zamówień – opowiada Andrzej Bręczewski.

I dodaje, że Modertrans na pewno będzie również startował w innych przetargach na dostawę tramwajów.

Andrzej Bręczewski nie chce zdradzać dokładnych rozwiązań technicznych, które zostaną wykorzystane przy budowie tramwajów. Wiadomo na pewno, że nowy pojazd będzie miał 100 procent niskiej podłogi i w dużej mierze będzie przypominał model Moderus Gamma.

Moderus Gamma: Designerski tramwaj z Poznania - ma gniazda U...

– Będzie dużo cech wspólnych z Gammą, ale to nie będzie jej kopia. Mamy już przygotowane wizualizacje, ale na razie nie chcę ich zdradzać. Nowy tramwaj będzie pozbawiony wad, które miały poprzednie pojazdy, a do tego będzie ładnie wyglądał – zapewnia Andrzej Bręczewski.

Testy na Covid tańsze za granicą

Wideo

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

o
okulista

@ Alojz - Jeśli dobrze widzę tekst, jest w nim "... takich ...", więc tytuł odnosi się do fotografii. Gdyby miało być uczciwie, ilustracją powinny być co najmniej wizualizacje nowych nabytków poznańskiego MPK (przecież Modertrans musiał coś pokazać komisji przetargowej!).

G
Gość

a emerytom wyszarpują sztuczne szczęki z ust.
Sztywnymi wózkami do przewozu węgla w kopalnianych chodnikach
"ślunski" producent-monopolista przez pół wieku "uszczęśliwiał" cały kraj.
Wystarczy.

a
alonso

To tzw. chwyt marketingowy ;) A na poważnie podzielam opinie osób, które się już tu wypowiadały, że MPK stąpa po kruchym lodzie. Skoro nawet prototyp Gammy teraz okazuje się, że jest tylko pokazówką niezgodną z tym co w przetargu. Chociaż raz by mogli wziąć coś pewnego np. od Pesy, zamiast ciągle kombinować i potem zdziwienie, że warsztat ma pełne ręce roboty.

J
Jeździec

Widzę, że mój komentarz jest zdublowany. Przepraszam! :-)

J
Jeździec

W ostatnich kilku latach zapanowała moda na kupowanie zupełnie nowych i niesprawdzonych wozów w ilości kilkudziesięciu sztuk na raz. A później jest zdziwienie, kiedy podczas eksploatacji zaczynają być odkrywane różne wady i niedoskonałości.
Poznań kupił Solarisy Tramino - 45 egzemplarzy, bazując na testach jednego prototypu, który jednak różnił się od wersji finalnej dla MPK.
Kraków zamówił 36 "Krakowiaków", była to nowa konstrukcja, oparta na dotychczas wyprodukowanych dla Częstochowy i Górnego Śląska 3-członowych Pesach Twist, z m. in. tą różnicą, że Krakowiak ma o 1 człon więcej. Pojazdy miały różne "choroby wieku dziecięgo", z wielu przyczyn ich dostawy do Krakowa były opóźnione, m. in. dlatego, że wciąż coś ulepszano/zmieniano w toku produkcji i testów 1. egzemplarza, jeszcze na terenie fabryki w Bydgoszczy.
Warszawa zamówiła na dzień dobry 45 PES Jazz - o ile mi wiadomo, też nie było prototypu.
No i teraz Poznań - 50 tramwajów, właściwie nie wiadomo jakich, bo i w tym wypadku nie ma prototypu. Prezentowany ostatnio Moderus Gamma nie spełnia wymogów tego zamówienia (ma sztywne wózki). Jedyny istniejący egzemplarz jest jednokierunkowy, a 20 zamówionych składów ma być dwukierunkowych. Istnieje Moderus Beta, można go oglądać w kilku miastach, są egzemplarze dwukierunkowe, no ale to totalnie inna konstrukcja od wymaganej teraz. Ciekawe, co zaoferuje Modertrans i czy sobie poradzi z wykonaniem 50 sztuk. Istniejąca Gamma nawet jeszcze (o ile mi wiadomo) nie jeździ testowo z pasażerami, tylko objeżdża zajezdnię, a to jedyny do tej pory w 100% niskopodłogowy tramwaj od Modertransu. I gdzie tu doświadczenie w budowie niskopodłogowców?

Uważam, że najpierw producent powinien wykonać prototyp dokładnie takiego pojazdu, jaki będzie chciał zaoferować w przetargu. Powinny odbyć się różne testy, po których producent dokona poprawek/ulepszeń i dopiero wtedy będzie mógł zaproponować oferentowi kilkadziesiąt sztuk finalnego, sprawdzonego już, produktu. Zresztą niektórzy zamawiający w warunkach przetargów dają wymóg doświadczenia, żeby później nie było cyrków.

J
Jeździec

W ostatnich kilku latach zapanowała moda na kupowanie zupełnie nowych i niesprawdzonych wozów w ilości kilkudziesięciu sztuk na raz. A później jest zdziwienie, kiedy podczas eksploatacji zaczynają być odkrywane różne wady i niedoskonałości.
Poznań kupił Solarisy Tramino - 45 egzemplarzy, bazując na testach jednego prototypu, który jednak różnił się od wersji finalnej dla MPK.
Kraków zamówił 36 "Krakowiaków", była to nowa konstrukcja, oparta na dotychczas wyprodukowanych dla Częstochowy i Górnego Śląska 3-członowych Pesach Twist, z m. in. tą różnicą, że Krakowiak ma o 1 człon więcej. Pojazdy miały różne "choroby wieku dziecięgo", z wielu przyczyn ich dostawy do Krakowa były opóźnione, m. in. dlatego, że wciąż coś ulepszano/zmieniano w toku produkcji i testów 1. egzemplarza, jeszcze na terenie fabryki w Bydgoszczy.
Warszawa zamówiła na dzień dobry 45 PES Jazz - o ile mi wiadomo, też nie było prototypu.
No i teraz Poznań - 50 tramwajów, właściwie nie wiadomo jakich, bo i w tym wypadku nie ma prototypu. Prezentowany ostatnio Moderus Gamma nie spełnia wymogów tego zamówienia (ma sztywne wózki). Jedyny istniejący egzemplarz jest jednokierunkowy, a 20 zamówionych składów ma być dwukierunkowych. Istnieje Moderus Beta, można go oglądać w kilku miastach, są egzemplarze dwukierunkowe, no ale to totalnie inna konstrukcja od wymaganej teraz. Ciekawe, co zaoferuje Modertrans i czy sobie poradzi z wykonaniem 50 sztuk. Istniejąca Gamma nawet jeszcze (o ile mi wiadomo) nie jeździ testowo z pasażerami, tylko objeżdża zajezdnię, a to jedyny do tej pory w 100% niskopodłogowy tramwaj od Modertransu. I gdzie tu doświadczenie w budowie niskopodłogowców?

Uważam, że najpierw producent powinien wykonać prototyp dokładnie takiego pojazdu, jaki będzie chciał zaoferować w przetargu. Powinny odbyć się różne testy, po których producent dokona poprawek/ulepszeń i dopiero wtedy będzie mógł zaproponować oferentowi kilkadziesiąt sztuk finalnego, sprawdzonego już, produktu. Zresztą niektórzy zamawiający w warunkach przetargów dają wymóg doświadczenia, żeby później nie było cyrków.

A
Alojz

@M
A może ty nie umiesz myśleć
Nie pomyślałeś czasami że redakcja nie ma innego zdjęcia (aktualnego) tramwaju który ma byś dostarczony Poznaniowi dlatego zamieściła takie zdjęcie jakie ma a w treści artykułu napisała że będą podobne do tego na zdjęciu
Co wiesz o nowych tramwajach - widziałeś ich specyfikacje, dane techniczne, parametry eksploatacyjne, nie widziałeś
Cóż troll pisze dla samego pisania

w
wnikliwy

O to, że zarówno Pesa, jak i Solaris-Stadler się odwołają, możemy być pewni. Mamy to jak w banku!

w
wnikliwy

Pamiętacie różnicę między wizualizacjami (a więc i projektem), a rzeczywistością Galerii MM?

Pokazany nam prototyp nie jest wagonem wystawionym do przetargu, bowiem nie spełniał SIWZ. To taka nowa Puma N118, pokazana na wabia dla publiczki. Jak to się skończyło z Pumą pamiętamy - wagon kurzy się w hali FPS, bo podczas jazd z pasażerami schrzanił się układ sterowania napędem stworzony przez zewnętrzny zespół. Potem zespół ten rozpadł się i w efekcie nie było mądrych, którzy wagonem mogliby się zająć. Gamma jest więc taka modertransową Pumą, wyrobem marketingowo pumopodobnym, nie spełniającym warunków przetargu, do którego . Modertrans wystawił jedynie dokumentacje dwóch nie istniejących wagonów - jedno- i dwukierunkowego. Ostatecznie okaże się, że będą to wagony uboższe od prototypu, nie tak zaawansowane technologicznie. Podobnie zrobił Solaris, prezentując srebrno-czerwony prototyp S100, by do produkcji skierować uboższy i nie tak zaawansowany S105, w którym jedyne, co ten model zyskał, to pewne zmiany w kabinie motorniczego oraz wyprostowanie burt u dołu, dzięki czemu ten seryjny wagon nie ma tak niebezpiecznej dla pasażerów dziury między podłogą, a krawędzią przystanku. Wiele mówi też polityka firmy, która na testy do innych miast wysyła wyłącznie prototypowy S100, a nigdy eksploatowany seryjny S105. MPK musi przygotować się na jazdę bez trzymanki, bo wieści z Fortecznej są niepokojące. Takie wyprostowanie burt zapewne czeka i finalną Gammę.

a
ale

Jeszcze nie minął termin do wniesienia odwołań przez Pesę i Solarisa, nic jeszcze nie jest pewnego. Dopiero po orzeczeniu prawomocności zamówienia publicznego będzie się mozna wedle poglądów cieszyć albo smucić.

S
Szyni

80% to cena gratulacje!!!! Gdzie niezawodność, doświadczenie,jakość. Ilość sprzedanych do tej pory podobnych konstrukcji i ich wytrzymałość po latach.
Pozdrawiam,

M
M

Żadne Trolle. Przeczytaj na spokojnie jeszcze raz, może zrozumiesz. Jak nie, to jeszcze raz. Szumny tytuł "50 takich bimb wyjedzie na ulice...". W treści natomiast jasno jest napisane, że to nie takie a podobne tramwaje będą dostarczone. Rozumiesz słowo PODOBNE?

G
Gość

Zapowiedź, że "pojazd będzie ... w dużej mierze przypominał model Moderus Gamma"
brzmi groźnie - prawie jak obietnica zastosowania idiotycznych rozwiązań "oszczędnościowych",
które potem w eksploatacji kosztują majątek.

A
Alojz

Troll-e jak zwykle w akcji i nie przepuszczą, żadnej okazji żeby zaistnieć
Tramwaje dostarczy Modertrans - to źle, gdyby tramwaje dostarczyła inna firma a nie Modertrans to również było by źle,

F
FanKolei

NIe ma to jak zaprezentować zupełnie nowy model tramwaju, pokazać ochy i achy, zachwalać, wygrać przetarg i zapowiedzieć ze tramwaje będą miały dużo cech wspólnych ale nie będą takie same.... Strzał w kolano dla wiarygodności kolejnych prezentacji czy zapowiedzi ze strony Modertransu.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3